یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۴۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ساعت ۸:۸
حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی:

رفاه مادی و رستگاری انسان ها،روح زندگی اسلامی است/خانه های تجردی؛ آفت جامعه دینی

غرب، رفاه را در جامعه تولید می کند اما به رستگاری انسان خیلی کار ندارد اما در سبک زندگی اسلامی رفاه انسان همراه با رستگاری است در دین اسلام به دو بعد جسمانی و معنوی توجه شده است لذا در سبک زندگی اسلامی انسان به رستگاری نزدیک و به برخورداری از رفاه ظاهری نیز تشویق می شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه شهر بجنورد که در دو هفته پیش مهمان چند سوال داغ اترک نیوز بودند در رابطه با موضوع حق الناس و سبک زندگی اسلامی پاسخگوی سوالات ما بودند که در بخش دوم از این مصاحبه، ایشان درباره سبک زندگی اسلامی توضیح دادند.  
 
سفر مقام معظم رهبری را در سال 91 به خراسان شمالی داشتیم ایشان بر سبک زندگی اسلامی و تعمیم آن در سطح جامعه تاکید کردند حال به نظر شما دلیل تاکید ایشان بر این موضوع چه چیزی بوده و در حال حاضر نیز وضعیت کنونی جامعه ما چقدر با سبک زندگی اسلامی نزدیک است؟
یکی از برکات سفر رهبری حضور هشت روزه ایشان در استان بود و دومین ویژگی حضور ایشان در استان نیز طرح مباحثی جدید از جمله توجه و گسترش به سبک زندگی اسلامی بود که یک باب جدیدی را به روی فرهنگ جامعه دینی ما باز کرد که از آن به بعد در محافل علمی، پژوهشی و مجامع سطح عالی فرهنگی این بحث به عنوان یک بحث جدی تلقی شد و سمینارهایی نیز در این زمینه گذاشته شد و کتاب هایی نیز تالیف شدند.
همچنین باید بگویم که مقام معظم رهبری احساس کردند همانطوری که دشمنان نتوانستند اصل و اساس انقلاب ایران را از بین ببرند در تلاش هستند که ارزش های دینی ما را کمرنگ و ارزش های غرب را جایگزین فرهنگ ناب اسلام و دین مبین اسلام کنند.
 
البته ایشان در گذشته هشدار داده بودند که مواظب باشید دشمن تهاجم فرهنگی نکند حال باید سبک زندگی خود را با فرهنگ دینی تنظیم کنیم تا به خودی خود جامعه ما، این فرهنگ های غربی را پس نزند.
همچنین چند نکته دیگر نیز در این زمینه وجود داشت یکی اینکه ایشان فرمودند بن مایه های فرهنگ دینی ما سه چیز است: عقلانیت، اخلاق و حقوق، یعنی اگر ما عقلانیت را در جامعه نهادینه کنیم و توسعه دهیم اگر حقوق انسان ها را آنچنان که هست، رعایت کنیم یک جامعه دینی شکل می گیرد.
ایشان آسیب های سبک زندگی فعلی را نیز مطرح کردند، ایشان فرمودند امروز جامعه ما گرفتار مسائلی از جمله خشونت، دروغ، خانه های تجردی،اعتیاد و طلاق های توافقی شده است که باید به سوی ساختن یک جامعه ای برویم که بر اساس معیارهای اسلامی شکل گیرد.
همچنین باید عنوان کنم که غرب، رفاه را در جامعه تولید می کند اما به رستگاری انسان خیلی کار ندارد اما در سبک زندگی اسلامی رفاه انسان همراه با رستگاری است در دین اسلام به دو بعد جسمانی و معنوی توجه شده است لذا در سبک زندگی اسلامی انسان به رستگاری نزدیک و به برخورداری از رفاه ظاهری نیز تشویق می شود بنابراین زندگی اسلامی هم معاد و هم معاش و هم ظاهر و هم باطن است.
همچنین پرودگار گفته است که من یک سرمایه ای به نام عقل و یک کمک سرمایه ای به نام دین به شما داده ام تا انسان بر اساس خردمندی زندگی اش را تشکیل دهد و به پیش ببرد.
در زندگی اسلامی بر عقلانیت، عاطفه، دیانت، کار، آزادی و آزاده گی تاکید شده است و اما اگر کسی بگوید که من به دنیا آمده ام که خوب بخورم و خوب بخوابم و خوب تفریح کنم اما کاری به معنویت ندارم ما این را یک زندگی ایده آل نمی دانیم.
بنابراین درفرهنگ غرب گفته می شود که زندگی ام تامین باشد، مرفه باشم و در نعمت زندگی کنم، مسائل بعد از آن مهم نیست و این به ان معنا است که این فرهنگ در درون خود تهی است، ظاهر آن زرق و برق دارد اما باطن ندارد درحالیکه در زندگی اسلامی اروج انسان از این زندگی مادی و پرواز به سوی ملکوت است.
 
شما گفتید که سبک زندگی اسلامی، پاتکی به جنگ نرم است یعنی حضرت آقا یک نگرانی را برای جامعه احساس کرده اند؟
ما در زمینه فرهنگ زندگی اگر منفعل شویم، باخته ایم و اگر فعال شویم، برده ایم، استکبار جهانی در تلاش است که ما را از نظر فرهنگی منفعل کند یعنی او تک بزند و ما پاتک بزنیم اما نباید منتظر شویم که دشمن حمله کند و بعد از آن ما از خودمان دفاع کنیم، بنابراین باید فرهنگ اسلامی خود را به دنیا صادر و ارزش های دینی خود را به آنان اعلام کنیم.
همچنین در حال حاضر نیز علوم انسانی کشور نیز متاثر از فرهنگ های دیگر است و خیلی نمی تواند انسان های موفق تربیت کند و تالیفات حوزه علوم انسانی کشور عجین از تالیفات ترجمه شده کتاب های غربی است که آنان را به جوانان خود تعلیم می دهیم ما در دانشگاه های خود متن های ناب و خالص اسلامی کم داریم، بنابراین رهبر انقلاب از همه حوزه ها و دانشگاه ها خواسته اند تا این بحث را باز کنند و مورد مطالعه و پژوهش قرار دهند.
 
اشاره کنید که مصادیق سبک زندگی اسلامی چه گستره ای را در بر می گیرد و به نظر شما چرا روح زندگی ایرانیان به جایی رسید که موجب نگرانی مقام معظم رهبری شد؟
مقام معظم رهبری آسیب های تهاجم زندگی غربی را برشمرده اند و از همه خواسته اند که آسیب ها درمان کنند.
باید بگویم که خانه های تجردی در جامعه دینی یک آفت است و زندگی مجردی حاصل سبک زندگی غربی است اما در جامعه دینی دل ها، عاطفه ها، افق فکرها به هم گره خورده است و قرآن نیز می گوید که ازدواج یک پیوند مستحکم است.
همچنین بنده در نماز جمعه در مورد مصادیق سبک زندگی اسلامی در مورد همسایه داری، همسفری، رفع مشکلات نیازمندان و ... صحبت کرده ام.
حال با توجه به اینکه تبلیغاتی که غرب در فضای مجازی انجام  داده و این تبلیغات نیز رو به گسترش است موجب شده است تا  یک مقداری فاصله هایمان از ارزش های دینی زیاد شود که مقام معظم رهبری به این فکر افتادند تا از این سیل تهاجمی فرهنگ غرب به فرهنگی دینی ما جلوگیری و پیشگیری شود.
البته باید خاطر نشان کنم که اشکالی ندارد ما از علم، دانش، صنعت و تجربه غرب استفاده کنیم اما باید روش های زندگی خود را اسلامی کنیم.
 
 
به نظر شما نسل امروز تا چه اندازه با مصادیق زندگی اسلامی آشنا است و برای نهادینه کردن این مصادیق در بطن جامعه بر روی چه راهکارهایی می توان معطوف شد؟
بالاخره تریبون هایی در نماز جمعه، در ماه رمضان، محرم، صفر و دهه فاطمیه در اختیار قرار می گیرند که در همین راستا، فرصت های تبلیغی پیش می آید همچنین مساجد و مدارس نیز در اختیار هستند که امام جماعت برای قرائت نماز به این فضاها می روند و می توانند در حد چند دقیقه ای مصادیق سبک زندگی را برای مستمعان تشریح کنند تا آنان با مصادیق سبک زندگی اسلامی آشنا شوند البته آموزش و پرورش نیز به فکر افتاده است تا موضوع سبک زندگی را در کتاب های درسی بگنجاند از همین رو از طریق این راه ها می توان وارد این فاز شد همچنین پایان نامه ها را می توان به سوی مصادیق سبک زندگی اسلامی سوق داد.
 
در دنیای تضارب فرهنگ ها، گوشه ای از جذابیت های مصادیق سبک زندگی اسلامی برای جذب انسان ها را تشریح کنید؟
امام خمینی در پایان جنگ تحمیلی فرمودند که ما انقلاب خود را به جهان صادر کردیم اگر این کلمه را خوب بشکافیم یعنی سبک زندگی اسلامی و سبک مدیریتی مان را به دنیا معرفی کرده ایم یعنی اسلام آنقدر در سبک زندگی موفق است که می تواند انسانی را تربیت کند که جان خود را برای زندگی موفق و عزتمندانه در طبق اخلاص بگذارد.
بنابراین مواظب باشیم که رسانه های مجازی و تبلیغات غرب محتوای انقلاب را از ما نگیرند و ما را در خود غرق نکنند.
 
جذابیت های این مصادیق زندگی اسلامی را توضیح می دهید؟
زندگی عبادت، کار و تفریح سالم است و این نگاه دینی به زندگی انسانی است.
اسلام تنگ نظر نیست، اسلامی که می گوید روزه بگیر و نماز بخوان همان اسلامی است که می گوید برای خانواده ات وقت بگذار و به خانواده ات سخت نگیر، بنابراین باید عینک بدفهمی را از چشمان خود برداریم و فکر نکنیم که اسلام به روز نیست چون غبار قدمت بر چهره اسلام نمی نشیند و به این دلیل که اطلاعات اشخاص از دین کم است، فکر می کنند فقط این زرق و برق دنیای مجازی آنها را اشباع خواهد کرد اما وقتی انسانی درباره اسلام مطالعه کند نظرات آنها فرق می کند.
همچنین تصور می کنم که غفلت و غرور جوانان عاملی شده است که به فرهنگ های بیگانه پناه ببرند و از فرهنگ اسلامی دور شوند.
پس باید از جوانان غفلت زدایی شود و برای آنان بصیرت دهی صورت گیرد همچنین با توجه به اینکه غرور جوانی که مانع از شنیدن حقیقت ها می شود بنابراین باید به گونه ای موضوع را برای جوانان مطرح کنیم که غرور آنان را نشکنیم بلکه غرور آنان را جهت دهی کنیم.
 
چه کسانی باید رسالت راهنمایی جوانان به سوی زندگی اسلامی را برعهده گیرند؟
در اسلام همه مسئول هستند بنابراین اسلام یک پیام عمومی امر به معروف و نهی از منکر دارد یعنی اینکه ارزش ها را در جامعه پررنگ کنید و نگذارید که منکرها شکل بگیرند و گسترش یابند.
علاوه بر این، قرآن می فرماید یک گروه ویژه نیز باید باشند تا عهده دار دعوت انسان به امور خیر شوند و در حال حاضر نیز در جامعه دینی ما روحانیت به عنوان کارشناسان دین عهده دار این مسئولیت هستند که باید خط شکن و جلودار این میدان باشند.
همچنین دانشگاه ها نیز باید احساس کنند که این رسالت را بایستی برعهده گیرند که علاوه بر تدریس علوم، معنویت و فرهنگ دینی به دانشجویان تعلیم دهند.
 
آیا سبک زندگی اسلامی در عصر مدرن امروز، می تواند مدرن باشد یا نه مصادیق آن با زندگی مدرن متفاوت است؟
ما یک قالب و یک محتوا داریم، قالب ها در طول روزگار ممکن است دگرگون شوند اما محتوای دین دگرگون نمی شود یک زمانی جنگ با شمشیر، سپر، کلاه خود و ذره انجام می شد امروز جنگ با توپ و تانک و توپخانه و بمب و ... انجام می شود و همان ثوابی که برای مجاهدان صدر اسلام بود امروز همان فضیلت برای مجاهدان عصر امروز داده می شود.
همچنین یک زمانی منبر در تبیین و اشاعه مسائل فرهنگی حرف اول را می زد اما الان ابزارهای دیگری هم هست تا ما بتوانیم پیام دین را منتقل کنیم اگر جوان امروز پای منبر نیاید پای کامپیوتر که می نشیند بنابراین از طریق  سی دی ها می توانیم حرف هایمان را منتقل کنیم و راه های مدرن و جدید منافاتی با اسلام ندارند.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک