سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۵ - ساعت ۲۱:۰

پاسخ هوشمندانه تهران به ماجراجویی عاجزانه تل­‌آویو/تشویش اسرائیل پایان ندارد

ترور فرمانده ارشد سپاه پاسدران انقلاب تازه‌­ترین ماجراجویی تل­‌آویو در بحبوحه بحران غزه است تا معادلات هوشمندانه تهران در قبال این بحران را برهم زند و به تأکید مقامات جمهوری اسلامی اما پاسخ ایران به این جنایت عاجزانه، گرچه محتوم، اما هوشمندانه خواهد بود.
پاسخ هوشمندانه تهران به ماجراجویی عاجزانه تل­‌آویو/تشویش اسرائیل پایان ندارد,

به گزارش عصراترک به نقل از خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی ایرنا، عصر روز گذشته - دوشنبه چهارم دی- رژیم صهیونیستی در تداوم حملات گاه و بیگاه خود به سوریه، منطقه زینبیه در پایتخت این کشور را بمباران و سردار سرتیپ پاسدار سید رضی موسوی از مستشاران نظامی باسابقه سپاه در سوریه، همرزم شهید سپهبد قاسم سلیمانی و از فرماندهان استراتژیست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به شهادت رساند.

این اقدام واکنش‌های بسیاری در پی داشت و خواهد داشت و در پی آن معادلات منطقه و جنگ غزه تغییر خواهد کرد. سردار موسوی از مهمترین فرماندهان حوزه پشتیبانی از محور مقاومت در سوریه بود و نقش ویژه ای در نبردهای آزادسازی سوریه از چنگ تروریست‌های داعش داشت.

واکنش ها به شهادت سردار: تاوان جنایت

انفجار در زینبیه دمشق حوالی ساعت پنج بعدازظهر دیروز در همان ساعات اولیه مورد توجه رسانه های خبری قرار گرفت و به فاصله اندکی مشخص شد که هدف از بمباران این منطقه، شهادت سردار موسوی فرمانده ارشد ایران بوده است. حسین اکبری، سفیر ایران در سوریه جزییات این جنایت را در گفت وگویی شرح داد و گفت: شهید موسوی به فاصله اندکی پس از خروج از سفارت ایران در دمشق در محل اقامتش با سه موشک رژیم صهیونیستی مورد هدف قرار گرفته است. در پی حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق و شهادت سردار موسوی، مقامات لشکری و کشوری جمهوری اسلامی ایران به این جنایت واکنش نشان دادند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با تسلیت شهادت سردار سید رضی موسوی در حمله موشکی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: بی‌تردید این اقدام نشانه دیگری از سرخوردگی، عجز و ناتوانی رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه است و این رژیم قطعا تاوان این جنایت را خواهد داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در پیامی تصریح کرد: این شهید والامقام به‌عنوان مستشار نظامی و در حین انجام وظیفه به شهادت رسید و بی‌تردید رژیم‌ سفاک صهیونیستی تاوان سنگین این جنایت را پرداخت خواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه هم شهادت سردار سپاه را تسلیت گفت.

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام تسلیت خود تصریح کرد: رژیم غاصب و نامشروع صهیونیستی هم بداند با ادامه این قبیل جنایات هرگز نمی تواند روی آرامش به خود ببیند و تاوان این قبیل جنایات رابه سختی خواهد داد و قطعا پیروزی از آن مومنان است که این وعده الهی است؛«کَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ».

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور شهید موسوی را از سرداران شجاع و متعهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله همرزمان شفیق شهید حاج قاسم سلیمانی توصیف کرد و گفت: وی سوابق درخشانی در سال‌های دفاع مقدس و دفاع از حرم و حفظ کیان جمهوری اسلامی داشت و پس از اقدامات تروریستی و نقض مکرر امنیت در منطقه از سوی آمریکا و متحدانش، در مقام مستشاری برای کمک به مردم و دولت سوریه به این کشور عزیمت کرده بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مبارزات دلیرانه شهید موسوی علیه تروریست‌ها برای تامین امنیت ایران و منطقه، تصریح کرد: تل‌آویو منتظر شمارش معکوس سخت باشد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم ضمن محکومیت شدید اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن سردار موسوی تصریح کرد: این اقدام رذیلانه و ناجوانمردانه، نشانه آشکار دیگری از ذات و ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه ای ضمن تایید و تسلیت شهادت سردار موسوی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تاوان این جنایت را خواهد پرداخت.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت هم در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی خطاب به رژیم صهیونیستی نوشت: «تاوان سختی خواهید داد».

سردار رضا طلایی نیک سخنگوی وزارت دفاع امروز با اشاره به شهادت فرمانده مستشار ایران در سوریه گفت: آنان باید در انتظار تاوان عملیات اخیر خودشان باشند و انتظار پرداخت تاوان این عملیات، این رژیم و عناصر آن را زجرکش خواهد کرد. پاسخ این عملیات هوشمندانه و مقتدرانه خواهد بود و در زمان و مکانی اجرا خواهد شد که اهداف رژیم صهیونیستی از این گونه عملیات‌ را محقق نکند.

سیداحمدرضا دستغیب رییس کل دیوان محاسبات کشور و علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام های جداگانه‌ای ضمن تسلیت شهادت این سردار سپاه به نقش برجسته و موثر این شهید در برقراری امنیت و مبارزه با گروه های تکفیری داعش و نیز تربیت مجاهدان برای پشتیبانی پایدار جبهه مقاومت پرداختند و بر ضرورت ایستادگی در برابر این رژیم غاصب تاکید کردند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پیامی این قهرمان حماسه آفرین و این همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در کسوت مستشاری محور مقاومت اسلامی در پاسداری از حرم مطهر اهل بیت(ع) به شهادت رسید، را الگویی درخشان از اراده های پولادین مجاهدان فی سبیل الله و تربیت‌یافتگان مکتب اسلام دانست که تا واپسین لحظات عمر پربرکت خویش را در راه مقابله با اشقیای تکفیری سپری کرد، در همین جبهه‌ شریف به آرزوی دیرین خود یعنی جان دادن در راه خدا نائل آمد.

سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد در پی شهادت سردار سرافراز اسلام شهید سیدرضی موسوی در پیامی اعلام کرد: رژیم شکست‌خورده صهیونیستی در اقدامی بزدلانه و از سر استیصال و درماندگی، سردار دلیر اسلام و یار و یاور سردار دل‌ها، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به شهادت رساند و این اقدام جنایتکارانه بار دیگر خوی وحشی‌گری صهیونیست‌های پلید و مظلومیت آزادیخواهان و مقاومت منطقه را به اثبات رساند.

جبهه پایداری در بیانیه ای تصریح کرد: خون شهید موسوی و سایر شهدای گرانقدر جبهه مقاومت را گواهی بر این حقیقت روشن است که رژیم خونخوار و وحشی صهیونیستی و آمریکای جنایتکار همان طور که فرماندهی معظم کل قوا فرموده‌اند به زودی به نقطه پایانی نزدیک خواهند شد، چون خون شهدا عزم رهروان این عزیزان و جبهه مقاومت را برای نابودی رژیم صهیونیستی مصمم‌تر خواهد کرد.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هم با صدور پیامی شهادت شهید موسوی از مستشاران نظامی ایران در سوریه بر اثر حمله تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت و تصریح کرد که «خون‌بهای شهیدان سلیمانی و موسوی فتح سنگرهای کلیدی دشمنان خواهد بود».

جمعی از دانشجویان و مردم تهران دوشنبه شب در پی فراخوان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و علامه‌ و با عنوان «وقت جهاد» با تجمع مقابل ساختمان شورای عالی امنیت ملی، خواستار انتقام خون شهید سیدرضی موسوی از رژیم صهیونیستی شدند.

حاضران در این تجمع پرچم‌ کشورمان و جنبش مقاومت حزب الله و نیز دست نوشته هایی با مضمون «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» در دست داشتند و شعارهایی چون «جمهوری اسلامی، انتقام انتقام» و «انتقام سید رضی، نابودی اسرائیل» سر دادند.

واکنش جهانی به جنایت رژیم اسرائیل

همزمان با شهادت شهید موسوی، بسیاری از گروه‌های مقاومت در منطقه به این اقدام عاجزانه رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند. جنبش النجباء شهادت «سید رضی موسوی» در سوریه را به تمام مقاومت که از حرم حضرت زینب (س) دفاع کردند، تسلیت گفت و این شهادت را مسیری برای پایان اشغالگری و رسیدن به آزادی نهایی توصیف کرد و انتقام گرفتن مقاومت را قطعی دانست.

حزب‌الله لبنان ترور سردار سرتیپ موسوی مستشار نظامی ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را «جنایتی آشکار و بی‌شرمانه و فراتر از حد و مرز » توصیف کرد.

کتائب حزب الله عراق در بیانیه‌ای شهادت فرمانده موسوی را اقدام جنایتکارانه‌ای از سوی صهیونیست‌ها در سوریه اعلام کرد و گفت: فرمانده موسوی نقش عمده‌ای در مقابله با نیروهای تکفیری مانند القاعده و داعش داشت که عراق و مردم آن را نابود کردند. دشمنان در توهم هستند که سیاست‌های جنایتکارانه آنها مردان را از مبارزه با آنها و دفع توطئه‌های آنها باز می‌دارد.

دست و پای نتانیاهو در باتلاق بحران

پشتیبانی ۱۱ ساله شهید سیدرضی در نبرد سوریه با تکفیری ها، در تمام مراحل و نبردهای حلب و دمشق او را به چهره ای مهم و در منطقه تبدیل کرده بود. فرمانده ارشدی که پیش از این هم چند بار مورد سوء قصد رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود. اینکه اما چرا رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی اقدام به ترور فرماندهی در قامت او کرده نیازمند تحلیل است.

واقعیت نبرد در میدان غزه برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلخ‌تر از آن است که قابل تحمل باشد. سال نو میلادی در غرب آغاز شده و این خود برای رژیمی که در نسل‌کشی به درجه تازه‌ای از دنائت رسیده چندان خوشایند نیست از آن رو که فشار بسیاری برای پایان کشتار مردم بی دفاع غزه روی خود احساس می کند.

دستاورد جنگ غزه برای تل‌آویو تا به این زمان چیزی جز کشتار کور غیرنظامیان نبوده و بیش از ۲۰ هزار زن و کودک و مرد شهید شده در غزه هم نتوانسته است حیثیت سیاسی، نظامی و دفاعی این رژیم را از طوفان الاقصی نجات دهد.

ترور کور فرمانده ارشد ایران در سوریه را هم می توان تازه‌ترین تقلای تل‌آویو برای دخیل کردن ایران در جنگ ارزیابی کرد. تقلایی عاجزانه که ریشه در احساس حقارت در برابر گروه های مقاومت دارد و با هدف فرافکنی این احساس است. درگیری نظامی ایران در جنگ غزه با توجه به اینکه آمریکا را به عنوان حامی اسرائیل به میدان خواهد کشاند، برای تل‌آویو اهمیت ویژه دارد.

تقلاهای اسرائیل در این زمینه گرچه تازه نیست اما کوتاهی فاصله بین دو ترور از یک سو و سطح ترور از سوی دیگر نشان می دهد که اسرائیل مشتاق واکنشی از سوی ایران است. از سوی دیگر تمام تقلای اسرائیل در این مسیر از منظر دیگری هم قابل ارزیابی است؛ ارتش اسرائیل و نهادهای امنیتی این رژیم در جریان طوفان الاقصی وجهه خود را نابود شده یافته اند و از این رو از هر اقدامی برای بازگرداندن این وجهه استقبال می کنند.

بمباران محل زندگی فرمانده سپاه ایران به نوعی به رخ کشیدن توانمندی ارتش اسرائیل است. با این همه اما این همه تلاش و تقلا نمی تواند اسرائیل را از این باتلاق جنایات خود نجات دهد و از آن روست که چند ساعت پس از اقدام کور ترور شهید موسوی تشویش ها در تل‌آویو آغاز شد و جروزالم پست به نقل از مقامات صهیونیستی و آکسیوس به نقل از یک مقام صهیونیست از آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی برای پاسخگویی به اقدام متقابل ایران در جبهه شمالی خبر داد.

به نظر می رسد این تشویش با توجه به هوشمندی ایران در حذر از به دام افتادن در تله اسرائیل، برای این رژیم به این زودی ها پایان نداشته باشد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک