دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۶۲۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۴/۳۰ - ساعت ۸:۴۶

پایان طرح مایه‌کوبی تب برفکی در گرمه/ ۷۵ هزار رأس دام واکسینه شدند

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه از پایان اجرای طرح فراگیر مایه‌کوبی دام‌های سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری تب برفکی با مایه‌کوبی افزون بر ۷۵ هزار رأس دام خبر داد.
پایان طرح مایه‌کوبی تب برفکی در گرمه/ ۷۵ هزار رأس دام واکسینه شدند,تب برفکی+ مایه کوبی+ایمن سازی دام

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه، کامکار رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه با بیان این مطلب افزود: در این طرح ۳۸ هزار و ۸۵۵ رأس گوسفند و بز و بیش از ۹۰ درصد از دام‌های سنگین این شهرستان با استفاده از واکسن‌های داخلی یا وارداتی مایه‌کوبی شدند.

وی با بیان اینکه طرح مایه‌کوبی دام‌ها علیه تب برفکی از ۳۱ اردیبهشت تا هفته گذشته ادامه داشت افزود، پیش از اجرای این طرح نیز ۳۴ هزار و ۶۹۳ دام سبک در شهرستان گرمه مایه‌کوبی شده بودند و از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعاً ۷۳ هزار و ۵۴۸ دام سبک در برابر تب برفکی مصون شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، در طرح کشوری واکسیناسیون تب برفکی، دام‌های سبک با واکسن‌های تولید داخل به رایگان مایه‌کوبی شدند ولی مایه‌کوبی جمعیت دام سنگین با واکسن وارداتی و بهادار انجام پذیرفت که باید هزینه آن از دامداران دریافت می‌شد، اما با رایزنی‌ها و مساعدت انجام‌شده در استان خراسان شمالی، اعتبار لازم برای تأمین واکسن‌های بهادار هم از منابع دولتی فراهم شد و بنابراین تمام دام سبک و سنگین شهرستان گرمه رایگان مایه‌کوبی شدند.

کامکار تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کاهش موارد بیماری تب برفکی، حمایت از تولید و حفظ سرمایه ملی، محافظت از بهداشت دام و تأمین سلامت دامداران در برابر مخاطرات ناشی از بیماری‌های مشترک، محافظت از سلامت مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی و همچنین افزایش بهره‌وری در پرورش دام روستایی و عشایری است.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه تردد بی‌رویه به دامداری‌ها، رفت‌وآمد افراد و خودروها بدون رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه، عدم دریافت به‌موقع واکسن و وجود عوامل درگیری مثل ضعف تغذیه‌ای را از عوامل بروز این بیماری عنوان کرد و اظهار داشت: بیماری تب برفکی یکی از مسری‌ترین و مهمترین بیماری‌های دام‌های اهلی است که با ایجاد تاول، زخم در دهان، پستان، پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.

وی تصریح کرد: واکسیناسیون و ایمن‌سازی دام‌ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی قرنطینه‌ای واحدهای دامداری مؤثرترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر است.

خاطرنشان می‌گردد شهرستان گرمه ۱۱۰ هزار رأس دام سبک و بیش از هزار و ۶۰۰ رأس دام سنگین دارد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک