دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ - ساعت ۹:۱۹
سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویراشهر:

یک بنای یادمانی دوره اشکانیان در ویرانشهر فاروج کشف شد

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویراشهر گفت: با آغاز فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناس و محققان دانشگاه تهران در محوطۀ تاریخی ویرانشهر، یک بنای یادمانی مهم مربوط به دوره اشکانی کشف شد.
یک بنای یادمانی دوره اشکانیان در ویرانشهر فاروج کشف شد,

به گزارش گروه دریافت خبر صبح فاروج؛ میثم لباف خانیکی سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویراشهر فاروج گفت: با آغاز فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسان و محققان دانشگاه تهران در محوطۀ تاریخی ویرانشهر از تیرماه سال جاری، یک بنای یادمانی مهم مربوط به دوره اشکانی در این محوطه تاریخی کشف شد.

وی افزود: فصل پنجم کاوش‌های باستان‌شناسی این منطقه که از تیرماه ۱۴۰۲ آغاز شد، یک حصار چهارگوش به طول و عرض ۳۵۰ متر است که در گوشۀ شمالی آن ارگ یا حاکم‌نشین واقع شده است.

لباف خانیکی گفت: تمرکز کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه‌ای که در ناحیه جنوبی محوطه قرار داشت، منجر به کشف بقایای یک مجموعه معماری شد که با دیوارهای خشتی به ضخامت سه متر بنا شده بود.

وی اظهار داشت: ادامه کاوش‌ها در تپه جنوبی نشان داد که در این محل عمارت باشکوهی استوار بوده که از یک ایوان عریض در شرق، یک تالار مربع‌شکل در غرب و اتاق‌های جانبی در شمال و جنوب تشکیل می‌یافته است. همچنین در فضای ایوان و تالار اصلی راهرویی به پهنای سه متر وجود داشته است.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه تاریخی ویراشهر فاروج گفت: پلان و ساختار بنای نویافته در محوطه ویرانشهر یادآور مجموعه‌های معماری مربوط به حوزه فرهنگی یونانی - باختری در شمال افغانستان است که در دوره اشکانی به نواحی مختلف آسیای مرکزی، فلات ایران و بین‌النهرین سرایت کرده و به گونه مرسومی از معماری معابد و خانه‌های اشرافی بدل گردید.

وی افزود: بر اساس عناصر معماری شاخص و قطعه سفال‌های شناسایی شده، عمارت مکشوفه در محوطه ویرانشهر در حدود قرن دوم پیش از میلاد ساخته شده و از آن تا اواسط دوره ساسانی استفاده می‌شده است.

لباف خانیکی بیان کرد: آنچه عمارت شناسایی شده در ویرانشهر را از نمونه‌های مشابه متمایز می‌سازد، سلامت نسبی این بناست. استحکام دیوارهای ساختمان ویرانشهر سبب شده است در اغلب نقاط بیش از چهار متر از ارتفاع بنا حفظ شود. شواهد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که بسیاری از فضاها توسط طاق پوشش می‌یافته و دیوارها با لایه‌ای از گچ‌اندود می‌شده است.

این باستان‌شناس اظهار داشت: بنای یادمانی ویرانشهر از معدود بناهایی از این نوع است که در مرزهای فعلی ایران شناسایی شده و ادامۀ کاوش و تبدیل این بنا به یک سایت - موزه می‌تواند امکان مناسبی را برای شناخت بیشتر پیشینۀ تاریخی منطقه و توسعۀ صنعت گردشگری فراهم کند.

لباف خانیکی دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم‌انسانی دانشگاه تهران با اشاره به‌اصطلاح بنای یادمانی اظهار داشت: این اصطلاح یک اصطلاح مرسوم در باستان‌شناسی است و به بناهای باشکوهی که توسط حکومت وقت ساخته شده، نماد قدرت بوده و کاربرد سمبلیک و نمادین داشته است، اطلاق می‌شود.

انتهای خبر/.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک