یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۶/۲۵ - ساعت ۱۳:۲۳
گزارش/

اینجا اسب ها تماشاچی اند/تاخت دست اندرکاران هنوز به خط پایان نرسیده است

خراسان شمالی با وجود هزار سر اسب ترکمن که مستعد مسابقات استقامتی و پرشی هستند، هنوز از حداقل زیرساخت های لازم برای این ظرفیت بالقوه ثروت ساز برخوردار نشده است و چندین سال است که تامین زمینی برای احداث پیست اسب دوانی برای برگزاری مسابقات سوارکاری حل نشده باقی مانده و از خوان اصلی عبور نکرده است.
اینجا اسب ها تماشاچی اند/تاخت دست اندرکاران هنوز به خط پایان نرسیده است,
به گزارش اترک نیوز، در شرایطی که در خارج از مرزهای ایران، اسب، صنعتی پول ساز با گردش مالی بالا محسوب می شود و افراد بسیاری را برای نگهداری و پرورش آن همچنین سرمایه گذاری بر روی آنها به سوی خود جذب کرده است، این در حالی است که ایران با داشتن اسب هایی از نژادهای مختلف هنوز اندر خم یک کوچه است و در پله اول آن در جا می زند.
نگهداری و پرورش سنتی "اسب"  ، این ظرفیت بالقوه که با صنعتی شدن آن می توان فرصتی ثروت ساز را برای کشور رقم زد، حکایت از آن دارد که هنوز در کشور اسب صرفا یک دام محسوب می شود نه یک کالای سرمایه ای.
در روزگار کنونی که نگاه ها به این ظرفیت بالقوه ثروت ساز تیزبینانه نیست و متولی اصلی آن ناشناخته و زیرساخت هایش آماده نشده، اسب در این میدان غفلت، تماشاچی است و احوالش همانند قایقی در کویر لوت.
در همین راستا، سهم خراسان شمالی از این تماشاچیان نیز هزار سر اسب ترکمن استقامتی و پرشی است که توسط 350 نفر به صورت سنتی و معیشتی نگه داری و پرورش داده می شوند که این تماشاچیان سال ها است نظاره گر این هستند که سرانجام دست اندرکاران پیگیر استان برای آماده سازی حداقل زیرساخت ها از جمله مهمترین آنها که یک پیست سوارکاری است به خط پایان می رسند یا خیر!
 
پروش اسب به عنوان دام منجر به ورشکستگی می شود
در همین راستا، امیر فهیمان که حدود 21 سال در شهرستان بجنورد به پرورش اسب ترکمن مشغول به فعالیت است، می گوید: این فعالیت را با عشق و علاقه شروع کردم و طی این مدت نیز با رعایت اصول حرفه ای در این زمینه ادامه مسیر دادم.
وی خاطر نشان می کند: در حال حاضر 21 سر اسب ترکمن مادیان، سیلمی و مسابقه ای نگهداری می کنم و پرورش می دهم.
فهیمان در ادامه با تصریح بر این مطلب که اسب یک کالای ورزشی و سرمایه ای است، یادآور می شود: متاسفانه طی این 21 سال شاهد بوده ام که عده ای از اسبداران به این علت که اسب را به عنوان یک دام پرورش داده اند نه به عنوان یک کالای ورزشی و سرمایه ای، سرانجام ورشکست شده اند.
وی همچنین با بیان اینکه این کالای ورزشی و سرمایه ای در کشور هنوز از زیر ساخت های لازم و حرفه ای از قبیل پیست سوارکاری و میدان های کورس حرفه ای برخوردار نیست، می گوید: کمبود زیر ساخت ها موجب شده اند که پرورش اسب در کشور به یک صنعت تبدیل نشود و این فعالیت هیچ توجیه اقتصادی نداشته باشد همچنین ادامه این فعالیت برای پرورش دهندگان اسب بسیار سخت شود.
وی این سوال را مطرح کرد: اسب هایی که نگهداری همچنین خرید و فروش می شوند در کدام میادین باید استفاده شوند؟ 
این پرورش دهنده اسب یادآور می شود:  تا وقتی که پرورش اسب از توجیه اقتصادی برخوردار نشود، خواهیم دید که برخی از اسب ها از سوء تغذیه و نقص عضو رنج می برند.
وی همچنین با اشاره به اینکه اسب ترکمن قابلیت کورس، پرش و درساژ در میادین رقابتی را دارد، تصریح می کند: متاسفانه در برخی از مواقع شاهد جعل شناسنامه برای برخی از اسب های ترکمنی که ژن خالص ندارند، بوده ایم.
 
صدور شماسنامه اسب سرگردان بین فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی
فهیمان بر واگذاری کامل مسئولیت صدور شناسنامه برای اسب ها به فدراسیون سوارکاری تاکید می کند و می گوید: تا وقتی که مسئولیت صدور شناسنامه میان فدراسیون سوارکاری و وزارت جهاد کشاورزی تقسیم باشد و متولی اصلی آن مشخص نباشد، خطاها نیز بسیار خواهد بود.
وی یادآور می شود: اسبداری قابلیت بسیار بالایی برای صنعتی شدن را دارد به شرط اینکه همانند کشورهای توسعه یافته ای همچون فرانسه، انگلیس و آلمان دیدگاه ثروت سازی به آن را داشته باشیم.
 
اسبداری متولی ندارد
کیوان آذری که چهار سال است در خراسان شمالی به پرورش اسب و آموزش به علاقمندان سوارکاری مشغول به فعالیت است، اظهار می کند: خراسان شمالی خواستگاه اسب اصیل ترکمن است بنابراین ضرورت دارد، این فعالیت به یک صنعت ثروت ساز در استان تبدیل شود.
وی با بیان اینکه برای صنعتی شدن این فعالیت باید زیرساخت هایی از جمله باشگاه داری و پیست سوارکاری آماده سازی شوند، می گوید: هنوز در خراسان شمالی الزامات این دو زیرساخت فراهم نیست و حتی پرورش و نگهداری اسب به شیوه سنتی انجام می شود.
وی به پیست سوارکاری گنبد اشاره می کند و می گوید: نمی توان به این میدان به عنوان زیرساخت نگاه کرد چون در این میدان اسب های وارداتی و دو خون مسابقه می دهند.
افزون بر این، آذری خاطر نشان می کند: اسبداری در کشور متولی ندارد و این فعالیت بین جهاد کشاورزی، هیات سوارکاری و فنی و حرفه ای سرگردان است.
وی می افزید: برای پرورش اسب باید به جهاد کشاورزی، برای باشگاه داری به هیات سوارکاری و برای آموزش سوارکاری به فنی و حرفه ای مراجعه تا مجوز دریافت کنیم.
 
بلاتکلیفی پیست سوار کاری
حمید رضا صالحی، دیگر پرورش دهنده اسب در خراسان شمالی با 20 سال سابقه فعالیت در این زمینه به شدت از استانداری و جهاد کشاورزی استان نسبت به اینکه چرا احداث پیست سوارکاری در خراسان شمالی طی چندین سال گذشته به یک سرانجام نهایی نرسیده است، گلایه و این سوال را مطرح کرد: احداث پیست سوارکاری در بجنورد تا به کی باید بلاتکلیف بماند.
صالحی می گوید: ظرفیت اسبداری استان برای تبدیل به صنعتی شدن به زیرساخت هایی از جمله پیست سوارکاری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به پرورش دهندگان اسب برای ادامه فعالیت خود همچنین خریداران اسب نیاز دارد.
علی مبارکی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز اظهار کرد: خراسان شمالی حدود هزار سر اسب ترکمن دارد که این اسب ها در مناطق مختلف استان به ویژه در شهرستان های راز و جرگلان، بجنورد و مانه و سملقان نگهداری می شوند.
مبارکی افزود: خصوصیت اصلی این اسب ها استقامتی و پرشی بودن آنها است.
وی با بیان اینکه حدود 350 نفر در استان اسب ترکمن نگهداری می کنند تصریح کرد: اغلب این پرورش دهندگان، این اسب ها را به صورت سنتی و معیشتی پرورش می دهند.
وی در ادامه با تاکید بر این نکته که پرورش اسب یک ظرفیت پول ساز اقتصادی است، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان طی سال های گذشته بر پرورش صنعتی اسب های ترکمن معطوف شده و اسبداران خراسان شمالی را به سوی تغییر مسیر از پرورش سنتی به صنعتی تشویق کرده است.
این مسئول افزود: تاکنون 12 واحد سنتی پرورش اسب در استان تغییر مسیر داده و به پرورش صنعتی اسب ورود کرده اند.
وی همچنین گفت: دو واحد جدید نیز مجوز پرورش صنعتی اسب را اخذ کرده اند.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان پرورش اسب در استان را به یک صنعت پولساز تبدیل کرد؟ گفت: اسب هایی که از شجره اصیل و خوبی برخوردار باشند با قیمت های بسیار بالایی خرید و فروش می شوند.
 
کره اسب های 20 میلیونی
مبارکی افزود: در حال حاضر کره اسب های ترکمن که از ژن اصیل برخوردار باشند از 15 تا 20 میلیون تومان قیمت گذاری می شوند.
به گفته وی، برای پرورش اسب های اصیل ترکمن باید سیلمی هایی ( اسب نر ) که دارای ژن اصیل هستند برای کشش و تولید انتخاب و اجاره شوند و این در حالی است که تعدادی از اسبداران خراسان شمالی در تنگنای اقتصادی به سر می برند و نمی توانند برای انجام این کشش ها از اسب های اصیل استفاده کنند.
با این وجود، وی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان از سال گذشته برای کمک به این پرورش دهندگان در استان اقدام به اختصاص نهاده ها به ویژه سبوس برای جبران هزینه های کشش کرده است، هر چند که اختصاص این نهاده ها تمام هزینه های یک دوره کشش را جبران نمی کنند.
این مسئول همچنین افزود: این سازمان با صندوق کارآفرینان مهر امید نیز وارد مذاکره شده تا نقدینگی های مورد نیاز این پرورش دهندگان از محل دریافت تسهیلات 25 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد تامین شود.
وی در بخشی دیگر از سخن خود با اشاره به اینکه اسب های ترکمن خصوصیت استقامتی و پرشی دارند و این اسب ها مسابقه ای هستند، اظهار کرد: متاسفانه خراسان شمالی فاقد پیست سوارکاری برای آنها است.
وی گفت: پیست سوارکاری ویترینی برای نمایش و عرضه اسب های اصیل ترکمن در میادین مسابقات است تا آنها پس از مسابقات ارزیابی و خرید و فروش شوند.
 
10 سال تلاش بی نتیجه
مبارکی با یادآوری این مطلب که برخی از اسب های ترکمن در میادین کورس گنبد مسابقه می دهند، عنوان کرد: از 10 سال قبل تاکنون مسئولان استانی برای احداث پیست سوارکاری برای برگزاری مسابقات تلاش کرده اند که متاسفانه تلاش های آنها تا کنون برای تامین زمینی پیوسته به مساحت 30 هکتار در شهرستان بجنورد به سرانجامی نرسیده است.
وی اعلام کرد: استاندار خراسان شمالی اخیرا در کارگروه اسب استان اداره کل راه و شهرسازی استان را به اختصاص این زمین 30 هکتاری برای احداث پیست سوارکاری بین المللی در بجنورد ملزم کرده درحالیکه هنوز زمینی برای اجرای این پروژه اختصاص نیافته است.
وی خاطر نشان کرد: هنگامی که این زمین 30 هکتاری، اختصاص داده شود اعتبار ملی 550 میلیون تومانی برای آماده سازی پیست سوارکاری با کاربری های کورس، پرش، چوگان، درساژ و آموزش هزینه خواهد شد تا این پیست در مدت هشت ماه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.
معاون بهبود تولیدات دامی خراسان شمالی افزود: در این پیست برای رونق اقتصادی این صنعت موضوع پیش بینی ( شرط بندی ) نیز در نظر گرفته می شود.
 
پیست باغلق تنها پیست استان
محمد رضا موفق،  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و امور بین الملل استانداری خراسان شمالی نیز اظهار کرد: پرورش دهندگان اسب ترکمن در خراسان شمالی برای پرورش و نگهداری اسب با تنگنای مالی روبرو و آنان برای ادامه این فعالیت خود نیازمند تامین نقدینگی هستند.
موفق با یادآوری این مطلب که کارگروه اسب استان برای حفظ این ظرفیت اقتصادی در استان و تبدیل شدن این ظرفیت به صنعت، پیگیر اعطای تسهیلات ارزان قیمت به اسبداران استان بوده است، گفت: سرانجام با این پیگیری ها مصوب شد که از محل تسهیلات سفر دولت تدبیر و امید به استان و از طریق صندوق کارآفرینی مهر امید تسهیلات ارزان قیمت به تمامی اسبداران استان و کشور اعطا شود.
وی همچنین به پیست باغلق شهرستان راز و جرگلان برای برگزاری کورس اسب ها نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این پیست، تنها پیست مسابقات و عرضه و نمایش اسب های ترکمن است که باید تکمیل شود.
موفق با بیان اینکه برای تکمیل این پیست حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد:  فرماندار شهرستان راز و جرگلان اعتباری مناسب برای تکمیل این پیست اختصاص داده اند.
 
پیگیری هایی که بی نتیجه ماند
عبدالله ایزانلو، رئیس گروه دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی درباره بلاتکلیفی انتخاب زمین برای احداث پیست سوارکاری در استان اظهار کرد: کارگروه اسب در استان در پاییز سال 92 تشکیل شد و در این کارگروه انتخاب زمینی مناسب در دستور کار قرار گرفت.
به گفته ایزانلو، با توجه به اینکه شهر بجنورد در محور ترانزیتی استان گلستان به استان خراسان رضوی قرار دارد و در مسیر گردشگری است در این کارگروه، تصمیم گرفته شد که زمینی در شهر بجنورد برای احداث پیست سوارکاری انتخاب تا این ظرفیت اقتصادی استان در ویترین شهر بجنورد به نمایش گذاشته شود.
وی تصریح کرد: در این کارگروه اولین زمین در منطقه علی آباد در حد فاصل جاده گاز علی آباد و کنارگذر شمالی پیشنهاد و ارزیابی های لازم بر روی انجام شد و به تایید کارشناسان و کارگروه اسب استان رسید.
وی افزود: پس از آن نقشه های احداث پیست اسب دوانی در این زمین نیز انجام شد.
ایزانلو در ادامه با یادآوری این مطلب که با تایید این زمین در کارگروه، نهاد ارتش استان با این استناد که مانورهای ارتش در این زمین انجام شده اند، خواستار مالکیت این زمین شد درحالیکه اسناد زمین به نام اداره کل راه و شهرسازی استان است.
وی خاطر نشان کرد: استاندار پیشین و معاون اقتصادی وی،  برای حل این مشکل پیگیری های بسیاری را انجام دادند تا این تعارض حل شود که متاسفانه به هیچ سرانجامی نرسید و در این زمینه ارتش هیچ همکاری نکرد.
وی در ادامه عنوان کرد: سرانجام سه زمین دیگر واقع در تخته ارکان، مجاور شهرک صنعتی بیدک و روستای برج در شهرستان بجنورد به این کارگروه پیشنهاد شدند که زمینه های تخته ارکان و مجاور شهرک صنعتی بیدک پس از انجام ارزیابی ها تایید نشدند و در حال حاضر ارزیابی ها بر روی زمین روستای برج در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس گروه دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی تاکید کرد: با این وجود، هنوز زمین علی آباد که موقعیت بسیار مناسبی برای احداث پیست سوارکاری همچنین جذب گردشگر را دارا است از دستور کار این کارگروه خارج نشده است و امیدوار هستیم با انجام پیگیری ها بتوانیم این تعارض را حل کنیم.
 
اختصاص اعتبار ناچیز
احمد ریواده، فرماندار شهرستان راز و جرگلان نیز درباره پیست باغلق در این شهرستان عنوان کرد: احداث پیست باغلق از جمله پروژه های نا تمام این شهرستان است که این پروژه تاکنون به پیشرفت فیزیکی 20 درصدی رسیده است.
به گفته ریواده، در سال مالی 94 اختصاص 523 میلیون تومان اعتبار از محل منابع اعتباری تملک و دارایی این شهرستان و ماده 180 مصوب شد که از این مبلغ مصوب شده فقط یک اعتبار بسیار مختصر اختصاص یافت و منابعی که می بایست از محل ماده 180 تامین می شد، محقق نشد.
وی در ادامه عنوان کرد: از این پروژه ای که به پیشرفت فیزیکی 20 درصدی رسیده، فقط میدان اصلی پیست آماده شده که این میدان نیز دارای شیبی غیر استاندارد است و نیاز به اصلاح دارد.
ریواده افزود: در این مجموعه باید جایگاه تماشاگران، وی آی پی، خدمات زیربنایی، انشعابات احداث و آماده سازی همچنین راه دسترسی از محل جاده اصلی تا محل پیست به طول هفت کیلومتر نیز تسطیح و آسفالت شوند.
وی اعلام کرد: از محل اعتبارات تملک و دارایی سال مالی 95 این شهرستان مبلغ 320 میلیون تومان اعتبار را برای این پروژه اختصاص خواهیم داد تا احداث جایگاه تماشاگران، وی آی پی همچنین استاندارد سازی میدان اصلی این پیست امسال انجام و آماده سازی شوند.
وی خاطر نشان کرد: طی سال های آتی نیز تسطیح و آماده سازی هفت کیلومتر جاده دسترسی، خدمات زیربنایی و انشعابات این مجموعه در دستور کار قرار خواهند گرفت.
فرماندار شهرستان راز و جرگلان در بخشی دیگر از سخن خود به پیست های غیر استاندارد مناطق غلامان و یکه صعود این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های تعاونی اسب داران استان متقاضی راه اندازی پیست های استاندارد در این مناطق شده اند که فرمانداری از تقاضای آنها استقبال کرده است.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک