یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ساعت ۱۳:۴۵

آجر شدن نان دست فروشان با یک تصمیم سازمانی/سه روزبازار خراسان شمالی در قبضه غیر بومی ها

سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی سال گذشته اقدام به یکسان سازی روز برگزاری روزبازارها در سراسر استان کرد که این تصمیم موجب کاهش شدید درآمد دستفروشان فعال در این روز بازارها شد.
حسین رهنما، به نمایندگی از دست فروشان روزبازار بجنورد و استان در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز گفت: تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نان دست فروشان روزبازارهای استان را آجر کرد و روز بازارها را به قبضه غیر بومی ها درآورد.
حسین رهنما، جوان 25 ساله بجنوردی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته عمران در سال 92 پس از فارغ التحصیلی به مدت دو سال به طور مستمر جویای کاری مرتبط با رشته تحصیلی خود بود که متاسفانه با توجه به شرایط نامساعد در بازار کار موفق به پیداکردن کار مرتبط با رشته تحصیلی اش نشد.
 
 
او که تا سال 94 بیکار مانده بود، برای ادامه زندگی چاره ای جز این ندید که به شغل پدری خود که دست فروشی در روزبازار بجنورد است، رجوع کند و با خرید لوازم پلاستیکی از استان تهران به دست فروشی در روز بازار بجنورد بپردازد و گذران زندگی کند.
در حالیکه او در حال حاضر با چالش دست نیافتن به شغل مورد نظرش کنار آمده است، با این وجود، او و دیگر دست فروشان روزبازار استان با چالش تصمیم یک جانبه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گرفتار شده اند.
حسین رهنما، به نمایندگی از دست فروشان روزبازار بجنورد و استان در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز اظهار کرد: در حال حاضر در روز بازار بجنورد حدود 400 دست فروش خانم و آقا در سنین جوان و مسن که سرپرست خانواده نیز هستند با تهیه و یا تولید محصولات مختلف از جمله مواد غذایی، لوازم و محصولات کشاورزی همچنین لوازم خانگی با تخفیف های 15 تا 30 درصدی مشغول به فروشندگی هستند.
رهنما گفت: آنان به ازای هر سه متر مربع اجاره غرفه از شهرداری، روزانه 10 هزار تومان اجاره بها به شهرداری بجنورد می پردازند و گذران زندگی می کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه روزبازارهای سایر شهرستان های خراسان شمالی نیز تقریبا چنین شرایطی دارند، عنوان کرد: تنها تفاوت روزبازار بجنورد با سایر شهرستان های استان این است که فضای مکانی روزبازار بجنورد استاندارد و مسقف است درحالیکه در سایر شهرستان فضا مکانی روزبازارها استاندارد نیستند و ایمنی و روشنایی ندارند.
 
 
وی در ادامه در بخشی دیگر از سخن خود، با یادآوری این مطلب که طی سال های گذشته روزبازارهای استان در روز یک شنبه در اسفراین، در روز دو شنبه در بجنورد، در روز سه شنبه در فاروج، در روز چهار شنبه در آشخانه در روز پنچ شنبه در بجنورد و در روز جمعه در شیروان برپا می شدند و دست فروشان این روزبازارها برای فروش کالاهای خود در سطح این بازارها در گردش بودند، گفت: طی تصمیم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان روز برگزاری این بازارها در سطح استان مشترک شد.
رهنما با بیان اینکه به عقیده ما، مغازه داران در این تصمیم گیری نقش مهمی داشتند، عنوان کرد: این سازمان تصمیم گرفت که در شهر بجنورد در روزهای دو شنبه و پنج شنبه، در شهر فاروج روز سه شنبه و در سایر شهرستان های خراسان شمالی نیز فقط در روز پنج شنبه روز بازارها برپا و از وضعیت گردشی خارج شوند.
وی تصریح کرد: این تصمیم از سال گذشته اجرایی شد و دست فروشان سایر شهرستان ها در روز دو شنبه به بجنورد می آیند و روز پنج شنبه در شهرهای خود به دست فروشی مشغول می شدند و دست فروشان بجنوردی با این تصمیم اتخاذ شده دیگر نمی توانند به سایر شهرستان ها بروند.
وی اذعان کرد: این تصمیم موجب شده است تا بخش عمده ای از درآمد بسیار مختصر خود را با این تصمیم از دست بدهیم.
افزون بر این، رهنما خاطر نشان کرد: در حال حاضر روزبازار شیروان به قبضه تولیدی های مشهد، روز بازار اسفراین به قبضه فروشندگان سبزواری و روزبازار آشخانه نیز به قبضه فروشندگان گنبدی و مشهدی ها درآمده اند.
وی با تصریح بر این مطلب که خواستار هستیم تا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از این تصمیم صرف نظر کند و وضعیت را به شرایط گذشته و حال گردشی بازگرداند، یادآور شد: بنده به نمایندگی از دست فروشان استان به سازمان صنعت و معدن استان، به دفتر امام جمعه شهر، استانداری، اتاق اصناف استان مراجعه کرده و با آنان مکاتبه داشته ام که متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی به این درخواست داده نشده است.
 
علاوه بر آن، وی با اشاره به اینکه به طور دائم فروشندگان بازار استان به دست فروشان استان می گویند که شما مجوزی برای فعالیت ندارید، عنوان کرد: با مراجعه به سازمان صنعت و معدن استان خواستار اخذ مجوز برای فعالیت خود شده ایم تا به صورت قانون به کار ادامه دهیم، با این وجود، این سازمان هنوز به این درخواست نیز پاسخ نداده اند.
این دست فروش روز بازار بجنورد در خاتمه به احداث روزبازار جدید بجنورد در محل مجاورت روزبازار کنونی این شهر اشاره کرد و گفت: از شهرداری بجنورد درخواست کردیم که غرفه های این روز بازار را به صورت اقساطی به این دست فروشان بفروشند که شهرداری بجنورد این درخواست را نپذیرفت.
انتهای پیام/ق
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1395/06/09
0
0
هردم از این باغ بری می رسد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک