شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۴۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ساعت ۴:۴۸
رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی مطرح کرد:

صورت وضعیت مالی بنگاه های ثبت شده در بهین یاب ناقص است

رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی با بیان اینکه با اجرای عملیاتی برنامه اقتصاد مقاومتی، بانک ها نیز موظف به پرداخت تسهیلات به طرح های مصوب و ثبت شده در سایت بهین یاب شده اند، گفت: اغلب بنگاه های معرفی شده به بانک های استان صورت وضعیت مالی و فروش ناقصی دارند که این امر بر فرآیند اجرای این برنامه اثر منفی گذاشته است.
صورت وضعیت مالی بنگاه های ثبت شده در بهین یاب ناقص است,
حسن صابری، رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: با اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، بانک ها نیز موظف و مکلف شدند که به عنوان بخشی از تیم اقتصادی در کنار دولت حضور داشته باشند و از منابع داخلی خود به اجرای این برنامه کمک کنند.
صابری در ادامه با بیان اینکه در راستای اجرای این برنامه در خراسان شمالی 13 بانک استان مکلف به پرداخت تسهیلات به طرح های مصوب و ثبت شده در سایت بهین یاب شده اند، عنوان کرد: منابع داخلی این 13 بانک استان تا پایان شهریور ماه امسال 32 هزار و 794 میلیارد ریال و مصارف این 13 بانک 39 هزار و 692 میلیارد ریال بوده است.
به گفته وی، از 32 هزار میلیارد ریال منابع داخلی این 13 بانک، 23 هزار و 500 میلیارد ریال منابع گران قیمتی است که بابت سود سپرده های کوتاه و بلند مدت پرداخت و 9 هزار میلیارد ریال نیز منابع ارزان قیمتی است که بابت تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت می شوند.
وی همچنین عنوان کرد: از همین منابع داخلی 32 هزار میلیارد ریال نیز می بایست به طرح های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان پرداخت کنیم.
رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: دولت بابت همکاری این بانک ها با ستاد اقتصاد مقاومتی استان هیچ مبلغ ریالی دیگری را به این بانک ها تزریق نکرده است و این 13 بانک ملزم شده اند که از منابع داخلی خود که تشریح شد، به طرح های مصوب و معرفی شده به این شعب تسهیلات بپردازند.
وی خاطر نشان کرد: و این در حالی است که این 13 بانک از گذشته تاکنون بابت پرداخت تسهیلات به متقاضیان دو هزار و 796 میلیارد ریال از متقاضیان مطالبه معوق دارند.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که استاندار و برخی دیگر از مدیران استان از عملکرد این 13 بانک نسبت به همکاری با برنامه اقتصاد مقاومتی گلایه دارند، اظهار کرد: این 13 بانک اعلام کرده اند که هر چند منابع داخلی امان محدود و تعداد تقاضاها بسیار است، با این وجود، با اجرای این برنامه همکاری می کنیم و تسهیلات را به طرح های معرفی شده به بانک ها خواهیم پرداخت.
این مسئول افزود: حتی مازاد مطالبات تسهیلاتی را نیز با بدهکار کردن بانک مرکزی، می پردازیم.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه بانک ها همچنین ملزم شده اند که پس از معرفی طرح های مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، ظرف مدت یک ماه این طرح ها را بررسی و نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند، این 13 بانک خود را مکلف کرده اند که تا حد امکان طی مدت یک هفته به تمامی طرح های معرفی شده، پاسخ نهایی را بدهند.
با این وجود، وی تصریح کرد: این طرح هایی که به این 13 بانک معرفی می شوند، همان بنگاه های زوده بازدهی هستند که مدت ها نیمه فعال بوده اند و بانک ها که صورت وضعیت مالی و فروش آنها را مطالبه می کنند تا بتوانند پس از اعتبار سنجی، تسهیلات را به آنان بپردازند، این صاحبان بنگاه های زودبازده یا صورت وضعیت مالی واحد تولیدی خود را به بانک ها ارائه نمی دهند و یا اینکه خیلی دیر ارائه می دهند و یا اینکه بیش از ظرفیت اسمی خط تولید خود مطالبه تسهیلات دارند.
صابری گفت: با توجه به اینکه صورت وضعیت مالی و فروش این بنگاه ها دارای نقص است، آنان نمی خواهند صورت وضعیت مالی بنگاه خود را به بانک ارائه دهند و یا اینکه دیر ارائه می دهند و این در حالی است که بانک ها باید بر اساس جدول تهیه شده به مطالبه تسهیلاتی این متقاضیان پاسخ دهند.
وی در بخشی دیگر از سخن خود عنوان کرد: متاسفانه اغلب این بنگاه های زودبازده به شیوه های سنتی مدیریت می شوند که با مشکل فروش روبرو شده اند.
وی تصریح کرد: به عقیده بنده در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی ابتدا می بایست مشکلات این بنگاه ها عارضه یابی و موانع پیش روی تولیدات آنها به ویژه مشکلات فروش آنان رفع می شدند سپس مطالبه تسهیلاتی برای این واحدها در دستور کار قرار می گرفت.
در عین حال، صابری اعلام کرد: این 13 بانک از 205 طرح معرفی شده به شعباتشان به مبلغ یک هزار و 821 میلیارد ریال با 38 طرح به مبلغ 354 میلیارد ریال قرارداد منعقد کرده اند که تاکنون به 36 طرح عقد قرارداد شده 316 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد 18 درصد پرداخت شده است و دو طرح دیگر نیز در شرف دریافت تسهیلات هستند.
افزون بر این، وی در پاسخ به این سوال که در جلسه شورای اداری استان که با حضور معاون اول رئیس جمهور موضوع مغایرت دو بند از بخش نامه بانک مرکزی با برنامه اقتصاد مقاومتی را مطرح کردید، حال در این باره توضیح دهید؟ عنوان کرد: در ماده 3 بخش نامه بانک مرکزی اعلام شده است که بنگاه های مشمول این دستور العمل که بدهی غیر جاری، چک برگشتی و عدم رعایت نسبت مالکانه را داشته باشند، نمی توانند وام بگریند.
وی افزود: این در حالی است که در بند 4 این بخش نامه اعلام شده است که موسسه اعتبار موظف است به منظور حفظ منافع سپرده گذاران و تخصیص بهینه منابع نسبت به اعتبار سنجی و بررسی توجیه فنی، مالی و اقتصادی درخواست متقاضیان اقدام کند.
رئیس شورای هماهنگی بانک های خراسان شمالی گفت: این دو بند با یکدیگر مغایرت دارند زیرا بانک ها برای اینکه بگویند طرحی توجیه اقتصادی دارد باید دوباره به نسبت های مالکانه، صورت وضعیت مالی نا میزان واحدها، تعهدات و چک های برگشتی آنان مراجعه کنند که آیا این واحد توان بازپرداخت تسهیلات را دارد یا خیر؟
صابری خاطر نشان کرد: درباره این مغایرت ها با دیوان محاسبات مکاتبه کرده ایم که هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
انتهای پیام/ق
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک