دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۱۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ساعت ۱۱:۴۲
غفلت مسئولان یا ناآگاهی تاکداران/

سایه سیاه سفیدک بر زندگی باغداران خراسان شمالی

خراسان شمالی یکی از استان هایی است که سالیانه سهم عمده ای در تولیدات باغی بخصوص انگور را در کشور دارد به طوری که حدود 50 درصد از 18 هزار و 500 هکتار باغ میوه این استان را باغات انگور تشکیل می دهند اما امسال با وجود بارندگی های بسیار خوب باغداران در رویای سالی پر محصول بودند که بناگاه مهمانی نا خواسته این رویای شیرین را به کابوسی وحشتناک تبدیل کرد.
به گزارش اترک نیوز، سفیدک، مهمان ناخوانده این روزهای تاکستان های خراسان شمالی است که زندگی باغداران را به سیاهی کشانده است و هر چند به گفته محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با طغیان آفت سفیدک تاکنون 30 درصد از تاکستان های شهرستان بجنورد از این آفت آسیب جدی دیده اند اما شواهد عینی حاکی از خسارت زیاد این آفت به باغات استان است.
در حالی که به اذعان این مسئول تاکداران استان با این بیماری آشنا نبودند اما اگر هشدار های لازم از سوی مسئولان داده می شد امروز باغداران متحمل این همه خسارت نمی شدند.
 سفیدک یکی از بیماری های بسیار مخرب انگور در دنیا است، این بیماری در شرایط رطوبتی زمانی که رطوبت 100% باشد و شبنم صبگاهی وجود داشته باشد قابلیت اپیدمی شدن را دارد.
 
 
دستگاه رطوبت سنج غیر فعال 
به گفته یک کارشناسان باغبانی، برای مقابله با این بیماری شبکه پیش آگاهی مبتنی بر رطوبت، بارندگی و دمای محیط در دنیا ایجاد شده است که کشور ما  نیز به این شبکه متصل است و در خراسان شمالی نیز چند ایستگاه به منظور جلوگیری از این بیماری وجود دارد و از جمله آن می توان به ایستگاه بدرانلو اشاره کرد.
این کارشناس که نخواست نامش درج شود، اظهار کرد: یک ایستگاه رطوبت سنج با نظارت اداره جهاد کشاورزی از سالیان گذشته برای اطلاع از شرایط شیوع این بیماری ایجاد شده است که به دلیل نامعلوم مدت طولانی است که از آن هیچ استفاده ای نمی شود.
 
 
شیوع بیماری اردیبهشت، هشدار خرداد ماه!
وی ادامه داد: اولین علائم این بیماری در اوایل اردیبهشت در باغات استان مشاهده شد که طبق این مشاهدات باید با استفاده از اعلامیه، پیامک و یا حضور کارشناسان اداره جهاد کشاورزی در میان باغداران مناطق مختلف اطلاع رسانی انجام می شد اما در مورد این بیماری اطلاع رسانی صورت نگرفت یا بسیار دیر هنگام صورت گرفت.
 
اطلاع رسانی کردیم
محمود آبادی، کارشناس بخش ترویج جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات پیشگیری از سفیدک انگور گفت: برای جلوگیری از این بیماری کارهایی صورت گرفته که ازجمله آن می توان به ارسال پیامک، اعلامیه، ارسال نشریه و برگزاری کارگاه آموزشی در محل دهستان بدرانلو اشاره کرد.
محمود آبادی ضمن اظهار بی اطلاعی از زمان ارسال پیامک های هشدار دهنده، زمان برگزاری این کارگاه های آموزشی  را حدود دو هفته قبل یعنی بازه زمانی 16 تا 20 خرداد اعلام کرد در حالی که زمان شیوع این بیماری اوایل اردیبهشت بوده است.
این مسئول همچنین از اعلام نام روستاهایی که در آن اعلامیه نصب شده است، امتناع کرد و گفت باید با مرکز خدمات دهستان ها تماس گرفته شود.
 
 
نوش دارو پس از مرگ سهراب
عباسی، دهیار روستای فخرالدین(یکی از روستاهای درگیر این بیماری) در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: از اداره جهاد کشاورزی در زمان شیوع بیماری با ما هیچ تماسی  گرفته نشده و تنها حدود دو هفته پیش یک پیامک به دست ما رسیده که هیچ تاثیری در آگاهی باغداران نداشت.
 وی ادامه داد: بعد از پایان بیماری، کارشناسی از اداره کشاورزی به این روستا آمد و پیشنهاد داد کشاورزان باغات خود را سم پاشی کنند تا در سال آینده هیچ مشکلی به وجود نیاید.
وی ادامه داد: من در زمان شیوع این بیماری به بخشداری هم مراجعه کردم اما هیچ اقدام  خاصی انجام نشد و  باغ های  انگور روستا خسارت زیادی دیدند.
ساجدی دهیار روستای دراقانلو دیگر روستای درگیر با این نوع بیماری باغی نیز با بیان اینکه هیچ پیامکی مبنی بر آگاه سازی از شیوع بیماری دریافت نکردیم، گفت: اداره کشاورزی هیچ کاری انجام نداد.
 وی تاکید کرد:  10الی 15 روز پیش پیامکی در باره بیماری دریافت کردم که دیگر سودی نداشت.
صداقت دهیار روستای گلی نیز در خصوص اقدامات سازمان جهاد کشاورزی گفت: کار در باره آگاه سازی شیوع این بیماری در این روستا انجام نشده است و هیچ اعلامیه ای در این رابطه دریافت نکردم.
لطیفی دهیار روستای قصر قجر در باره این موضوع گفت: هیچ کارگاه آموزشی و نشریه و اطلاعیه ای مبنی بر آگاه سازی کشاورزان دریافت نکرده ایم، تنها پیامکی مبنی بر این بیماری دریافت شد که نوشدارو پس از مرگ سهراب بود.
حبیبی دهیار روستای قره جنگل نیز در این باره اظهارکرد: 25 خرداد یک پیامک با متن" دهیار روستا با توجه به ادامه بارندگی ها و طغیان مجدد بیماری سفیدک داخلی انگور نسبت به اطلاع رسانی باغداران روستای خود جهت ادامه مبارزات شیمیایی و هرس کردن اقدام فرمایید" به دستمان رسید که بسیار دیر هنگام بود.
 
 
تجربه این بیماری را نداشتیم 
نامور باغدار روستای گلی که از این بیماری دچار خسارت شده است با بیان اینکه درباره این بیماری اطلاعات،شناخت و تجربه نداشتیم، گفت: اداره کشاورزی نیز به هیچ عنوان از طریق دهیاری ها، ارسال پیامک و اطلاعیه هایی که باید در روستا ها نصب شود، اطلاع رسانی نکرده است.
قلی پور دیگر باغدار منطقه نیز گفت : هواشناسی اعلام کرده بود در اثر بارندگی احتمال خسارت در بین باغات استان وجود دارد که اکثر باغداران احتمال تگرگ را می دادند و هیچ گزارشی از خسارت ازنوع بیماری اعلام نشده است .
این باغدار خسارت دیده اضافه کرد:  بعد از شیوع بیماری و بدون کمک اداره جهاد کشاورزی اقدام به سمپاشی کردیم که بارندگی های مکرر اجازه تاثیر گذاری سمپاشی را نمی داد.
وی اشاره کرد: در زمان شیوع این بیماری هیچ گونه آگاه سازی درباره بیماری دریافت نشد و در روستای ما اطلاعیه و یا نشریه ای نصب نشده است.
 
از ماجرا بی خبرم
رئیس ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی  نیز در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات این ستاد گفت: از مباحث فنی این بیماری خبری ندارم و از طریق مصاحبه ای که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان انجام داده بودند از ماجرا مطلع شدم.
وی اشاره کرد: با توجه به اینکه در این خصوص با ستاد بحران استان تماسی گرفته نشده است از میزان خسارت وارده به باغات استان بی اطلاع هستم.
 
سفیدک مشمول بیمه نمی شود
یک مقام مسئول در اداره بیمه کشاورزی نیز در خصوص پرداخت خسارت بیمه به تاکداران بیان کرد: این بیماری جزء موارد تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار نمی گیرد چراکه  باغداران می توانستند از آن پیش گیری کنند اما کوتاهی انجام شده است.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
تاکدار | 1395/04/06
0
0
آخرش هم تمام تقصیرات را بر گردن خود تاکداران انداختند. چرا در همان زمان دو نوع سم به فروش می رسید؟؟؟ هر باغداری که از سم محصول کارخانه شیراز استفاده کرده، باغش با خاک یکسان شده و سایه خزان آن را فرا گرفته است. آیا مسئولین محترم و کارشناسان عزیز جهاد کشاورزی نمیتوانستند حداقل از ورود سم های بی کیفیت جلوگیری کنند؟ آقای مقام مسئولی که تمام تقصیرات رو گردن تاکداران انداختی، آیا شما به موقع اطلاع رسانی کردید یا سواد درست حسابی در این خصوص ندارید؟؟؟
نام :
ایمیل
نظر
ملكشي | 1395/04/06
0
0
با سلام باعث تاسف است.
نام :
ایمیل
نظر
تاکدار بدرانلو | 1395/04/07
0
0
حقیقتا برای اداره جهاد کشاورزی شهرستان بجنورد متاسفم که عدم اطلاع رسانی و راهنمایی به موقع و در زمان مناسب کوتاهی نموده و با کمال شرمساری تقصییرات را به گردن باغدار میگذارند ایکاش زمان شیوع نشانه ها و علایم بیماری سفیدک در تاکستانهای بدرانلو را نسبت به زمان اطلاع رسانی اداره جهاد بررسی و مشخص گردد کوتاهی و سهل انگاری از طرف باغداران بوده یا عدم مسئولیت پذیری و کوتاهی و سهل انگاری کارشناسان اداره کشاورزی بجنورد که تاکداران را متحمل خسارات فراوان نمودند عده زیادی از تاکداران عزیز که تنها منبع درآمدی خانواده شان از راه فروش محصول انگور بوده چه خواهد شد. چرا نظارت کافی و مناسب به فروش سمهای بی کیفیت و مخرب که توسط عده ایی از عاملین سودجو فروش سموم گیاهی انجام میگردد، وجود ندارد چرا میبایست تا کداران با هرمشقت و زحمتی نسبت به خرید سم با ان قیمت گزاف و بالا اقدام نموده جواب منفی و نتیجه برعکس بگیرد چه کسی جوابگوی خانواده این عزیزان میباشد
نام :
ایمیل
نظر
دراقانلو | 1395/07/28
0
0
واقعا به این مسولین جهاد کشاورزی یه خسته نباشید باید گفت مایه تاسف که اسمشون مسول گذاشتن با این وضعیت نباید هیچ انتظاری از این اقایون داشت ....
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک