دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۶۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ساعت ۹:۲۵
گزارش/

داستان گرفتاری های همیشگی والدین برای ثبت نام مدارس/ از شرایط اختصاصی تا پول هایی که به زور گرفته می شود

این روزها که والدین دانش آموزان سال اول ابتدایی برای اولین بار قرار است فرزندشان را در مدرسه ای ثبت نام کنند، درگیر دغدغه ها و مشکلاتی هستند که در مراجعه به برخی مدارس با آن روبرو می شوند.
داستان گرفتاری های همیشگی والدین برای ثبت نام مدارس/ از شرایط اختصاصی تا پول هایی که به زور گرفته می شود,
به گزارش اترک نیوز؛ از ابتدای خردادماه، پیش ثبت نام کلاس اولی ها آغاز شده و همین موضوع، دغدغه هایی را برای والدین دانش آموزان کلاس اولی ایجاد کرده است، دغدغه هایی از جمله انتخاب مدرسه مناسب، نحوه پرداخت شهریه، شرایط خاصی که برخی مدارس برای ثبت نام اعمال می کنندو... از جمله مسائلی است که این روزها والدین کلاس اولی ها با آن روبرو هستند.
 
شرایط اختصاصی مدارس دولتی برای ثبت نام!
رضایی یکی از شهروندانی است که برای ثبت نام فرزند خود در پایه کلاس اول به یکی از مدارس دولتی مراجعه کرده است و در این خصوص می گوید: شرایط خاصی که این مدارس تعیین می کنند تعجب برانگیز است چرا که من با وجود قرار گرفتن در محدوده جغرافیایی این مدرسه اما قادر به ثبت نام فرزندم نشدم.
وی می افزاید: اولویت بندی این مدارس برای ثبت نام نیز سبب دردسرهای مضاعفی شده است و من نگرانم با وجود این امتیازاتی که برای ثبت نام اعمال می کنند، نتوانم فرزندم را در مدرسه محل زندگی خود نام نویسی کنم.
وی می گوید: با توجه به اینکه مایل هستم فرزندم را در مدرسه دولتی ثبت نام کنم و اینکه محل زندگی باید حتما در کروکی مدرسه مورد نظر وجود داشته باشد، انتخاب های ما نیز محدود می شود و ناچاریم فرزندمان را در همان مدرسه محل زندگی ثبت نام کنیم که شاید به لحاظ امکانات و فضای فیزیکی شرایط خوبی نداشته باشد.
 
شهریه ای که با احتساب کلاس های فوق برنامه و جانبی تعیین می شود
شریفی یکی دیگر از والدینی است که دغدغه ثبت نام فرزند کلاس اولی خود را دارد، وی با اشاره به هزینه بالای مدارس غیردولتی می گوید: برخی از مدارس فعالیت چندانی در طول سال ندارند و کیفیت کلاس های فوق برنامه آنان نیز آنچنان بالا نیست اما موقع ثبت نام، شهریه بالایی دریافت می کنند.
وی بیان می کند: برخی از این مدارس، هزینه برنامه های جانبی و فوق برنامه را نیز به شهریه اضافه و هنگام ثبت نام از والدین دریافت می کنند که رقم بالایی را شامل می شود.
شریفی می افزاید: در صورتی که والدین باید بعد از شروع سال تحصیلی و با اطلاع از نحوه اجرای برنامه های جانبی و هزینه کردها، نسبت به پرداخت هزینه این کلاس ها تصمیم گیری کنند.
 
تفاوت نرخ ثبت نام در مدارس غیردولتی
ابراهیمی از دیگر والدینی است که نسبت به تفاوت شهریه ها در مدارس غیر دولتی گلایه دارد و در این خصوص می گوید: در مراجعه به چند مدرسه غیردولتی، نرخ های متفاوتی به من ارائه شد که نمی دانم این تفاوت به چه علت است در صورتیکه خدماتی که ارائه می دادند در یک سطح بود.
وی با اذعان به اینکه ثبت نام فرزند کلاس اولی اش به یک دغدغه بزرگ برای او تبدیل شده است، افزود: اظهار نظرهای متفاوت در خصوص کیفیت و سطح آموزشی مدارس ابتدایی مرا دچار سردرگمی کرده است.
 
هزینه بالای مدارس غیردولتی
گریوانی هم از دیگر شهروندانی است که می خواهد فرزندش را به زعم خود در بهترین مدرسه ثبت نام کند اما از اینکه برخی از این مدارس اختصاصی قشر خاصی است گلایه دارد و می گوید: برخی از این مدارس که دارای امکانات و سطح آموزشی خوبی هستند امتیازاتی را برای ثبت نام اعمال می کنند که شامل حال ما نمی شود.
وی بیان می کند: سخت گیری مسئولان برای ثبت نام در این نوع مدارس و نیز هزینه بالای مدارس غیردولتی، باعث شده که هنوز نتوانم فرزندم را در مدرسه ای مناسب ثبت نام کنم.
 
نتوانستم در مدرسه محل زندگی خود فرزندم را نام نویسی کنم!
یکی دیگر از شهروندان نیز که هنوز قادر به ثبت نام فرزند کلاس اولی خود نشده است، در این باره می گوید: شهریه بالای مدارس غیر دولتی و نیز ابهام در سطح علمی، فعالیت های آموزشی و فوق برنامه این مدارس باعث شده است که تصمیم بگیرم فرزندم را در مدرسه دولتی ثبت نام کنم.
وی ادامه می دهد: با وجود اینکه در محدوده ای که زندگی می کنم، مدرسه دولتی خوبی وجود دارد اما چون خانه ای که در آن زندگی می کنیم استیجاری است، هنوز موفق به ثبت نام فرزندم نشده ام.
وی با اشاره به اینکه بیش از یک سال است که در این محل سکونت دارد، از اینکه برای ثبت نام در مدرسه محل زندگی خود اولویت بندی انجام می گیرد و اولویت با مالکان است اظهار گلایه دارد و از اینکه نتواند فرزند خود را در این مدرسه ثبت نام کند نگران است.
 
مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی؟!
محمدرضا معنوی، رئیس آموزش و پرورش بجنورد در خصوص کیفیت آموزش در مدارس غیرانتفاعی و مدارس دولتی به خبرنگار اترک نیوز گفت: به صورت عام نمی توان اظهار کرد که مدارس غیرانتفاعی کیفیت بالاتری دارند یا مدارس دولتی.
وی افزود: چرا که هم مدارس غیردولتی باکیفیت وجود دارد و هم مدارس دولتی و بستگی به والدین دارد که با توجه به شرایط، فرزند خود را در کدام مدرسه ثبت نام کنند.
وی با اشاره به اینکه والدین با تحقیق از دانش آموزان مقطع بالاتر آن مدرسه و نیز تشخیص خود، باید مدرسه مناسب را انتخاب کنند، عنوان کرد: بعضی از مدارسِ غیردولتی و بخش اعظمی از مدارس دولتی از کیفیت آموزشی خوبی برخوردار هستند.
معنوی اظهار داشت: تمام این مدارس، بعد از پایان نتایج و فصل امتحانات، مورد بازرسی قرار می گیرند و بر اساس شاخص هایی که باید دارا باشند، رتبه بندی می شوند.
 
هزینه کلاس های فوق برنامه باید ضمن سال دریافت شود
رئیس آموزش و پرورش بجنورد در پاسخ به این سوال که آیا مدارس غیردولتی حق دارند شهریه ثبت نام را با احتساب هزینه کلاس های فوق برنامه تعیین کنند، گفت: این کار غیر قانونی است و نباید صورت بگیرد.
معنوی افزود: هزینه کلاس های فوق برنامه باید ضمن سال و بعد از تشکیل انجمن اولیا و مربیان، تصمیم گیری و در صورت تصویب در این انجمن از والدین دریافت شود، بنابراین مدارس نمی توانند از قبل نرخی برای این برنامه ها تعیین و همراه شهریه دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه تیم بازرسی شورای نظارت مدارس غیردولتی همزمان با آغاز ثبت نام فعالیت خود را آغاز کرده است و در صورت احراز تخلف، برخورد قانونی خواهد شد، تصریح کرد: شهریه مدارس غیردولتی توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می شود و این مدارس موظف هستند تا نرخ مصوب را در معرض دید اولیا قرار دهند.
 
علت تفاوت در شهریه مدارس غیردولتی
رئیس آموزش و پرورش بجنورد با اشاره به تفاوت شهریه در سطح مدارس غیردولتی، در این خصوص گفت: این تفاوت نرخ، به نوع کیفیت خدماتی که ارائه می دهند مربوط می شود.
معنوی تصریح کرد: خدمات اضافی که برخی مدارس غیردولتی ارائه می دهند، از جمله میان وعده، وسیله ایاب و ذهاب و... سبب می شود علاوه بر هزینه ای که در همه مدارس ثابت و مشترک است، مبلغی را نیز بخاطر این خدمات اضافه کنند.
وی با بیان اینکه حداقل و حداکثر شهریه ای که مدارس مجاز به دریافت آن هستند، از طریق وزارتخانه اعلام و شورای نظارت استان آن را ابلاغ می کند، از افزایش 20درصدی شهریه این مدارس برای سال تحصیلی آینده خبر داد و تصریح کرد: البته این عدد به صورت شفاهی اعلام شده و هنوز نامه کتبی آن ابلاغ نشده است.
 
مدارس بر اساس رویکردی که دارند، برای ثبت نام شرایط خاصی قرار می دهند
رئیس آموزش و پرورش بجنورد، در خصوص اعمال شرایط خاص برخی مدارس برای ثبت نام از دانش آموزان نیز گفت: برخی مدارس از جمله شاهد که ثبت نام آن فقط از طریق سامانه یکپارچه "سجا" صورت می گیرد و وزارتخانه بر اساس شاخص هایی که برای تحصیل در این نوع مدارس قرار داده است، اقدام به امتیازبندی و پذیرش دانش آموزان می کند.
وی افزود: برخی مدارس نیز که با رویکرد قرآنی تاسیس شده اند از جمله مشکات و... در دستوالعمل اجرایی آنها برای ثبت نام از دانش آموزان، شرایطی از جمله حفظ تعداد مشخصی از سوره های قرآن و... وجود دارد که باید اعمال شود.
معنوی اظهار داشت: در خصوص مدارس دولتی عادی نیز، شرط پذیرش برای ثبت نام دانش آموزان، قرار گرفتن در محدوده جغرافیایی و کروکی مدرسه مورد نظر است.
وی با تاکید بر اینکه ملاک ارزیابی و پذیرش دانش آموزان در این مدارس، سند مالکیت و یا قولنامه است، عنوان کرد: در غیر اینصورت هرگونه پذیرش گزینشی، غیرقانونی است.
وی افزود: البته در خصوص مستاجرین گاهی تخلف هایی از جمله قولنامه های صوری اتفاق می افتد که برای حل این مشکل، مقرر شده است قولنامه هایی که دارای اعتبارند و قبل از تاریخ 31 فروردین ماه سال جاری تنظیم و دارای کد رهگیری نیز باشند، پذیرش شوند.
11 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی، در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند
رئیس آموزش و پرورش بجنورد با بیان اینکه حدود 11 درصد دانش آموزان دوره ابتدایی در مدارس غیردولتی، تحصیل می کنند، گفت: 7درصد در دوره متوسطه اول، 9.8 دهم درصد در دوره متوسطه دوم و 6.3 دهم درصد دانش آموزان نیز در هنرستان های غیردولتی تحصیل می کنند.
معنوی تعداد کل مدارس غیردولتی را 59 واحد اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد 33 واحد، مربوط به مقاطع ابتدایی است.
/پایان
گزارش: محبوبه عبدی
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک