یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۳۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۰ - ساعت ۹:۴۶
گزارشی از کودکان کار و خیابان،

کودکی هایی که به یغما می رود

امروزه پدیده کودکان خیابانی، یکی از مسائل عمده اجتماعی است که درخصوص آن حرف و حدیث‌های زیادی شنیده شده و می‌شود؛ مسئله‌ای که روزگاری اگر معضل کلانشهرها بود امروز به سر چهار راه ها و کنار پیاده روهای شهرهای کوچک نیز کشیده شده است.
به گزارش اترک نیوز، هر چند این موضوع هنوز در شهری مانند بجنورد به معضل بزرگی تبدیل نشده اما با توجه به افزایش روز افزون تعداد این کودکان در مرکز استان ضروری است به این پدیده پرداخته شود و شناخت و آگاهی لازم در این زمینه به دست‌ آید تا بتوان لااقل در کاهش یا بهبود وضعیت این کودکان تلاش کرد. 
برحسب آیین‌نامه ساماندهی کودکان خیابانی، مدیریت شهری، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت‌تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، سازمان بیمه خدمات درمانی، صداوسیما، هلال‌احمر، کمیته‌امداد و آموزش و پرورش، نهادهای متولی امر رسیدگی به معضلات کودکانی هستند که وقت خود را به هر شکلی در عرصه خیابان‌ها در شرایط نامطلوب، سپری می‌کنند ولی متأسفانه با وجود این همه متولی هنوز این معضل در جامعه مدیریت نشده و آمار کودکان خیابانی و آسیب‌های آن، در حال افزایش است.
 
 
 
 
پدرم معتاد است برای خرج خانه آدامس می فروشم
مهران یکی از کودکان خیابانی که در یکی از چهار راه های بجنورد آدامس فروشی می کند، می گوید: کلاس هفتم است و تاکنون هم شاگرد اول کلاس بوده است.
مهران اضافه کرد: بعد از ظهرها از ساعت سه و نیم تا ساعت هفت و نیم سر چهار راه کار می کند تا بتواند کمک خرج خانواده 6 نفره خود باشد.
وقتی از او درباره خانواده اش می پرسم سرش پایین می اندازد و بعد از چند لحظه سکوت می گوید: پدرم معتاد است،هیچوقت خانه نیست زمانی که به ما سر می زند برای این است که پول هایی که من و برادرم کار کرده ایم را بگیرد.
داریوش یکی دیگر از کودکان خیابانی است که در طرف دیگر چهار راه کار می کند، وقتی چراغ سبز می شود، خودش را به جمع ما می رساند و از من می خواهد تا از او یک بسته آدامس بخرم وقتی از او درباره علت کار کردنش می پرسم ،می گوید: پدرم معتاد است و پول ندارد من کار می کنم تا بتوانم یک کامپیوتر بخرم .
او با نشان دادن جای سوختگی که از چند سال پیش زیر گلویش باقی مانده ، ادامه می دهد: البته برای خرج عمل خودم هم می خواهم پول در بیاورم .
 
 
 
 
چهارراه بعدی چند کودک دیگر مشغول آدامس فروشی هستند به سمت آن ها که می روم با اصرارهای آنان برای خرید آدامس مواجه می شوم اما وقتی می فهمند برای مصاحبه آمده ام دو نفر از من فاصله می گیرند اما امیرعلی یکی از همین کودکان می گوید : هرچه می خواهید در مورد آنها بپرسید به من بگویید.
امیرعلی ادامه می دهد: چندتا از این بچه ها وضع شان خوب است فقط برای تفریح می آیند کار می کنند، آن ها چند روز کار می کنند تا پول در بیاورند تا خرج خودشان کنند.
امیرعلی ادامه می دهد: اما وضع من و جمشید که وزنی هستیم با آن ها فرق می کند ما پول خریدن نان هم نداریم ، پدر و مادر جمشید هم مثل پدر و مادر من معتادن .
او گفت:  چند بار از طرف بهزیستی من و جمشید را گرفتن و بردن و چند شب هم اونجا ماندیم ولی با تعهدی که از مادرم و مادر جمشید گرفتن آزاد کردن.
امیرعلی ادامه داد: قاسم هم هر روز از زباله های داخل شهر چیزهای قابل فروش را جمع می کند و آخر شب آن ها را می فروشد.
او می گوید: قاسم به ما گفته برای خرج خانواده کار می کند اما من چند بار دیده ام که سیگار می کشد ، فکر کنم معتاد است.
 
 
 
 
کودکان خیابانی، کمک هزینه والدین خود شده اند
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در استان وجود والدین بد سرپرست موجب شده است تا کودکان این والدین به کودکان کار خیابانی تبدیل شوند و کمک هزینه ای برای والدینشان باشند.
اسماعیل قربانی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز با بیان اینکه 90 درصد از کودکان کار خیابانی استان دارای خانواده و سرپناه هستند، اظهار کرد: در استان مشکلات اقتصادی، اعتیاد و اجبار والدین، ریشه وجود پدیده کودکان کار خیابانی است.
وی همچنین تصریح کرد: والدین بد سرپرست، کودکان خود را مجبور می کنند تا آنان کمک هزینه ای برای معیشت خانواده و تهیه مواد مخدر باشند.
وی با ابراز تاسف از اینکه شماری از این والدین، این پدیده را قبح نمی دانند، خاطر نشان کرد: این اداره کل در سال جاری 65 کودک کار خیابانی را جمع آوری کرده است که در حال حاضر 15 نفر از آنان در مراکز نگهداری بهزیستی تحت مراقبت هستند و مابقی آنها به خانواده های خود بازگردانده شده اند.
قربانی یادآور شد: هر چند این اداره کل از این والدین تعهد می گیرد که دیگر کودکان خود را به انجام کار خیابانی مجبور نکنند، با این وجود، شاهد هستیم که این کودکان دوباره به کار خود ادامه می دهند.
در عین حال، وی بیان کرد: این اداره کل حتی نسبت به ترک اعتیاد، ارائه مشاوره های روانشناسی و حمایت های درمانی این والدین اقدام می کند که آنان به خانواده ای سالم تبدیل شوند تا در درون این خانواده ها، محیطی مناسب برای زندگی کودکان فراهم شود.
وی در خاتمه با یادآوری این مطلب که در زمینه ساماندهی کودکان کار خیابانی علاوه بر اداره کل بهزیستی، دیگر  نهادهای اجرایی از جمله شهرداری وظایفی بر عهده دارند از عدم همکاری شهرداری بجنورد در زمینه ساماندهی این کودکان و متکدیان در سطح شهر انتقاد کرد.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: طرح جمع آوری کودکان کار خیابانی و متکدیان با شهرداری است، این در حالی است که در حال حاضر بهزیستی و نیروی انتظامی در این زمینه فعالیت دارند.
 
 
 
 
فقر اقتصادی و فرهنگی علت بوجودآمدن کودکان خیابانی در بجنورد
استاد جامعه شناسی دانشگاه های خراسان شمالی در خصوص کودکان خیابانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به تاثیر فقر اقتصادی در بوجود آمدن این معضل در مرکز استان گفت: در خراسان شمالی معضل کودکان خیابانی در حد کلان شهر ها نیست و همین تعداد موجود نیز بیشتر به علت فقر فرهنگی خانواده ها رخ می دهد.
دکتر خوجانی با بیان اینکه دو تعریف کود ک خیابان و کودک خیابانی در خصوص کودکان زیر 18 سال که در خیابان ها مشغول به کار هستند وجود دارد ،اظهار کرد: کودک خیابان به کودکی اطلاق می شود که خیابان به محل کار و زندگی او تبدیل شده و هیچ ارتباطی با والدین خود ندارد در حالی که کودکان خیابانی افرادی هستند که ساعاتی را در خیابان مشغول به کار هستند و با خانواده ارتباط دارند.
وی اضافه کرد: آنچه در خراسان شمالی مشاهده می شود این است که کودکان خیابانی مربوط به خانواده هایی هستند که پیکره خانواده به دلیل اعتیاد ، بیکاری و فقر از هم پاشیده و کودک به خاطر تامین بخشی از هزینه خانواده وارد کار در خیابان شده است.
دکتر خوجانی تاکید کرد: اما مسئله مهمتر در خصوص این کودکان فقر فرهنگی و بی اطلاعی  خانواده است که اجازه ورود این کودک را به محیط خیابان می دهد.
وی گفت: خانواده این افراد از تبعات ثانویه این اقدام  و اینکه کودک با ورود به محیط خیابان دست خوش آسیب های مختلف از جمله اعتیاد، سواستفاده های جنسی ، تکدیگری و معضلات دیگری می شود، غافل هستند.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
علی قلی زاده | 1393/12/10
0
17
با تشکر از تهیه این گزارش خوب حقیقت بالاتر از این گزارش بغرنج است. مسائلی که حتی نمی توان آنها را به زبان آورد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک