سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۱۷ - ساعت ۱۲:۸

اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران

مجری طرح پنبه گفت: دولت تصمیم گرفته با حمایت از پنبه‌کاران کشور، تولید این محصول را به خودکفایی برساند.
اجرای سیاست‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران,

به گزارش  عصر اترک به نقل از  خبرگزاری صدا و سیما، ابراهیم هزارجریبی با اشاره به اینکه: در بیش از ۷۰ درصد کشور‌های دنیا به کشاورزان پنبه‌کار، یارانه داده می‌شود تا بتوانند از ارزش افزوده این محصول استفاده، و این صنعت را حفظ کنند افزود: به همین منظور برنامه‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران کشور نیز اجرا شده است که شامل استفاده از آبیاری میکرو، استفاده از کشت مستقیم، اعطای تسهیلات ۴ درصد برای کمباین پنبه، استفاده از ارقام زودرس و اعطای تسهیلات یارانه، نصف قیمت بذر است.
 
مجری طرح پنبه کشور تصریح کرد: در همین راستا عملکرد پنبه، در هکتار ۳ هزار کیلوگرم افزایش‌یافته است که بااین‌وجود نیاز به حمایت‌های بیشتر دولت همچنان وجود دارد. 
 
محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه نیز از خروج سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات پنبه از کشور خبر داد و گفت: برای خودکفایی در تولید پنبه، باید از کشاورزان به نحوی حمایت کنیم که کشت پنبه برایشان مقرون‌به‌صرفه باشد.
 
هر چند خودکفایی برای تأمین نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز مهم‌ترین راهبرد دولت در تولید پنبه است، اما کشاورزان پنبه‌کار می‌گویند: خرید تضمینی و از طرفی تهیه ماشین‌آلات موردنیاز می‌تواند، انگیزه آنان را برای کشت این محصول دوچندان کند.
 
پیش از سیاست‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران، بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تولید پنبه در کشور، در چند سال اخیر بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.
 
مجری طرح پنبه با بیان اینکه: در برنامه ششم توانستیم تولید این محصول را ۲ برابر کنیم افزود: از ۱۵۰ هزار تن وش به بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید را افزایش داده‌ایم. 
 
ابراهیم هزارجریبی افزود: اما اکنون در صنایع نساجی به ۵۰۰ هزار تن وش نیازمندیم تا بتوانیم از آن ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه موردنیاز صنایع نساجی را به دست آوریم.
 
آقای کاردان پور عضو صنایع ریسندگی ایران، از جمله مشکلات این صنعت را که باعث خروج کشاورزان از کشت پنبه شده است را، سود ده نبوده این محصول عنوان کرد و افزود: در برداشت و کاشت مکانیزه این محصول نیز مشکل وجود داشته است.
 
مجری طرح پنبه نیز دسترسی‌نداشتن به ماشین‌آلات برداشت پنبه و کمبود صنایع جانبی پیشرفته را از مهم‌ترین مشکلات کشاورزان پنبه‌کار دانست. 
 
ابراهیم هزارجریبی در ادامه اظهار داشت: مشکل قیمت پنبه، مدیریت نابجا در واردات، اعطای ارز ارزان‌قیمت به واردکننده، باعث کاهش صرفه اقتصادی پنبه شده است. 
 
به گفته کارشناسان: اکنون با حمایت دولت از پنبه‌کار در برنامه ششم موفق به تولید ۲ برابری این محصول شده‌ایم.
 
ایران با تولید بیش از ۸۰ هزار تن پنبه، رتبه ۲۷ دنیا را به خود اختصاص داده است و در گذشته‌های دور، ما نسبت به تولید پنبه خودکفا بوده و حتی صادرات هم داشته‌ایم.
 
گفتنی است: سطح زیر کشت پنبه در کشور ۱۰۰ هزار هکتار است که بیشتر کشت مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، فارس و اردبیل است.

انتهای پیام/ص

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک