شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۴۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ساعت ۸:۵۴

وجود ۴۸ هزار دانش آموز نیازمند در خراسان شمالی/تحصیل با طعم تلخ نداری

فصل تحصیل خواندن و نوشتن های دانش آموزان شروع شده امادر این بین دانش آموزانی هستند که به دلیل نبود بضاعت مالی والدین هنوز پس از گذشت یک هفته از بازگشایی مدارس، زنگ شروع مدرسه برایشان نواخته نشده است.
وجود 48 هزار دانش آموز نیازمند در خراسان شمالی/تحصیل با طعم تلخ نداری,
به گزارش عصر اترک، دانش آموزان بی بضاعتی که به دلیل نداشتن اقلام و پوشاک مورد نیاز برایشان دشوار است، قدم گذاشتن در مسیر مدرسه و برخی نیز با همان لباس و کفش های کهنه خود نیز دلخوش هستند در صورتی که بر تنشان سازگار شود.
دانش آموزانی که پشت نیمکت های کلاس درس می نشینند و در بدو ورود معلم به کلاس برای احترام می ایستند وگوش و چشم و ذهن خود را مهیای آموختن می کنند اما پیش تر از مهیا شدن برای آموختن، رنج و طعم نداری آنان را گرفتار خود کرده است وچرخه زمان درس سخت نداری را به آنان می آموزد.
محمد یکی از آن دانش آموزان بی بضاعتی است که برای تهیه اقلام مورد نیاز خود و خواهرش مشغول بادکنک فروشی جلوی درب یکی از پاساژهای شهر بجنورد است.
وی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک می گوید: پدرم کارگر روز مزد است و چند وقتی است که حال مساعدی ندارد و نتوانسته هزینه خرید اقلام مورد نیاز مدرسه من و خواهرم که کلاس دوم است را بدهد.
محمد بیان می کند: چند وقتی است که من با فروش بادکنک توانسته ام تا حدی کمک خرج مادرم شوم و همچنین اقلام مورد نیاز مدرسه خود و خواهرم را بخرم.
وی می گوید: اما متاسفانه پولم آنقدر نشده که برای خودم و خواهرم کفش مناسب تهیه کنم . 
 
بغض های فروخورده مادران دانش آموزان بی بضاعت
قاسمی یکی از آن مادرانی است که در گفتگو با عصر اترک می گوید: زمان شروع مدرسه چیزی جز شرمندگی برای ما مادرانی نیست که توانایی خرید اقلام مورد نیاز فرزندان دانش آموزمان را نداریم. 
وی با اشاره به اینکه پسرش کلاس پنجم و دخترش کلاس اول است، ادامه می دهد: همسرم گچ کار است و 38 سال سن دارد اما به دلیل کمر درد یک ماه می شود که پزشک به او استراحت مطلق داده و توانایی کار را ندارد.
قاسمی می گوید: برای خرید لباس فرم مدرسه و کفش فرزندان مجبور شدم که از آشنایان پول قرض بگیرم اما با آنکه مدارس باز شده اند هنوز مابقی اقلام مورد نیازشان را نتوانسته ام بخرم.
رحیمی نیز یکی دیگر از مادران دانش آموزان بی بضاعت است که در یک محله حاشیه نشین شهر بجنورد زندگی می کند و دارای سه فرزند است.
وی با اشاره به اینکه سه فرزند دختر محصل دارم  که در پایه های اول، ششم و نهم درمدارس حاشیه نشین شهر تحصیل می کنند، می افزاید: برای خرید اقلام و لباس فرم و کفش مدارس فرزندانم یک میلیون تومان هزینه کرده ام.
رحیمی با بیان اینکه حقوق ماهیانه همسرم 600 هزار تومان است، ادامه می دهد: همسرم برای تامین هزینه مورد نیاز مدارس دخترانم مجبور شد که از همکارانش قرض بگیرد. 
یکی از مادران سه دانش آموز در پایه های چهارم، ششم و هشتم که از روستای طراقی ترک برای درخواست کمک هزینه خرید اقلام مورد نیاز مدرسه فرزندانش به اداره کل آموزش و پرورش استان آمده است در گفتگو با خبرنگار عصر اترک بیان می کند: چند روزی است که مدارس شروع شده اما به دلیل اینکه نتوانسته ام اقلام مورد نیاز فرزندانم را تهیه کنم به مدرسه نرفته اند.
به گفته این خانم در سال های گذشته برای خرید اقلام مورد نیاز فرزندان دانش آموزم به اداره کل آموزش و پرورش مراجعه می کردم ، ادامه می دهد: امسال برای چندمین بار است که می آیم اما نتوانسته ام کمکی دریافت کنم.
 یکی از مدیران مدارس دخترانه حاشیه شهر بجنود نیز در گفتگو با عصر اترک با بیان اینکه بیشتر دانش آموزانی که در این مدارس تحصیل می کنند به دلایل مختلف از قشر ضعیف جامعه هستند،می افزاید: اولین بخش از مشکلات دانش آموزان مستضعف آن است که خانواده هایشان قدرت خرید اقلام مورد نیاز مدرسه فرزند دانش آموز خود را ندارند.
وی با اشاره به چند دست لباس فرم آویزان شده از جا لباسی دفتر مدرسه ،می گوید: این لباس های فرم از سوی خیران به مدرسه اهدا شده که ما آنان را به دانش آموزان بی بضاعت مدرسه می دهیم اما متاسفانه تعداد این دانش آموزان از لباس های فرم اهدایی بیشتراست.
این مدیر مدرسه ادامه می دهد: هر ساله دانش آموزانی داریم که والدین آنان توانایی مالی خرید لباس فرم مدرسه را ندارند و به اجبار لباس های فرم سال گذشته را می پوشند با آنکه اندازه لباس به تن آنان تنگ است.
وی بیان می کند: چند سالی است که لباس فرم های دانش آموزان ابتدایی به یک رنگ باقی مانده و این می تواند کمکی برای دانش آموزان بی بضاعت باشد تا حداقل بدون دغدغه رنگ لباس ،لباس فرم سال گذشته خود را بر تن کنند.
 
قلک هایی که خانواده دانش آموزان بی بضاعت را حمایت می کند
این مدیر مدرسه می گوید: مشکلاتی که دانش آموزان بی بضاعت در طی سال تحصیلی با آن برخورد دارند برای آنان بسیار سخت و برای اولیاء مدرسه ناراحت کننده است.
وی ادامه می دهد: برخی از والدین تا حدی از لحاظ مالی در مضیقه هستند که قادر به تامین تغذیه فرزند دانش آموزخود نیستند و این دانش آموزان  به دلیل ضعف جسمی نه تنها متوجه درس نمی شوند بلکه گاهی مواقع دیده شده که از شدت ضعف در مدرسه از حال می روند.   
این مدیر مدرسه حاشیه شهر بجنورد می گوید: برای رفع مشکل تامین تغذیه دانش آموزان بی بضاعت ،معلمان مدرسه به کمک هم صبحانه مختصری را آماده می کنند و به دانش آموزان می دهند.
وی می گوید: دانش آموزانی داشته ایم که به دلیل فقر مالی خانواده در طی سال ترک تحصیل می کنند که مدرسه برای جلوگیری از این امر تا آنجا که دارای توان مالی باشد آنان را حمایت می کند تا به تحصیل خود ادامه دهند.
این مدیر مدرسه با بیان اینکه گاهی مواقع پیش آمده که مدرسه برای کمک مالی به یک دانش آموز بی بضاعت به ناچار از قلک صدقه استفاده کرده است تا مواد غذایی برای خانواده آن دانش آموز تهیه کند، .می افزاید: دانش آموزان بی بضاعت نه تنها در ابتدای شروع مدارس بلکه در طی سال تحصیلی نیاز به حمایت خیران دارند. 
 
متمرکز شدن حمایت های مالی دانش آموزان بی بضاعت در هرشهرستان 
رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک بیان کرد: رویکرد این حوزه در بحث آموزش خانواده در جهت تعمیق ارزش های دینی و تربیتی و آموزشی دانش آموزان و در مرحله بعد تسهیل ارتباطات اولیاء و دانش آموزان در سرویس ایاب ذهاب دانش آموزان، جذب خیران و کمک به دانش آموزان مستعد بی بضاعت است.
سید محمد سیدی با بیان اینکه در اوایل ماه مهر همیشه موضوع دانش آموزان بی بضاعت یکی از مهمترین مسائلی بوده که انجمن اولیاء ورود پیدا می کنند، ادامه داد: در سنوات پیش کمک به دانش آموزان بی بضاعت در حوزه انجمن و اولیاء اداره کل آموزش و پرورش متمرکز بود که امسال برای خدمات رسانی به دانش آموزان بی بضاعت از حوزه اداره کل خارج شده و به شهرستانها انتقال داده شده است.
وی با اشاره به اینکه متمرکز شدن کمک ها در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان ها مانع از سرگردانی اولیاء دانش آموزان بی بضاعت می شود، ادامه داد: تا کنون تعدادی از فروشگاه های طرف قرارداد با آموزش و پرورش استان به عنوان خیر ورود پیدا کرده اند و کمک هایی را برای دانش آموزان بی بضاعت داشته اند.
سیدی با بیان اینکه برای خدمات رسانی آموزش و پرورش به دانش آموزان بی بضاعت و تهیه اقلام و لباس فرم مدرسه نیاز به حمایت بیشتر خیران است، افزود: لازم است خیران و ارگان های استان برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت ورود پیدا کنند و با آموزش و پرورش هماهنگ باشند. 
وی بیان کرد: روش شناسایی دانش آموزان بی بضاعت از طریق مدیران مدارس است که اکثر این دانش آموزان از مدارس حاشیه نشین هستند.
 
توزیع شیر در مدارس خراسان شمالی
کارشناس مسئول تغذیه رایگان و نظارت بر توزیع شیر مدرسه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفت: خراسان شمالی جزء معدود استان هایی بوده که در سال تحصیلی گذشته خرید شیر را از طریق گرفتن مجوز ترک تشریفات استانداری انجام داده است .
محمد اسماعیل صفایی میانگین کلی توزیع شیر پاستوریزه در مدارس را  52نوبت بیان کرد، و ادامه داد: جامعه هدف توزیع شیر 99 هزار نفر شهری و روستایی و حاشیه شهری بوده است.
وی میانگین سال گذشته در توزیع شیر استریل را در مدارس 48 نوبت اعلام کرد و کل جامعه هدف استریل را هفتاد و هشت هزار و 190 نفر شهری و روستایی راز و جرگلان، بام و صفی آباد، گرمه و جاجرم و روستاهای سایر شهرستان ها اعلام کرد.
 
وجود سه هزار و 200 دانش آموز در مناطق محروم 
مدیر کل کمیته امداد خراسان شمالی درگفتگو با عصر اترک بیان کرد: از 160 هزار دانش آموزی که در دو هزار آموزشگاه استان تحصیل می کنند، 48 هزار نفر از آنان جزء دانش آموزان بی بضاعت هستند.
عباس اهرابی ادامه داد: در مرحله نخست جشن عاطفه ها که برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت برگزار شد، چهار میلیارد ریال جمع آوری شده که توانسته بخشی از نیازهای این دانش آموزان را رفع کند.
وی با اشاره به اینکه اداره کل کمیته امداد علاوه بر دانش آموزان تحت پوشش این نهاد به مابقی دانش آموزان بی بضاعتی که از سوی مدیران و مربیان پرورشی مدارس شناسایی می شوند کمک رسانی می کند،بیان کرد: در حال حاضر برای کمک به دانش آموزان بی بضاعت استان  13میلیارد ریال نیاز است. 
گزارش از اکرم روح آزاد
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک