شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۳۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ساعت ۱۲:۳۱
در گفت و گو با اترک نیوز تشریح شد:

حسابرسی مالی ۳۱ دستگاه دولتی خراسان شمالی فقط با ۱۶ ذی حساب/کشف تخلفات مقرارتی دستگاه ها

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی با اشاره به کمبود نیروی ذی حساب در استان، گفت: در حال حاضر حسابرسی های مالی 31 دستگاه دولتی استان فقط توسط 16 ذی حساب انجام می شوند.
حسابرسی مالی 31 دستگاه دولتی خراسان شمالی فقط با 16 ذی حساب/کشف تخلفات مقرارتی دستگاه ها ,
رضا بهمن پور، مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز اظهار کرد: انجام حسابرسی های مالی دستگاه های دولتی در چند مرحله انجام می شوند.
به گفته بهمن پور، این حسابرسی ها شامل حسابرسی های قبل از خرج توسط ذی حسابان، حسابرسی های سالانه پس از خرج توسط دیوان محاسبات، نظارت اداری و مالی دستگاه ها توسط سازمان بازرسی و انجام نظارت توسط حراست دستگاه ها هستند.
وی تصریح کرد: انجام حسابرسی های مالی قبل از خرج در دستگاه های دولتی که توسط ذی حسابان انجام می شوند اینگونه است که ذی حسابان منابع مالی سالانه هر دستگاه دولتی را با قوانین و مقرارت تطبیق می دهند تا منابع مالی آن دستگاه طبق قوانین تعریف شده، باشند و ذی حسابان در صورت مشاهده عدم تطابق آنها با یکدیگر، موضوع را به دستگاه مزبور گزارش می دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه ذی حسابان نیروهای استخدام شده ادارات کل اقتصاد و دارایی در کشور هستند و ادارات کل اقتصاد و دارایی که نقش حاکمیتی و نظاراتی دارند، نقش نظارت مالی خود بر دستگاه ها را از طریق ذی حسابان انجام می دهند، عنوان کرد: این اداره کل پس از استانی شدن خراسان شمالی تلاش کرده است تا ذی حسابانی اخلاق مدار، دارای تقوای مالی، قانع به حقوق و مزایای مشخص شده را استخدام کند.
این مسئول همچنین با بیان اینکه داشتن حداقل 10 سال سابقه کار از مفاد قانون استخدام ذی حسابان است، خاطر نشان کرد: وقتی خراسان شمالی، استان شد، لحاظ این گزینه در خراسان شمالی امکانپذیر نبود بنابراین داشتن توانمندی علمی را برای انتخاب ذی حسابان در استان به جای بند قانونی یاد شده، جایگزین کردیم.
وی در ادامه با بیان اینکه این اداره کل تاکنون توانسته است 16 ذی حساب را استخدام کند، اعلام کرد: این 16 ذی حساب، حساب های مالی 31 دستگاه دولتی را نظارت می کنند درحالیکه باید به ازای هر دستگاه دولتی یک ذی حساب استخدام شده باشند.
وی افزود: مابقی دستگاه های اجرایی استان از طریق عاملان مالی این اداره کل ارزیابی مالی می شوند.
بهمن پور خاطر نشان کرد: ادارات عمومی غیر دولتی از جمله کمیته امداد، هلال احمر ... در گستره نظارتی ذی حسابان این اداره کل قرار نمی گیرند.
وی در بخشی دیگر از سخن خود در پاسخ به این سوال که طی سال های گذشته ذی حسابان این اداره کل پس از انجام حسابرسی های مالی با چه تخلفاتی در دستگاه های روبرو شده و آنها را گزارش داده اند، اعلام کرد: تخلفاتی که در دستگاه های دولتی کشف شده اند اغلب مقرراتی بوده و فساد آور نبوده اند.
وی افزود: تاکنون نیز گزارشی از انواع تخلفاتی که باید به دادسرا ارجاع داده شوند، نداشته ایم.
افزون بر این، مدیر کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی یادآور شد: تخلفات مالی که در اداره کل راه و شهرسازی رخ داد عامل مالی این اداره کل از زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی بود اما از وقتی که حسابرسی های مالی این اداره کل بر عهده ذی حساب اداره کل اقتصاد و دارایی گذاشته شده است، دیگر شاهد تخلفی نبوده ایم.
در عین حال، وی عنوان کرد: در زمینه انجام تطبیق هزینه کرد بودجه های استانی و ملی خراسان شمالی با قوانین و مقرارت، تاکنون وضع خوبی را شاهد بوده ایم و تخلفات انجام شده کمتر از یک درصد بوده اند.
وی تصریح کرد: سلامت اداری دستگاه های دولتی استان را از طریق نظارت های ذی حسابان تا حدود قابل قبولی توانسته ایم، حفظ کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که نظارت بر عملکرد ذی حسابان چگونه انجام می شود و آیا تخلفاتی داشته اند یا خیر؟ اظهار کرد: نظارت بر عملکرد آنان از طریق هماهنگی هایی که با دستگاه های نظارتی شامل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، اداره اطلاعات و اقتصاد و دارایی انجام می شوند تا اتفاقی رخ ندهد.
بهمن پور گفت: ذی حسابان نیز تخلفاتی محدودی داشته اند که البته تخلفات آنان مالی نبوده اند و بیشتر سوء استفاده شخصی از جمله در زمینه استفاده از خودروی دولتی را داشته اند.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک