دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۵۹۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۲/۱۱ - ساعت ۱۰:۵۵
گزارش/

کارگران ساختمانی؛ قربانی اول رکود اقتصادی و کاهش ساخت و ساز ها/ نان هایی که آجر شدند

با توجه به رکود اقتصادی و کاهش ساخت و سازها در سال های اخیر، کارگران ساختمانی بسیاری نیز بیکار شده و با ایستادن بر سر گذر و میادین شهر چشم به آینده ای نامعلوم دوخته اند.
کارگران ساختمانی؛ قربانی اول رکود اقتصادی و کاهش ساخت و ساز ها/ نان هایی که آجر شدند,
به گزارش اترک نیوز؛ مهمترین عنصر در چرخه تولید کارگر است و این نیروی انسانی با هنر خود می تواند چرخه تولید را بچرخاند، اما آنچه که هم اکنون شاهد آن هستیم، تعطیلی واحدهای تولیدی و کارگاه هایی است که به دلایل مختلف راکد یا نیمه فعال شده اند و در این بین، کارگران اولین قربانیان این تعطیلی یا ورشکستگی هستند.
کارگران ساختمانی نیز از جمله افرادی هستند که از تاثیرات رکود اقتصادی بی نصیب نبوده و در این اوضاع کاهش ساخت و ساز ساختمان، دیوارهایشان کوتاه و نان شان آجر شده است.
ابوالفضل یکی از این کارگران است که در چهارراه شهرک شاهد بجنورد، در انتظار کار نشسته است، او می گوید: حدود سه ماه است که بیکارم و هر روز با دست خالی به خانه برمی گردم.
وی می افزاید: رکود اقتصادی و تاثیرات آن بر ساخت و سازها، اکثر کارگران ساختمانی را بیکار کرده و به شدت وضعیت کار ما با مشکل مواجه شده است.
وی که دارای کارت مهارت فنی نیز هست، می گوید: بیمه کارگری ام به دلیل آنکه توان پرداخت نداشتم، قطع شد.
احمد کارگر دیگری است که در این گذر، چشمان خود را به عبور و مرور ماشین ها دوخته تا شاید در توقف یکی از این خودروها، کارفرمایی برای پیشنهاد کاری موقت به سمتش بیاید، وی می گوید: در طول سال، 2 یا 3 ماه کار می کنم و در بقیه سال هم به دلیل رکود ساخت و ساز بیکار هستم.
وی با بیان اینکه به سختی معاش خود و خانواده ام را تامین می کنم، می گوید: از مزایای بیمه هم بی بهره ام، چرا که قادر به پرداخت هزینه های آن نیستم.
صادقی دیگر کارگر ساختمانی است که در چهارراه باسکول بجنورد ایستاده است، وی به خبرنگار ما می گوید: ساخت و سازها کم شده و رکود اقتصادی بر کار ما نیز تاثیر گذاشته است.
وی می افزاید: تنها امید ما بیمه کارگری است که چون سال هاست پرداخت می کنم، اکنون نیز به هر قیمتی شده حتی با چندین بار قرض از دیگران، هزینه بیمه را پرداخت کرده ام تا قطع نشود.
اکبرزاده، کارگر دیگری در این زمینه می گوید: این روزها کار گیرم نمی آید و بعد از ساعت ها انتظار سر گذر برای پیدا کردن کار، سرافکنده به خانه می روم.
وی عنوان می کند: به دلیل آنکه توان پرداخت ماهیانه هزینه بیمه را ندارم، خود را بیمه نکرده ام و با توجه به خطراتی که در حین کار با آن مواجه هستیم مانند سقوط و موارد دیگر، کارفرما هزینه ای را در این خصوص تقبل نمی کند و ما می مانیم با این هزینه های کمرشکن. 
وی با بیان اینکه در طول یک ماه، کمتر از 3 روز سر کار می رویم، اضافه می کند: به دلیل بیماری پدرم و مشکلات زندگی، قادر به رفتن به شهر دیگر برای جستجوی کار نیستم و اکنون مانده ام با این شرایطی که کارگران ساختمان با آن مواجه هستند، چگونه هزینه های زندگی ام را بپردازم.
 
آمار کارگران بیکار مشخص نیست
فرهاد هدایتی، دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان شمالی با بیان اینکه به دلیل نبود آمار دقیق، رقم مشخصی از کارگران بیکار در دست نیست، به خبرنگار ما گفت: تعداد کسانی که از بیمه کارگری استفاده می کنند، حدود 11 هزار نفر هستند.
وی تصریح کرد: ایجاد امنیت شغلی و بیمه، مطالبه اصلی این کارگران است، چرا که روند ساخت و سازها به گونه ای پیش می رود که بسیاری از کارگران ساختمانی را بیکار کرده است.
وی چگونگی ساماندهی کارگران ساختمانی را نیز دغدغه تشکل های کارگری عنوان کرد و افزود: هنوز در سطح کشور، ساز و کاری که بشود کارگران ساختمانی را ساماندهی کرد، ایجاد نشده است اما در سال های اخیر، این مهم در حال پیگیری است.
هدایتی اظهار داشت: کارگرانی که اقدام به دریافت کارت مهارت فنی کرده اند، توانستند از مزایای بیمه هم بهره مند شوند، اما در این بین کسانی هم هستند که در این حرفه فعالیت ندارند و از مزایای بیمه کارگری استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه تا کنون اقداماتی انجام شده است تا کسانی غیر کارگر نتوانند از مزایای این بیمه استفاده کنند، تصریح کرد: ساماندهی کارگران ساختمانی به دلیل آنکه کارفرمای ثابتی ندارند و در یک مکان تجمیع نیستند، کار دشواری است.
 
وجود 10 هزار کارگر ساختمانی بیمه شده 
حسن نوری، مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نیز در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با تشکیل انجمن صنفی کارگران ساختمانی، توانسته ایم کارگران واقعی را شناسایی کنیم تا از یارانه بیمه ای دولت استفاده کنند.
وی با اشاره به نرخ 11 درصدی بیکاری در استان، عنوان کرد: وضعیت اشتغال در بخش های خدمات و رکود صنعت ساختمان، سبب ایجاد این نرخ بیکاری شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 10 هزار کارگر بیمه شده تامین اجتماعی داریم که 9 هزار نفر عضو انجمن صنفی کارگری استان هستند.
وی با بیان اینکه کارگر ساختمانی برای بهره مندی از بیمه باید فرآیندی را طی کند، گفت: کسب مهارت های فنی از جمله این موارد است و رکود در ساخت و ساز نیز دلیلی بر حذف بیمه کارگران ساختمانی نیست.
انتهای پیام/ع
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
محمد | 1395/02/19
0
1
با سلام پدر من کارگر ساختمانی است نه بیمه ای نه حمایتی هر وقت میبینم با این سنش داره کار میکنه خجالت میکشم لطفا مسئولان برای رضای خدا هم شده یه تدبیر اساسی بیندیشن واسه این قشر همه شب نماز خواندن،همه روز روزه رفتـن هـمـه سالــه از پـی حـج سفــر حجـاز کـردن به خدا قسم که کس را ثمر آنقدر نبخشد که به روی مستمندی در بسته باز کردن
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک