یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۳۵۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۳۰ - ساعت ۱۰:۹
رییس بنیاد جهانگیری در گفتگو با اترک نیوز؛

بیکاری ۲۸ درصدی کشور حاصل تکیه بر درآمدهای نفتی است

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: تکیه بر درآمدهای نفتی در ایران باعث جاماندن کشور از قطار پیشرفت های اقتصادی شد به طوری که حاصل آن نرخ بیکاری 28 درصد کنونی در کشور شد.
بیکاری 28 درصدی کشور حاصل تکیه بر درآمدهای نفتی است,اقتصاد مقاومتی+ بنیاد جهانگیری + درآمدهای نفتی+ بیکاری + اترک نیوز
علی اصغر جهانگیری، استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با خبرنگاراقتصادی  اترک نیوز، اظهار کرد: وقتی برای ایجاد اشتغال جوانان تنها بر اعطای وام متمرکز می شویم و یا برای منابع درآمدی کشور بر درآمدهای نفتی تکیه کرده ایم، این زنجیره ناقص و پاره، حاصلی جز بر باد رفتن بیت المال و عقب ماندگی به همراه ندارد.
مدیر بنیاد جهانگیری با بیان اینکه ایده، راهکار، ابزار، سرمایه و بازار از حلقه های زنجیره اشتغال هستند، تاکید کرد: باید قطار خفته اقتصاد را به حرکت درآوریم، در غیر این صورت گرفتار فقر و فساد خواهیم شد.
جهانگیری افزود: برای این رویداد مهم باید در گام نخست به تشکیل و تربیت تیم های بازرگانی مدرن بپردازیم، این در حالی است که سیستم بازرگانی کشور، سیستمی سنتی و ناآشنا به بازار روز است.
این استاد همچنین با طرح این سوال که آیا با بازرگانی اینترنتی، و یا با نیازهای بازارهای کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا همچنین منابع سرزمین خود برای عرضه محصول به بازارها آشنا هستیم و یا آشنا شده ایم، گفت: بسیار ضروری است که با ظرفیت های تولیدی و اقتصادی سرزمین خود همچنین نیاز بازارهای کشورهای همجوار آشنا شویم و آنها را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم.
وی افزود: باید تیم های بازرگانی مدرن که با بازار روز دنیا آشنا شوند را نیز تربیت کنیم که در همین راستا به طور حتم می توانیم صنایع نیمه فعال کشور را به حرکت درآوریم.
استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: قطار خفته اقتصاد را باید با تشکیل تیم های بازرگانی مدرن، تربیت کارآفرینان و تغییر رویکرد دانشگاه ها از تئوریزه به کارآفرینی و ایده پروری به حرکت درآورد.
وی افزود: استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان همسایه است و این استان می تواند نیازهای مصرف این کشور را شناسایی کند و علاوه بر ایجاد فرصت های تولیدی در استان زمینه های جذب گردشگر از ترکمنستان به ایران را نیز فراهم کند.
جهانگیری همچنین افزود: با توجه به اینکه خراسان شمالی از جنگل بلوط برخوردار است، این در حالی است که عرضه میوه این در ختان را در بازار داخلی نمی بینیم و متاسفانه از کشور ترکیه هر کیلو میوه بلوط را با قیمت 50 هزار تومان وارد کنیم که دلیل آن نیز غفلت از این ظرفیت داخلی و عدم شناسایی نیاز بازار بوده است.
وی در بخش دیگر از سخنان خود، با تصریح بر این مطلب که بزرگترین متهم بیکاری کشور، دانشگاه ها هستند، عنوان کرد: در گام بعدی برای به حرکت درآوردن قطار خفته اقتصاد به دانشگاه هایی با رویکرد کارآفرینی و ایده پروری نیاز داریم.
وی در همین زمینه یادآور شد: 70 سال است که دنیا می گوید دانشگاه؛ کتاب و دفتر نیست و رویکرد دانشگاه های دنیا از تئوریزه و صنعتی بودن به سوی کارآفرینی و ایده پروری تغییر یافته است که این تغییر رویکرد باید در دانشگاه های ایران نیز رخ دهد.
استاد دانشگاه تربیت مدرس همچنین اذعان کرد: باید در دانشگاه های ایران در قالب برگزاری سمینارها، دانشجویان را با مدیران اجرایی دارای تجربه که با وضعیت کنونی بازار و اقتصاد ایران عجین هستند، آشنا کنیم.
وی در ادامه، گام سوم برای به حرکت درآوردن قطار اقتصاد را تربیت نیروی کارآفرین همچنین توجه ویژه به خلاقیت و ایده پروری عنوان و تاکید کرد: امروز خلاقیت و تولید ایده، یک نیاز نیست بلکه شرط بقا است.
جهانگیری تصریح کرد: یک شخص حقیقی وقتی یک واحد تولیدی را فعال می کند و کارگرانی را نیز به کار می گیرد، این شخص اشتغال آفرین است در صورتیکه یک کارآفرین به دنبال شناسایی فرصت ها و تولید ایده ها برای تولید است که فرصت های بالقوه را به ارزش افزوده تبدیل خواهد کرد.
وی در خاتمه با تاکید بر اینکه بسیار ضروری است نیروهای کارآفرین و خلاق تربیت کنیم، اعلام کرد: در همین راستا، بنیاد جهانگیری، بانک اشتغال در فضای مجازی را فعال کرده است که هر شخص علاقمندی می تواند در این بانک عضو شود و در همین راستا، این بنیاد با ارائه ایده به علاقمندان، گام به گام آنان را به سوی تولید هدایت خواهد کرد و افراد علاقمند را برای کارآفرینی و تولید آموزش خواهد داد.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک