شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۶/۱۳ - ساعت ۱۱:۲۸
در گفت و گو با اترک نیوز مطرح شد:

بی رغبتی بازرسان شرکت های تعاونی به بررسی حساب ها/حسابرسی ۶۰ شرکت تعاونی حساس در دستور کار

رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که بازرسان شرکت های تعاونی مسئولیت بررسی و بازرسی حساب های مالی و حقوقی شرکت ها را بر عهده دارند از بی رغبتی اغلب بازرسان شرکت های بزرگ تعاونی استان در انجام این مسئولیت خبر داد.
بی رغبتی بازرسان شرکت های تعاونی به بررسی حساب ها/حسابرسی 60 شرکت تعاونی حساس در دستور کار,
ارسلان پاک نام، رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز درباره روش های مختلف حسابرسی های مالی در شرکت های تعاونی اظهار کرد: یکی از روش هایی که حساب های مالی شرکت مورد بررسی و حسابرسی قرار می گیرند به این صورت است که خود شرکت تعاونی در هر سال مصوب می کند تا با بکارگیری حسابرس خبره، حساب های مالی  شرکت مورد ارزیابی محتوایی قرار گیرند.
پاک نام همچنین گفت: ورود ادارات شهرستانی کار، تعاون و رفاه اجتماعی به انجام ارزیابی های اسناد مالی شرکت ها به صورت شکلی در هر سال از دیگر روش های حسابرسی های مالی شرکت های تعاونی است.
وی افزود: درصورتیکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعتباری را به ادارات کل کار، تعاون استان ها به منظور بکارگیری حسابرسان اختصاص دهد، حسابرسانی که به کار گرفته می شوند به ارزیابی های محتوایی اسناد مالی شرکت های تعاونی ورود خواهند کرد.
وی در ادامه عنوان کرد: درصورتیکه در ارزیابی های مالی ادارات شهرستانی از شرکت های تعاونی منجر به پیش بینی تخلف یا تخلفات مالی شرکت شود، اداره کل کار و تعاون این شرکت ها را ملزم به برگزاری مجمع عمومی و تصویب هزینه های حسابرسی در سال های مورد نظر شرکت متخلف خواهد کرد.
پاک نام در ادامه با یادآوری این مطلب که مسئولیت پیگیری برای بررسی و بازرسی از حساب های مالی و حقوقی شرکت تعاونی بر عهده بازرسان خود شرکت است، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون مشاهدات این اداره کل حکایت از این داشته است که اغلب بازرسان شرکت های بزرگ تعاونی به مسائل مالی شرکت های خود ورود نمی کنند و نسبت به عملکردهای مالی و حقوقی هیات مدیره و مدیران عامل شرکت های خود حساسیت لازم را نداشته اند.
وی عنوان کرد: بر اساس قانون در صورتیکه پس از ارزیابی و یا حسابرسی های مالی شرکت های تعاونی شاهد بروز تخلف یا تخلفاتی باشیم، بازرسان نیز به علت اینکه به وظیفه نظارتی خود ورود نکرده اند به عنوان متخلف شناخته می شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت های تعاونی اعتبار، مسکن، مصرف، مرزنشینان، حمل و نقل، سهام عدالت و فراگیر که بیش از 500 نفر عضو دارند از جمله شرکت های حساس تعاونی هستند، اعلام کرد: سال گذشته پس از انجام ارزیابی های مالی شرکت های بزرگ تعاونی استان، پنج شرکت متخلف در زمینه مسائل مالی را به قوه قضاییه معرفی کردیم که در حال حاضر پرونده های آنان سیر مراحل قضایی را طی می کنند.
این مسئول اذعان کرد: درصورتیکه بازرسان شرکت های تعاونی به انجام بازرسی حساب های مالی و حقوقی شرکت ورود کنند، بروز تخلفات در شرکت های تعاونی نیز کمتر می شود.
وی در بخشی دیگر از سخن خود با تاکید بر این نکته که اعضای شرکت های تعاونی می بایست در انتخاب بازرسان و اعضای هیات مدیره شرکت خود دقت لازم را داشته باشند، خاطر نشان کرد: کارشناسان این اداره کل در مجامع عمومی شرکت های تعاونی حضور دارند و توضیحات لازم را درباره انتخاب صحیح اعضای هیات مدیره و بازرسان شرکت ها به اعضای شرکت های تعاونی ارائه می دهند.
وی در ادامه اعلام کرد: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قول اختصاص اعتبار به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان به منظور حسابرسی مالی از 60 شرکت تعاونی بزرگ در استان را داده است و در صورتیکه این اعتبار اختصاص داده شود، این حسابرسی محتوایی در دستور کار قرار می گیرد.
رئیس اداره نظارت بر تعاونی های اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی همچنین افزود: با این وجود، این اداره کل در سال جاری از 340 شرکت تعاونی استان ارزیابی مالی را انجام خواهد داد.
پاک نام در خاتمه یادآور شد: در استان کارگروهی با عضویت دادستان، نمایندگان ادارات کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، راه و شهرسازی، بانک مسکن، معاون عمرانی استانداری استان تشکیل شده است که در حال آسیب شناسی مشکلات شرکت های تعاونی استان هستند تا سرانجام راهکارهایی را برای کاهش مشکلات شرکت های تعاونی مصوب کنند.
انتهای پیام/ق
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک