شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۵۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ساعت ۱۳:۲۹
گزارش/

سقوط آزاد قیمت پیاز در خراسان‌شمالی/ قیمت پیاز اشک کشاورزان استان را درآورد

این روزها فصل برداشت انواع محصولات کشاورزی همچون پیاز و گوجه فرنگی فرا رسیده اما نرخ این محصولات در مزرعه تا بازار چند برابر تفاوت دارد و کشاورزان همچنان ضرر می‌کنند.
سقوط آزاد قیمت پیاز در خراسان‌شمالی/ قیمت پیاز اشک کشاورزان استان را درآورد,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، داستان کاهش قیمت محصولات کشاورزی را دوباره در سال جاری در خراسان‌شمالی شاهد هستیم، هزینه‌های بالای کاشت، داشت و برداشت پیاز و گوجه فرنگی که اکنون با قیمت پایین خرید همراه شده روی این تولید کنندگان را زرد و اشکشان را جاری کرده است.
البته این مشکل آشنای جالیزکاران استان است که به علت عدم رعایت الگوی کشت، هر ساله سطح زیادی از کشتزارها زیر کشت محصولات جالیزی می رود و افزایش عرضه و کاهش تقاضا، قیمت را پایین می‌آورد.

مجبوریم پیازها را انبار کنیم
محمود زراعتکار یکی از کشاورزان شیروانی است که در سال جاری حدود یک هکتار پیاز کشت کرده است و در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک گفت: در حال حاضر بازار خراب است در ابتدای فصل برداشت پیاز در این استان، قمیت این محصول حدود 600 تومان بود اما هم اکنون به 400 تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه در مکانی دیگر گوجه فرنگی نیز کشت کرده ام، افزود: وضعیت این محصول نیز به همین شکل است و کارخانجات رب، گوجه فرنگی را با قیمت 150 تومان از کشاورز خریداری می‌کنند.
زراعتکار با تاکید بر اینکه در این میان فقط دلالان سود را می‌برند و کشاورزان طبق معمول همیشه ضرر می‌کنند، ادامه داد: هزینه کاشت، داشت و برداشت پیاز در هر هکتار زمین کشاورزی حدود 15 میلیون تومان است این درحالیست که هزینه هایی همچون چاه آب، مبلغ قبض برق که در یک ماه حدود 100 هزار تومان صادر می شود و سرمایه در گردشی که از زمان کاشت پیاز تا زمان برداشت آن نیز خوابیده است نیز باید به آن اضافه شود.
وی تصریح کرد: 70 تن میانگین برداشت امسال پیاز در زمین کشاورزی ام است که بیش از 15 میلیون تومان مخارج هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت شده و کمتر از 15 میلیون تومان برای بنده باقی می‌ماند و کشاورز طی یک سال کار و تلاش با این مبلغ اندک می‌تواند چه کاری انجام دهد.
وی درباره قیمت پیاز در سال گذشته بیان کرد: در سال گذشته قیمت پایه فروش این محصول از 650 تومان آغاز شد و به 3000 هزار تومان نیز رسید که البته در این سال نیز بازار در دست دلالان بود.
عباس درستکار یکی دیگر از کشاورزان خراسان‌شمالی که اقدام به کشت پیاز در سطح یک هکتار کرده است، با اشاره به اینکه بازار فروش این محصول هم اکنون خراب است، ادامه داد: به هیچ عنوان هم اکنون قصد فروش محصول خود را نداریم چراکه این قیمت‌ها آفتابه خرج لعیم کردن است.
وی با بیان اینکه با این قیمت پیاز، هزینه‌ها در نمی‌آید و کفاف زندگی کشاورز را نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: موفق به برداشت40 تن پیاز شدم و اگر با قیمت حال حاضر محصول خود را به فروش برسانم بعد از کسر هزینه‌های انجام شده فقط یک میلیون تومان برای بنده باقی می‌ماند.
درستکار با اشاره به اینکه فعلا قصد فروش این محصول را تا بهمن ماه ندارم، گفت: در آن برهه زمانی قیمت پیاز افزایش می‌یابد و در آن زمان می توانم محصول خود را با سود بیشتر به فروش برسانم.
وی افزود: کشاورزان در بهمن ماه سال گذشته توانستند پیازهای انبار کرده خود را تا قیمت 5000 تومان نیز به فروش برسانند و به امید افزایش قیمت هم اکنون انبار می‌کنیم.
اسماعیل وحدانی رئیس اتحادیه میوه و تره بار نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا قیمت پیاز آنقدر کاهش یافت و آیا دوباره این قیمت افزایش خواهد یافت؟ گفت: یکی از دلایل اصلی بروز این مشکل این است که پیاز در بازار خیلی زیاد و تعداد متقضاییان کم است.

صادر نشدن پیاز قیمت ها را پایین آورد
وی کاهش صادرات این محصول به سایر کشورها را یکی دیگر از دلایل بروز این مشکل بیان کرد و افزود: در سال‌های گذشته مقدار قابل توجهی پیاز از این استان به کشوری همچون عراق صادر می‌شد اما هم اکنون مقدار آن کاهش یافته است.
وحدانی ادامه داد: در حال حاضر همین محصول از استان‌های دیگر همچون اصفهان و تبریز نیز به این کشورها صادر می‌شود که مقدار آن بیشتر از این استان است.
وی درباره علت کاهش صادرات پیاز از خراسان‌شمالی به کشور عراق بیان کرد: بسته بندی‌های پیاز از شهرهای اصفهان و تبریز با وزن 20 کیلوگرم و در خراسان‌شمالی با وزان 30 تا 40 کیلوگرم است که آن کشور متقاضی پیاز با بسته بندی هایی با وزن کمتر است.
این مسئول با اشاره به اینکه قیمت پیاز از 650 به 400 تومان رسیده است، اظهار کرد: این قیمت دیگر افزایش نخواهد یافت.
وی تصریح کرد: علاوه بر آن بسیاری از کشاورزان این محصول خود را به امید افزایش قیمت تا بهمن ماه در انبارها ذخیره سازی می‌کنند اما بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد چراکه در جیرفت بذرهای جدیدی از پیاز کاشته شده که محصول تازه آن‌ها تا بهمن ماه وارد بازار خواهد شد و در آن زمان نیز بازار اشباع از این محصول جدید خواهد شد.

برهم خوردن تعادل کشت عامل کاهش قیمت ها
محمد جواد تشکری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: یک هزار و 700 هکتار بیش از نیاز خراسان‌شمالی در این استان پیاز کشت شده است.
وی گفت: سهمیه و نیاز این استان برای کشت این محصول یک هزار و 200 هکتار بوده این درحالیست که در حال حاضر 2900 هکتار پیاز در این استان کشت شده است.
تشکری با اشاره به اینکه این استان باید سه هزار هکتار مزارع گوجه فرنگی داشته باشد، افزود: اما متاسفانه تا سه هزار و 300 هکتار نیز در این استان گوجه فرنگی کشت می‌شود.
وی اظهار کرد: زمانیکه تعادل‌های کشت به هم می‌خورد در تنظیم بازار نیز خلا به وجود می‌آید و با عرضه و تقاضای نامتوازن مواجه می‌شویم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه دقیقی برای کشت به صورت 100 درصدی وجود ندارد، بیان کرد: اما یک الگوی عرفی کشت وجود دارد که طبق آن اعلام می‌شود که سهمیه هر استانی برای کشت هر محصولی به چه میزان است اما کشاورزان نیز از آن به طور جدی تبعیت نمی‌کنند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها راهی که وجود دارد این است که کشاورز را تا سطحی از محصول که مورد نیاز است حمایت کنیم و از آن افرادی که اضافه برداشت دارند نسبت به سطوح اضافه کشت شده از آن‌ها حمایت نکنیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی بیان کرد: خرید تضمینی محصول تا سقف مشخص یکی از راهکارهای پیش رو است.
وی با بیان اینکه هر چند این راهکارها کافی نیست، تصریح کرد: به عنوان مثال خرید تضمینی برنج و حمایت کافی از شالیکاران فقط در شمال کشور انجام می‌شود و از سایر شالیکاران به منظور رعایت الگوی کشت عرفی حمایت نمی‌شود.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
سوراجون | 1396/05/11
0
0
دولت بلید کارمتدان وزارت کشاورزی را ک پشت میز نشستن کارمفیدیهم نمیکنت بسیج کند وبگوید درصورتی حقوق وپول شماراومیدهیم ک سوارماشین شخصی خود شده بمزرعه بیلیید دربرداشت محصولات کشاورزی کمک کنید وبا ماشین خود درشهر بفروشین اینومیگن تولید بمصرف با حذف واسطه ها و کارمفیدبراکارمتدان ک درقبال کار مول بهشون تعلق گیرد ن اتکه بنشینن پشت میز جوک تعریف کنن اخر ماه حقوق باج بخاهند
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک