شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۷/۰۱ - ساعت ۱۰:۳۰

دفاع مقدس، ایثاری به قدر قامت دوست/ دلاورمردانی از منطقه حاج عمران تا حلب سوریه

جنگ منفور همه انسان هاست، اما کشتن و کشته شدنی که مانع از بین رفتن فضیلت های انسانی شود ارزشمند است، دفاع مقدس نیز از آن جمله جنگ هایی بود که بر کشورمان تحمیل شد و غیورمردان آن روزها همچون سدی مقاوم در برابر دشمنان ایستادند و خاک وطن و بزرگی ملت ایران را با خون خود حفظ کردند.
به گزارش عصراترک ، برای پاسخ گویی به آیندگان که بر زمین های پر لاله وطن می خرامند و از سرخی زمین می پرسند باید که از شرح رشادت و ظلم ستیزی آن دلاورانی نوشت که برای حفظ کرامت های انسانی در برابر تجاوزگران و زورگویان به پا خاستند و به شهادت رسیدند. 
 
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود
بیان چگونه بودن شهید از زبان مادر و همسر روایتی شنیدنی است، روایتی که مسلما آینه تمام نمای زنی است که به عنوان مادر هویت او را شکل داده و از طرف دیگر همسری  که او را در این وادی حمایت کرده و برای او آرامش خاطر آورده است تا بتواند در میدان دفاع از حق حضور یابد.
 
 
مادرشهیدان حمیدی زاده یکی از آن مادران پرصبور ایرانی از خطه سرسبز خراسان شمالی است که دلیرمردانی را در دامان پر مهر خود تربیت و در راه اسلام فدا کرد.
 وی حین صحبت عکس قاب شده روی دیوار را با انگشت اشاره نشان می دهدو می گوید: او نریمان فرزند اولم است که در سال 1365 و در سن 18 سالگی برای دفاع از میهن به شهادت رسید و سپس به قاب عکس فیروز اشاره کرد و   می گوید او نیز سال گذشته مسیر دفاع از حق را با تمام وجود پذیرفت و جزء رزمندگان مدافع حرم اهل بیت(ع) شد و به شهادت رسید.
 
قامتی که بی سر اما سر بلند برگشت
سبزه گل حمیدی پور در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به خاطرات فعالیتش برای پیروزی انقلاب اسلامی می گوید: شب ها ساعت 12 پاکت اعلامیه را به در خانه می آوردند تا در بین مردم پخش کنم آن موقع نریمان تقریبا 7 یا 8 ساله بود.
وی ادامه می دهد: نریمان 17  ساله که شد، کشور در جنگ تحمیلی به سر می برد و عشق رفتن به جبهه نیز در دل او همچون دوستانش موج زد و برای دفاع از میهن به جبهه اعزام شد. 
حمیدی پور با اشاره به مجروحیت نریمان در زمان جنگ ، بیان می کند: در یکی از عملیاتهای جنگ زخمی شده بود اما برای مراعات حال خانواده تا پیش از بهبودی به خانه نیامد. 
وی با بیان اینکه نریمان پس از التیام مجروحیتش به خانه برگشت و اینبار از اعزام به خط مقدم و شهادتش می گفت، ادامه می دهد: او از شهادت در گمنامی حرف می زد.
حمیدی پور با اشاره به اینکه پسرم 18 سال و نه ماهه بود که در منطقه حاج عمران بی سیم چی شهید محمود کاوه شد، ادامه می دهد: شب هشتم ماه محرم سال 65 نامه ای آمد مبنی بر اینکه عملیاتی در پیش است و من در آن عملیات حضور دارم.
وی همانطور که خاطرات نریمان را بر اساس روزشماری ماه های زندگی پسرش تعریف می کند،می افزاید: نریمان  روز عاشورا سال 65 در سن 18 سال و ده ماهگی به شهادت رسید اما با آنکه پیکر و ساک رفقای شهیدش را آوردند اما از او خبری نشد. 
 
 
مادر شهیدان حمیدی زاده بیان می کند: شش ماهی از شهادت نریمان و بی خبری ما از او می گذشت که با پیگیری ها و اصرار فراوان اجازه رفتن به منطقه حاج عمران را برای یافتن نریمان گرفتم.
وی می گوید: پس از رسیدن به حاج عمران گفتند که 36 شهید را به تهران فرستاند و من دوباره به تهران برگشتم و از لیست 36 شهید ، شش تن گمنام بودند.
 مادر شهید نریمان حمیدی زاده می گوید: پیکر پسر شهیدم را در بین شش شهید گمنام یافتم اما با قامتی بی سر و طبق صحبت هایی که در آخرین مرخصی با هم داشتیم، نریمان نام خود را در پوتین نوشته بود.
وی بیان می کند: گذشت و ایثار و بخشش و راز داری از ویژگی های بارز نریمان بود، او که روزی برای دوستانش از کفش، لباس و حتی خوراکی اش می گذشت اینبار برای آرامش مردم میهنش جان را فدا کرد.
حمیدی پور می گوید: پس از شهادت نریمان، برادرم عقیل حمیدی پور به جبهه رفت و شهید شد.
وی ادامه می دهد: برادرم عقیل پیش از شهادت وصیت کرده بود که پیکرش در جوار مزار نریمان دفن شود .
 
نذر کردم سالم برگردد
مادر شهید نریمان حمیدی زاده با بیان اینکه پس از گذشت 26 سال از دفاع مقدس، اینبار پسردیگرم،فیروز برای دفاع حرم اهل بیت عازم سوریه شد،می افزاید: من از رفتن او ممانعت می کردم اما او با استواری گفت این راهی است که خودت به فرزندان آموختی. 
مادرشهیدان حمیدی زاده با اشاره به اینکه وقتی فیروز به سوریه رفت من برای بازگشتش روزها را می شمردم و نذر کرده بودم که سالم برگردد، می گوید: پس از 25 روز با پیکری سالم به وطن بازگشت اما جان در بدن نداشت.
 
 
وی بیان می کند: فیروز خانه و ماشین و زن و زندگی داشت اما جگرم می سوزد وقتی برخی می گویند که او برای پول به سوریه رفته است. 
 
 فیروز با رفتارش امر به معروف می کرد 
همسر فیروز حمیدی زاده نیز در گفتگو با عصراترک می گوید: همسرم با خوش خلقی و برخورد آرام دیگران را مجذوب خود می کرد و با نوع رفتارش فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به جا می آورد.
رمضانی کاوانی خاطره ای از همسر خود که عضو نیروی انتظامی بود،تعریف می کند: در ماموریتی چند نفر خلافکار را دستگیر کرده بودند که ازبین آنان جوانی با چهره ای شرمگین از سرما به خود می لرزید.
همسر شهید با بیان اینکه فیروز کاپشن خود را به آن جوان خلافکار پوشاند که از سرما به خود می لرزید، می افزاید: این رفتارهمسرم موجب شد آن جوان پس از آزادی رابطه دوستی با فیروز را برقرار کرد و هدایتش تا به آنجایی رسید که نماز شب می خواند.
 
مسئولیت پذیری از ویژگی بارز شهید حمیدی زاده
سوسن رمضانی کاوانی ادامه می دهد: همسرم برای مراعات حال خانواده هیچ وقت خستگی و مشکلاتش را در خانه بروز نمی داد و نمی گذاشت من متوجه ناراحتی هایش شوم.
وی با اشاره به اینکه پیش ازاستخدام فیروز در اداره کل تامین اجتماعی برای مخارج زندگی با مشکلاتی روبرو بودیم ، بیان می کند: اما او با کار و تلاش فراوان زندگی مشترکمان را اداره می کرد.
رمضانی کاوانی می گوید:در سال 88 همزمان با تولد فرزند اولم(رضا)، همسرم کارمند اداره کل تامین اجتماعی شد و این را از برکت تولد فرزندمان می دانست.
همسرشهید حمیدی زاده می افزاید: فیروز درزمان فعالیت اداری با آنکه مسئولیت یک قسمت را بر عهده داشت اما با هشت واحد اداری همکاری می کرد و راهنمای خوبی برای ارباب رجوع ها بود.
 
دعوتنامه ای که به اجابت رسید
رمضانی کاوانی با بیان اینکه آن روزی که من به فیروز خبر رفتن یکی از دوستانش را به سوریه دادم، ادامه می دهد: وقتی همسرم از این موضوع با خبر شد ، حال خاصی پیدا کرد.
 
 
وی با اشاره به اینکه فیروز پس از باخبرشدن ازاعزام دوستش به سوریه  بلافاصله روز بعد برای اعزام اقدام کرد، ادامه می دهد: همسرم با یک جمله رضایت مرا برای اعزام شدنش به سوریه جلب کرد و آن اینکه اگر تو می توانی جواب حضرت زینب(س) را بدهی من از رفتن منصرف می شوم.
وی با اشاره به اینکه فیروز با اصرار توانسته بود جزء افراد اعزامی به سوریه شود، توضیح می دهد: یکی ازدلایلی که اجازه اعزام همسرم را نمی دادند شهادت برادرش نریمان دردوران دفاع مقدس بود. 
همسر شهید حمیدی زاده می گوید: یکی از مسئولان به همسرم گفته بود شما سهم خود را به دین و کشور ادا کرده اید که او در جواب گفته بود دفاع ازاسلام سهم بندی نیست.
وی با بیان اینکه از پیگیری فیروز برای اعزام به سوریه تا رفتن یک هفته به طول انجامید ، ادامه می دهد: پیش از آنکه همسرم به سوریه اعزام شود خواب مقام معظم رهبری را دیدم که به خانه ما آمدند و به میهمانان دور سفره دعوتنامه می دادند. 
رمضانی کاوانی با اشاره به اینکه پس از 25 روز رفتن به سوریه ،همسرم شهید شد،می افزاید: به نقل از دوستانش که با هم به سوریه اعزام شدند، فیروز در آنجا با مداومت نماز شب می خواند.
وی به نقل از یکی از دوستان و همرزم شهید که شاهد شهادت فیروز بودند،بیان می کند: فیروز پیش از شهادت دست خونی اش را از کنار پهلوی تیرخورده اش بر می دارد و می گوید، به مادرم بگویید حالا می فهمم که حضرت زینب (س)چه صبری داشته است و با لبخندی بر لب به شهادت می رسد.
 
فیروز هم ازدعوت شدگان گلزار شهدا بود
رمضانی کاوانی می گوید: همسرم رفت و جزء اولین شهدای مدافع حرم استان به خانه برگشت آن موقعی که من خانه و زندگی ام را برای سال نو با اشتیاق آماده می کردم .
وی بیان می کند: فیروزحمیدی زاده در دوازدهم بهمن ماه سال 94 به خانه برگشت اما مرتضی پسر شش ساله ام که بابایی بود با دیدن پیکر بی جان پدر تا یک هفته دچار شک شد ومیلی به غذا نداشت وخوردنش را مشروط به آن کرده بود که بابایش بیاید.
همسر شهید فیروز حمیدی زاده با بیان اینکه هنوز هم وقتی پسرانم عکس پدرشان را در گوشه ای از شهر می بینند با غمی سنگین نگاه می کنند، می افزاید: من از تنهایی خودم و دل تنگی سه پسرانم خسته نیستم اما واقعا دلتنگ می شوم از شنیدن حرف هایی که عزت و قرب شهادت همسرم را پایین می آورند و رفتنش را برای مال دنیا می دانند.
 
 
رمضانی کاوانی ادامه می دهد: من در جواب این تفکر غلطی که برخی به خود اجازه می دهند به همسرم نسبت دهند، می گویم، شما یک لحظه لبخند شهید را به بچه هایش هدیه دهید من تمام دارایی ام را به آنها بدهم.
 
ایثارگران دفاع مقدس در خط مقدم مدافعان حرم
رئیس ستاد کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک بیان کرد:پس ازگذشت 27 سال از جنگ تحمیلی ، بسی جای خوشحالی است که جوانان کشور که دفاع مقدس را درک نکرده اند، مشتاقانه برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و اسلام در دورترین نقاط جان فشانی می کنند. 
محمود وضیع ادامه داد: زیباتر از جان فشانی جوانان مدافع حرم، خانواده هایشان هستند که سخاوتمندانه فرزندانشان را در راه اسلام هدیه می کنند.
وی با اشاره به اینکه شاید پرسیده شود که این رزمندگان مدافع حرم از کدام قشر جامعه هستند، گفت: به عنوان رفتار اجتماعی خیلی از خانواده ها ی شهدا و ایثارگر دفاع مقدس به واسطه جان فشانی فرزندان، حق خود را به کشور و دین ادا کرده اند اما باز هم شاهد حضور فرزندان این خانواده ها در بین مدافعان حرم اهل بیت(ع) هستیم.
وضیع بیان کرد: در بحث مدافعان حرم کسانی پای کار هستند که روزی برای نظام جمهوری اسلامی هزینه کرده اند و خانواده فیروز حمیدی زاده نیز یکی از این خانواده ها هستند.
 
انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده
رئیس ستاد کنگره 3 هزار شهید خراسان شمالی، گفت: برای حفظ آثار شهدای استان تا کنون 700 ساعت از فیلم های دوران دفاع مقدس رزمندگان خراسان شمالی از آرشیو اسناد موجود در خراسان رضوی و تهران شناسایی و جمع آوری شده است.  
وی ادامه داد: آثار ارزشمندی برای آیندگان خواهد شد که رزمندگان دفاع مقدس و خانواده های آنان وقت بگذارند و کنگره شهدای استان نیز زمینه را برای جمع آوری خاطرات آنان در قالب فیلم و عکس و نوشته جمع آوری کند.
وضیع با بیان اینکه از سال 91 تا کنون خاطرات و زندگی نامه یک هزار و 860 شهید استان در قالب 110 عنوان کتاب به چاپ رسیده است، افزود: کار جدیدی که در دست انجام است تولید کتاب فهرست اعلام شهدای استان که بخشی از زندگی سه هزار شهید خراسان شمالی در آن جمع آوری شده است و همچنین جمع آوری وصیت نامه شهدای هشت شهرستان در قالب هشت کتاب می باشد.
 
وضیع بیان کرد: 25 عنوان کتاب تولید شده در جشنواره ها و مراکز نقد و بررسی مشارکت داشته اند که شش عنوان از آنها مقام کشوری را کسب کرده اند.
وی گفت: تکثیر تولیدات کتاب های نوشته شده در حوزه شهدا و دفاع مقدس استان در تیراژ بالا برای در اختیار قرار دادن افراد  جامعه نیازمند حمایت و پشتیبانی مالی است
وضیع با بیان اینکه معرفی تمامی شهدای استان یک نهضت و همت مضاعفی از سوی نویسندگان و مسئولان امر می طلبد، ادامه داد: برای بسیاری از شهدای استان کتابی در راستای زندگی نامه و خاطرات آنان نوشته نشده با وجود آنکه برخی از آنان حوزه فعالیت و محوری بودن آنان در زمان دفاع مقدس برای ما معرض است.
وی با اشاره به اینکه هر چند دستگاه های دولتی و سازمان های متولی وظیفه دارند برای معرفی شهدا کار کنند، افزود: یک بخش از معرفی شهدا به دوستان و همرزمان و خانواده آنان بر می گردد که علاوه بر همکاری، مطالبه گری کنند تا نسبت به زندگی شهدای گران قدرشان اقدام کنیم.
وضیع گفت: 35 هزار رزمنده از خراسان شمالی در دفاع مقدس حضور داشته اند و دو هزار و 920 شهید را به انقلاب اسلامی تقدیم کرده است. 
گزارش از اکرم روح آزاد
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک