دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سایر اخبار | کد خبر: ۶۱۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ساعت ۹:۲۷

پایان طرح واکسیناسیون تب برفکی در جاجرم

سرپرست شبکه دامپزشکی جاجرم از پایان یافتن طرح مایه کوبی فراگیر دام های این شهرستان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
پایان طرح واکسیناسیون تب برفکی در جاجرم,تب برفکی،جاجرم،واکسیناسیون
به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری جاجرم؛ دکتر سید شاهین احمدی گفت: شبکه دامپزشکی جاجرم با وجود مشکلات فراوان پیش رو از جمله کمبود واکسن و نیروی انسانی و نبود پست قرنطینه دامی در شهرستان موفق به اتمام طرح واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در دام های این شهرستان شد.
وی افزود: ازجمله تدابیر به کار بسته در این خصوص در این شبکه می توان به برنامه ریزی برای مدیریت واکسیناسیون و واکسیناسیون هدفمند اشاره کرد که در نتیجه، کمترین میزان آلودگی در واحدهای دامی و تلفات در دام های شهرستان را شاهد بودیم. 
وی خاطرنشان کرد: تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی بسیار واگیردار دامی است که به دلیل ماهیت خاص ژنومی و وجود سویه های مختلف و بافت سنتی دامداری های کشور، مسیر دشواری برای پیشگیری و کنترل بیماری را پیش روی سازمان دامپزشکی قرار داده است و متأسفانه سال گذشته کمبود واکسن در کشور این دشواری را دوچندان نمود که به دنبال آن شاهد بروز بیماری در نقاط مختلف کشور و تلفات دامی در کانون های بیماری به خصوص در دام های نابالغ بودیم.
وی ادامه داد: با این وجود، سازمان دامپزشکی کشور و به تبع آن ادارات کل دامپزشکی و شبکه های تابعه با وجود کمبود واکسن اقدام به واکسیناسیون هدف دار مناطق آلوده و کانون های بیماری و شعاع کانون ها کردند تا اینکه بیماری به گواه مراجع بین المللی کنترل گردید.
وی یادآور شد: شبکه دامپزشکی جاجرم نیز با تقسیم واحدهای اپیدمیولوژیک به 2 گروه پرخطر و کم خطر اقدام به واکسیناسیون فوری مناطق پرخطر و به دنبال آن، کل جمعیت دامی شهرستان نمود و در این مسیر بیش از 114 هزار رأس دام سبک (گوسفند وبز) و 3527 رأس دام سنگین (گاو و گوساله) تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفت. وی اضافه کرد: البته پوشش واکسیناسیون در سال جاری 3 نوبت برای دام سنگین و 2 نوبت برای دام سبک انجام خواهد پذیرفت.
وی تأکید کرد: کنترل این بیماری در بافت سنتی دامداری کشور با امکانات و بودجه سازمان دامپزشکی امری بسیار دشوار و نیازمند کمک های برون بخشی سایر ادارات مرتبط و ارتقای سطح بودجه ای سازمان خواهد بود و دامداران نیز با رعایت مسائل بهداشتی – قرنطینه ای و امنیت زیستی می توانند در کنترل و مهار بیماری در مواقع همه گیری، هم به خود و هم به سازمان دامپزشکی کشور کمک کنند.
 
 
 
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک