سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ساعت ۱۰:۳۸
گزارش؛

آرزوی بهره برداری از مجتمع فرهنگی و هنری فاروج ۹ ساله شد

تابستان دیگری بر حال مجتمع ناتمام فرهنگی و هنری فاروج در حال گذر است و آروزی بهره برداری از این فضای فرهنگی برای مردم فاروج ۹ ساله شده و همچنان این آرزو تا تحقق ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ادامه دارد.
آرزوی بهره برداری از مجتمع فرهنگی و هنری فاروج ۹ ساله شد,

به گزارش صبح فاروج و به نقل از شبستان؛ سریال طرح‌های فرهنگی ناتمام فاروج پایانی ندارد و مجتمع فرهنگی شهر فاروج هم از این قاعده مستثنی نبوده است. بعد از به سرانجام نرسیدن مجتمع فرهنگی فاروج (از مصوبات دور اول سفر هیات دولت نهم)  که در سال ۸۵ ساخت آن آغاز و در سال ۹۱ پس از صرف ۱۱ میلیارد ریال اعتبار، به علت آنچه که جانمایی غلط عنوان شده بود، متوقف شد، در آن مقطع مقرر شد این مجتمع برای تغییر کاربری به دستگاهی دیگر واگذار شود و به هنرمندان وعده داده شد که با تحویل زمینی دیگر و اختصاص اعتبار، ساخت مجتمع در فضایی بهتر پی گرفته شود.

ساخت مجتمع فرهنگی جدید فاروج پس از کش و قوس‌های فراوان در جانمایی مکان، در سال ۹۴ در زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع و با هزار و ۵۰ متر زیر بنا آغاز شد که زمان بهره برداری از آن در زمان کلنگ زنی، یک ساله اعلام شد اما همچنان به مرحله عمل نرسیده و دغدغه 9 ساله هنرمندان برای داشتن فضایی مناسب برای فعالیت همچنان باقی است.

 

مردم چه می گویند؟

علی ربیعی یکی از شهروندان فاروجی گفت: زیرساخت مناسب شاید نخستین نیاز برای کمک به رشد و پرورش هنر و هنرمند است که شهرستان در این بخش محروم است.

وی افزود: اگر در مقوله فرهنگ درست عمل کنیم می‌توانیم شاهد ارتقا سایر حوزه‌ها باشیم.

شهروند دیگری گفت: یک شهر است و مجتمع فرهنگی آن، باید دید چرا اقبال این فضا بلند نیست و یک نسل از برخورداری از آن با کش و قوس یافتن بهره بردای، محروم شدند.

دبیر انجمن شعر و داستان فاروج با بیان اینکه بهره برداری از مجتمع می‌تواند زمینه رونق فعالیت‌های انجمن‌ها را فراهم کند، گفت: برنامه‌های انجمن‌های شهرستان به دلیل کمبود فضا دچار تداخل می‌شود و فضای فعلی فرهنگسرای ارشاد گنجایش بیش از یک فعالیت در روز برای یک انجمن را ندارد.

منیژه آشفته افزود: هر رشته هنری مقتضیات خود را دارد که این نیازها در فضای فعلی اداره فرهنگ و ارشاد فراهم نیست.

شهروند دیگری گفت: این مجتمع‌ها از ملزومات توسعه حوزه فرهنگ و هنر در استان است.

علی فرهادی عنوان کرد: وجود چنین مجتمع‌هایی در ایجاد نشاط،  شادابی و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده‌ای داشته باشد.

شهروند دیگری گفت: هرسال دریغ از پارسال، ارقام مختلفی طی این سالها برای بهره برداری از این طرح ارائه شد، اما هیچ وقت به صفر نرسید تا مردم شاهد استفاده از این فضا باشند.

فاطمه محبوب افزود: ما بارها شاهد تیترهایی شامل، مجتمع فرهنگی فاروج در یک قدمی افتتاح، افزایش سرانه فضای فرهنگی شهرستان با افتتاح ... اما نمی دانیم کی این حرف ها از روی کاغذ به مرحله عمل می رسد.!

وی گفت: سال گذشته معاون وقت فرماندار شهرستان از بهره برداری بخشی از این طرح با توجه به اختصاص اعتبار ملی خبر داده بود.

محبوب افزود: اما حتی این مهم هم اتفاق نیفتاد.

این شهروند گفت: فقر فضای فرهنگی در فاروج، وضعیت این مجتمع فرهنگی را به یکی از دغدغه‌های جدی اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان تبدیل کرده و این جا هم فرهنگ، مظلوم واقع شده است.

وی افزود: سریال طرح‌های فرهنگی ناتمام فاروج پایانی ندارد و مجتمع فرهنگی شهر فاروج هم از این قاعده مستثنی نبوده است.

 

اعتباری برای مجتمع فرهنگی و هنری فاروج پیش بینی نشده است

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فاروج گفت: دلیل اصلی عدم تکمیل مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان فاروج عدم تخصیص اعتبار مناسب از محل اعتبارات شهرستان در طول چند سال اخیر است.

حسن رضوانی با تاکید بر ضرورت تکمیل مجتمع فرهنگی، هنری شهرستان گفت: فاروج قبل از گرمه و جاجرم براساس تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت اما هنوز مجتمع فرهنگی برخلاف دو شهر مطرح شده، ندارد.

وی اعتبار سال گذشته این طرح را از اعتبارات شهرستان سه میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از محل منابع سفر رئیس جمهور به استان 100 میلیارد ریال برای تکمیل مجتمع های سه شهرستان فاروج، گرمه و جاجرم اختصاص یافت که از این رقم 20 میلیارد ریال فقط تخصیص یافته است.

رضوانی افزود: 20 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته که با توجه به پیشرفت فیزیکی کمتر مجتمع فاروج نسبت به آن دو شهر، به فاروج اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه انشعابات، تجهیز، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و ... طرح همچنان انجام نشده، گفت: حداقل 40 میلیارد ریال با تخصیص صد درصد اعتبار برای تکمیل و بهره برداری از آن نیاز است.

رضوانی گفت: شهرستان راز و جرگلان و فاروج تنها شهرستان های محروم از مجتمع فرهنگی استان هستند.

وی با اشاره به اینکه در صورت برگزاری برنامه در سالن فرهنگسرا، کلاس های فرهنگی در فرهنگ  و ارشاد با توجه به محدودیت فضا تعطیل می شود، افزود: کمبود فضا، فرصت انجام بسیاری از برنامه ها را از هنرمندان می گیرد.
رضوانی گفت: تغییر نگاه مدیران به بخش فرهنگ و هنر از حالت کلیشه ای به شکل واقعی نیاز شهرستان است و می تواند به رفع مشکلات اجتماعی مردم کمک کند.
وی  تکمیل این پروژه را یکی از اولویت های مهم شهرستان برشمرد و بیان کرد: با تکمیل این پروژه و تجهیز آن، بخش بزرگی از مشکلات فرهنگی هنری شهرستان که تحت تاثیرکمبود فضای فرهنگی هنری ایجاد شده حل می شود.

مساحت کنونی فضاهای فرهنگی شهرستان با احتساب مجتمع فرهنگی تیتکانلو ۸۴۰ متر مربع است و با بهره برداری از مجتمع در حال ساخت فعلی شهر فاروج این رقم به هزار و ۸۹۰ متر مربع می‌رسد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک