سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۳۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ساعت ۱۶:۳۱
امام جمعه شیروان:

جلوه‌های سیاسی و عبادی وجه مشترک نماز جمعه و عاشورا است

امام جمعه شیروان گفت: نماز جمعه و عاشورا دارای جلوه‌های مشترکی هستند که یکی از این جلوه‌ها، تشابه وجه عبادی و سیاسی در هر دو است.
 جلوه‌های سياسي و عبادی وجه مشترک نماز جمعه و عاشورا است,

حجت الاسلام حسین تکمیلی، امام جمعه شیروان در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، آقا اباعبدالله الحسین (ع) و گرامیداشت ۵ مرداد سالروز اولین اقامه نماز جمعه بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: ارتباط بسیار خوب و وسیعی بین نماز جمعه و عاشورا وجود دارد. 

حجت‌الاسلام تکمیلی افزود: اگر به دقت در داستان کربلا بنگریم، خواهیم دید دانشگاهی از معارف و خوبی ها است.

وی با بیان اینکه عاشورا دو جنبه عبادی و سیاسی دارد، گفت: جلوه‌های عبادی ابا عبدالله الحسین(ع) و اصحاب ایشان بسیار پررنگ در کربلا دیده شد به گونه ای که ابا عبدالله حسین (ع) در شب عاشورا فرصت طلبیدن تا یک شب دیگر را با خدای خود نجوا کنند ورفرمودند، انی احب الصلاه، من نماز را دوست دارم.

وی گفت: روایت شده است، آنقدر زمزمه‌های مناجات اصحاب امام (ع) زیاد بود که گویا صدای زنبورانی است که در هوای کربلا منتشر می‌شد.

وی اضافه کرد: در ظهر عاشورا هم اصحاب حضرت و هم خود ایشان جنبه های عبادی زیبایی را به نمایش گذاشتند، وقتی صدای اذان بلند شد آمدند خدمت ابا عبدالله و گفتند که وقت اذان است، حضرت خوشحال شدند و در حق او دعا کردند و نماز را به جماعت اقامه کردند، این جلوه های عبادی واقعه عاشورا است.

امام جمعه شیروان تأکید کرد: البته جلوه‌های سیاسی واقعه عاشورا هم بسیار نمایان و پررنگ است، مبارزه با ظلم، مبارزه با ظالم و فاسد، امر به معروف و نهی از منکر جلوه‌های سیاسی و اجتماعی عاشورا است، لذا امام حسین (ع) علت حرکت خودشان را اینگونه بیان کردند: اگر امت مبتلای به حاکمی فاسد همانند یزید باشد از اسلام باید خدا حافظی کرد.

 حجت الاسلام تکمیلی گفت: حضرت امام حسین(ع) این قیام را آغاز کرد و فرمود من حرکت کردم که اسلام را در امت پیامبر شکل دهم و امر به معروف و نهی از منکر داشته باشم.

وی تصریح کرد: وقتی این دو جلوه سیاسی و عبادی عاشورا را با فریضه نماز جمعه، تطبیق می‌دهیم، خواهیم دید که در نماز جمعه نیز این دوجلوه بسیار پر رنگ است.

وی ادامه داد: در خطبه اول نماز جمعه که خطبه عبادی است، امام جمعه مردم را به تقوا، پرهیزگاری و  امور اخلاقی و معنوی دعوت می‌کند.

وی گفت: در خطبه دوم هم مسائل روز جامعه اعم از مسائل سیاسی و اجتماعی جهان اسلام مورد بررسی قرار می‌‌گیرد و نکات مثبت تقویت و نکات منفی تذکر داده می‌شود.

حجت‌الاسلام تکمیلی خاطرنشان کرد: این تشابه نماز جمعه با واقعه عاشورا است که نماز جمعه را نمازجمعه عاشورایی کرده است.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک