یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ساعت ۹:۱
 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

 کاهش سرطان و فشارخون با مصرف نان کامل

 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مصرف نان کامل در رژیم غذایی به طور قابل‌توجهی بروز انواع خاصی از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون، پانکراس و معده را کاهش می‌دهد.
 کاهش سرطان و فشارخون با مصرف نان کامل,

 نسرین علیزاده، در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری عصر اترک با بیان اینکه جایگزینی غلات کامل بجای غلات تصفیه شده به‌عنوان راهکاری برای حفظ وزن در محدوده طبیعی است، اظهار داشت: مصرف نان کامل احساس سیری زودهنگام، کندشدن هضم و جذب نشاسته، کاهش جذب مواد قندی و چربی‌ها و کاهش اکسایش چربی‌ها را در پی دارد و به حفظ وزن کمک می‌کند.

 وی افزود: نان کامل حاوی فیبر نامحلول است که یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت دستگاه گوارش به شمار می‌رود.

 علیزاده خاطرنشان کرد: محتوای بالای فیبر غلات کامل با کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری طولانی‌مدت به پیشگیری از چاقی و اضافه‌وزن کمک می‌کند.

 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: فیتواسترول‌های موجود در نان کامل با کلسترول رژیم غذایی و صفراوی برای جذب توسط روده کوچک رقابت می‌کنند که این امر باعث کاهش جذب کلسترول و افزایش دفع آن می‌شود.

 علیزاده ادامه داد: در افرادی که غلات کامل مصرف می‌کنند سطح LDL و تری‌گلیسرید سرم نسبت به سایر افراد کمتر است، یکی دیگر از مزایای اصلی غلات کامل این است که در مقایسه با غلات تصفیه شده، از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

 وی به برخی دیگر از مزایای نان کامل نیز اشاره و عنوان کرد: غلات کامل دارای پتاسیم، منیزیم و فیتوکمیکال‌های زیادی هستند که سبب اتساع عروق و درنتیجه کاهش فشارخون می‌شود، این غلات به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های مختلف به کاهش فاکتورهای التهابی نیز کمک می‌کند.

 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: مطالعات نشان دادند مصرف ۵-۳ واحد نان کامل از طریق کاهش کلسترول بد، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عرقی را ۲۱ درصد کاهش می‌دهد.

 مدیرگروه بهبود تغذیه جامعه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه نتایج یک بررسی مروری نشان داد در افرادی که غلات کامل مصرف می‌کنند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی ۲۲ درصد کمتر از سایر افراد است، افزود: مصرف غلات کامل سبب کاهش آنزیم‌های کبدی و بهبود کبد چرب می‌شود.

 علیزاده گفت: همچنین مصرف نان کامل در رژیم غذایی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بروز انواع خاصی از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان کولون، پانکراس و معده را کاهش دهد.

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک