چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۵ - ساعت ۸:۲
گزارش عصراترک از وضعیت تامین کود شیمیایی در فصل زراعی جاری؛

سرخوردن کود اوره دولتی به انبار واسطه ها / ورود کشاورز کارت برای حمایت از کشاورز

با توجه به اینکه در هر فصل زراعی پاییزه، داد کشاورزان در زمینه قیمت و کمبود کود شیمیایی به گوش جامعه منعکس می شود، وقتی ردپای این مشکل را دنبال می کنیم به انبار واسطه ها می رسیم که کشاورز بخاطر ناتوانی مالی سهمیه کود خود را می فروشد تا دیگر لوازم کشت و کار را خریداری کند.
سرخوردن کود اوره دولتی به انبار واسطه ها / ورود کشاورز کارت برای حمایت از کشاورز,

به گزارش عصر اترک، امسال کشت محصولات در فصل زراعی پاییزه در استان همانند سال های گذشته دوباره با گلایه کشاورزان از کمبود کود اوره و فسفاته همچنین چند برابر شدن قیمت کود فسفاته شروع شد.

هر چند که این فصل زراعی با نباریدن باران هم عجین شده، کشت غلات در این فصل زراعی در سطوحی از زمین های کشاورزی خرده مالکان و عمده مالکان استان به صورت کشت انتظاری انجام شده است به امید بارانی که بذور نهفته در خاک را برویاند.

با این وجود، رویش بذور علاوه بر باران، در مرحله نخست پس از کشت به استفاده از کود فسفاته نیاز دارد که امسال با چندین برابر شدن قیمت آن، عده ای از کشاورزان به خصوص خرده مالکان در استان اعلام کرده اند که در این دوره از کشت از این کود استفاده نخواهند کرد.

افزون بر این، برخی از کشاورزان استان بیان کردند که در استان کود اوره با نرخ دولتی به اندازه کافی وجود ندارد که بتوانیم آن را خریداری کنیم تا در هنگام دوره رویشی گیاه در مزارع استفاده کنیم و این در حالی است که سازمان جهاد کشاورزی استان با صراحت اعلام کرده که برای فصل زراعی امسال سهمیه تامین کود استان افزایش یافته است و کشاورزانی که در سامانه ثبت نام کرده اند نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

 

خراسان شمالی امسال در تامین کود اوره و فسفاته با مشکل مواجه نبود/افزایش سهمیه کود اوره استان

 

در همین باره، محسن نظام دوست، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصر اترک درباره توزیع کود شیمیایی در فصل زراعی جاری به منظور کشت محصولات در استان اظهار کرد: استان خراسان شمالی در این فصل زراعی پاییزه در زمینه تامین کود اوره و کود فسفاته مورد نیاز زمین های کشاورزی با هیچ محدودیتی مواجه نبوده است.

نظام دوست با بیان اینکه زمان مصرف کود فسفاته در هر فصل زراعی پس از انجام کشت است، اعلام کرد: کود فسفاته به اندازه کافی برای زمین های کشاورزی استان تامین شده و در انبارهای شرکت های توزیع استان موجود است.

وی افزود: به هر میزانی که کشاورزان تقاضای خرید داشته اند این کالا با قیمت 400 تا 530 هزار تومان در کیسه های 50 کیلویی به کشاورزان تحویل می شوند.

وی خاطر نشان کرد: عرضه کود فسفاته به کشاورز متقاضی از طریق ثبت نام آنان در سامانه معرفی شده، انجام می شود.

نظام دوست گفت: از مهر ماه امسال تا به کنون 140 تن کود فسفاته به کشاورزان متقاضی در استان تحویل شده است.

 

 

وی در ادامه درباره توزیع کود اوره در استان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه سهمیه کود اوره استان در سال 98، 24 هزار تن بود، سازمان جهاد کشاورزی استان با پیگیری هایی که انجام داد، موفق شد این سهمیه را برای امسال به 32 هزار تن افزایش دهد که از محل پتروشیمی خراسان تامین شود.

وی اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تا به کنون پتروشیمی خراسان 24 هزار تن از این سهمیه را به شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان تحویل داده است و هشت هزار تن باقیمانده را تا پایان سال جاری تحویل می دهد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال قیمت هر کیسه 50 کیلویی کود اوره با قیمت دولتی 54 هزار و 562 تومان و 5 ریال است، اعلام کرد: طی هفت ماه گذشته 75 درصد از سهمیه کودی که تحویل گرفته ایم میان کشاورزانی که در سامانه ثبت نام کرده اند، توزیع شده است.

وی افزود: 20 درصد از برنامه تحویل کود اوره به کشاورزان نیز جلوتر هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود تامین کود اوره و فسفاته مورد نیاز کشاورزی استان چرا در فصل زراعی پاییزه امسال شماری از کشاورزان از کمبود و مشکل در تامین این کالا گلایه دارند؟ اظهار کرد: برای هر چهار روستا در استان یک عامل کارگزاری برای توزیع کود میان کشاورزان آن مناطق انتخاب و مستقر شده اند.

نظام دوست افزود: هنگامیکه کود به انبار کارگزاری حمل می شود، کشاورزان از انتقال این کالا مطلع می شوند که نسبت به خرید آن اقدام کنند.

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی به طور مستمر عملکرد شرکت های کارگزاری توزیع کود شهرستان را پایش می کند که تخلفی در نحوه توزیع اتفاق نیفتد.

افزون بر این، مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: هفته ای یکبار تیم رصد و پایش سازمان جهاد کشاورزی استان عملکرد کارگزاری های پخش این کالا را بررسی می کنند.

 

کودهای اوره دولتی که به بازار آزاد فروخته می شوند/ آغاز اجرای طرح کشاورز کارت برای خرید کود فسفاته

 

محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: در سال جاری استان در زمینه تامین کودهای شیمیایی با نرخ دولتی به میزان مورد نیاز استان اقدام کرده است و هیچ مشکلی در پاسخگویی به تقاضای کشاورزانی که در سامانه ثبت نام کرده اند، وجود ندارد.

تشکری تصریح کرد: قیمت دولتی کود اوره در سال جاری همانند قیمت سال گذشته است که البته سهمیه استان در تامین این کود در سال جاری افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: آنچه که مهم است این است که قیمت دولتی کود اوره بسیار کمتر از قیمت آن در بازار آزاد است و این تفاوت زیاد قیمتی، انگیزه ای را برای برخی از کشاورزان را بوجود آورده است که تمامی یا بخشی از کود تحویلی خود را با نرخ آزاد به واسطه ها بفروشند و برای تامین دوباره آن با قیمت دولتی با مشکل مواجه شوند.

وی در ادامه درباره خرید کود فسفاته نیز بیان کرد: برای کشت انجام شده، الان زمان استفاده از کود فسفاته است که عده ای از کشاورزان نقدینگی لازم برای خرید این کالا را ندارند.

تشکری اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی در هفته جاری اجرای طرح کشاورز کارت به منظور اعطای وام به کشاورزان برای خرید کود فسفاته را به استان ها ابلاغ کرده است.

 

 

وی با بیان اینکه اجرای این ابلاغیه در سطح استان ها آغاز شده است، تصریح کرد: در این راستا، با تحویل این کارت به کشاورزان اعطای وام تا سقف 10 میلیون تومان امکانپذیر است.

وی افزود: به ازای هر هکتار دو میلیون تومان وام به کشاورز داده می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی  خاطر نشان کرد: کشاورزان باید به بانک کشاورزی مراجعه کنند تا این کارت را دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزان با کشاورز کارت می توانند کود فسفاته را از شرکت های عامل توزیع دریافت کنند.

در عین حال، تشکری توصیه کرد: با توجه به اینکه امسال قیمت کود فسفاته بالا رفته است، کشاورزان می توانند از کودهای جایگزین شامل کودهای زیستی و کود عالی در این دوره کشت استفاده کنند.

 

کشف 21 هزارکیلو گرم کود شیمیایی در خارج از شبکه توزیع در استان

 

سرهنگ مقصود رستگار، رییس پلیس آگاهی خراسان شمالی نیز از کشف 21 هزار و 910 کیلوگرم کود شیمیایی کشف شده در خارج از شبکه توزیع در استان به ارزش 462 میلیون و 500 هزار ریال در نیمه نخست امسال خبر داد.

 

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک