شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ساعت ۱۱:۳۳
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شیروان مطرح کرد؛

همکاری نکردن بانک‌های شیروان در پرداخت تسهیلات اشتغال

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شیروان گفت: طی سه سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی جذب و متقاضیان به بانک معرفی شدند ولی بانک‌ها همکاری لازم برای پرداخت تسهیلات را نداشتند.
همکاری نکردن بانک‌های شیروان در پرداخت تسهیلات اشتغال,

عبد اله گلی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در شیروان پیرامون تسهیلات مشاغل خانگی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ برای این اداره مبلغ ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات ابلاغ شده داشتیم که مازاد بر ابلاغ خود ۲ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان جذب کردیم.

 

گلی افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان تسهیلات ابلاغ شده داشتیم که توانستیم مجدداً مازاد بر آن یعنی ۷ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان جذب کنیم. علاوه‌برآن در سال ۱۴۰۱ تسهیلات تبصره ۱۸ مشاغل خُرد نیز از طرف اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استان به‌صورت شناور به مقدار ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعلام شد که در شهرستان شیروان توانستیم سهم عمدهٔ ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از بودجه استان را جذب کنیم.

 

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ هم تسهیلات ابلاغ شده مشاغل خانگی به اداره صنعت، معدن و تجارت به شیروان، ۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده که معادل همین مقدار به کارگروه استانی پرونده معرفی کردیم و فرایند جذب آن شروع شده و همچنان هم ادامه دارد. به این معنا که متقاضیان واجد شرایط، به بانک معرفی شده، عده زیادی موفق به دریافت تسهیلات شده و عده‌ای نیز مسیرهای بانکی را طی می‌کنند.

 

رئیس اداره صمت شهرستان شیروان تأکید کرد: ‌ اعداد و ارقامی که عرض کردم مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی است، متولی اصلی صدور مجوز و اعطای تسهیلات مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. به عبارتی تسهیلات به دبیرخانه کمیته اشتغال شهرستان، اداره کار ابلاغ می‌شود، اداره کار نیز با همکاری سایر دستگاه‌های صاحب‌نظر در خصوص اهلیت‌سنجی بر مبنای فرآیند قانونی تعریف شده اقدام به صدور مجوز مشاغل خانگی و اعطای تسهیلات می کند.

 

گلی ادامه داد: برخلاف تصور عموم همشهریان، اداره صنعت و معدن تنها متولی اعطای تسهیلات مشاغل خانگی نیست و دستگاه‌های دیگری هم مانند جهاد کشاورزی، میراث‌فرهنگی، فرهنگ و ارشاد، بنیاد شهید و... متولی جذب تسهیلات ابلاغ شده‌ مشاغل خانگی مربوط به خودشان هستند. دلیل این کار هم این است که مشاغل خانگی تخصصی می‌شوند و مطابق قانون مربوطه دستگاه‌های تخصصی مذکور وظیفه بررسی اولیه صلاحیت فرد متقاضی را بر عهده دارند.


فرایند دریافت مجوز مشاغل خانگی

وی گفت: فرایند دریافت مجوز مشاغل خانگی این‌گونه است که متقاضی باید در ابتدا وارد سامانه دریافت مجوز مشاغل خانگی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بشود، تقاضای خود را برای رشته مدنظر ثبت کند، سپس تقاضای مربوطه بر مبنای رشته تخصصی که به هر سازمان محول شده به همان سازمان ارجاع داده می‌شود.

 

این مسئول توضیح داد: مثلاً اگر قالی‌بافی باشد به اداره صمت ارجاع داده می‌شود و اگر گلیم‌بافی باشد به اداره میراث‌فرهنگی ارجاع داده می‌شود. بازرسان ادارات طی بازدید مشترک با نماینده اداره کار از محل فعالیت متقاضی، پس از بررسی سایر مدارک از جمله مدرک فنی و حرفه‌ای، نظر تخصصی‌شان را دررابطه‌با صدور مجوز در سامانه ثبت می‌کنند و نهایتاً دستگاه متولی اصلی، اداره کار اقدام به صدور مجوز می‌کند.

 

گلی خاطرنشان کرد: در ادامه متقاضیان بعد از گرفتن مجوز با دنبال‌کردن تسهیلات ابلاغ شده مربوط به هر سازمان، می‌توانند تقاضای خود را از طریق سامانه ثبت کنند تا بتوانند از این تسهیلات بهره ببرند.

 

رئیس اداره صمت شهرستان شیروان با بیان این‌که هر کد ملی اگر در دستگاه دولتی شاغل نباشد فقط می‌تواند یک‌بار از این تسهیلات استفاده کند، تصریح کرد: طبیعتاً حجم متقاضیان این تسهیلات بسیار بالاست و ما باید بر مبنای بودجه‌ای که به شهرستان اختصاص می‌یابد، طرح‌ها را معرفی کنیم، یعنی تعداد طرح‌ها باید بر همان مبنا باشد و بعد از اولویت صلاحیت فنی، تاریخ درخواست متقاضی ملاک اختصاص تسهیلات خواهد بود.

 

وی گفت: در مرحله بعد لیست معرفی‌شدگان شهرستان و طرح‌ها به کارگروه استانی ارسال می‌شود که در صورت تأیید کارگروه استانی در مرحله آخر متقاضی به بانک عامل برای تشکیل پرونده و شروع فرایند دریافت تسهیلات معرفی می‌شوند.

 

گلی افزود: تمام اطلاعاتی که ذکر شد مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی است که معمولاً در قانون بودجه هر سال تعریف و ابلاغ می‌شود.

 

وی ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی نه‌تنها همیشه در شهرستان جذب ۱۰۰ درصدی، بلکه مازاد بر بودجه اختصاص‌داده‌شده به شهرستان جذب داشته‌ایم. علت آن هم این است که ما همیشه طرح‌های پشتیبان دارای اولویت و آماده‌ای داشتیم که بتوانیم از بودجه شناور استانی بیشترین میزان جذب را داشته باشیم.

 

گلی یادآور شد: نکته خیلی مهم آن است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ موضوع‌بند ب تبصره ۱۶ تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی، تعریف شده بود که این تسهیلات مازاد بر تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

 

رئیس اداره صمت شهرستان شیروان ادامه داد: در بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ بانک‌ها مکلف شده بودند از محل منابع داخلی خودشان تسهیلاتی را به‌عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال‌زا به متقاضیانی که در قالب فرایند تعریف شده متفاوتی از مشاغل خانگی، در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده و مورد ارزیابی کمیته اشتغال شهرستان قرار گرفته بودند، بپردازند.

 

گلی گفت: دبیرخانه این تسهیلات مثل تسهیلات مشاغل خانگی همان وزارت کار بود؛ اما دستگاه‌های متولی تخصصی زیادی در کنار آن تعریف شده بود از جمله کمیته امداد، سازمان بهزیستی، فنی و حرفه‌ای، قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه نیروهای مسلح، بسیج سازندگی، بسیج مستضعفین، بنیاد برکت، بنیاد علوی، فرهنگ و ارشاد و میراث‌فرهنگی و... که این‌ها اعضای کمیته اشتغال شهرستان بودند.

 

این مسئول ابراز داشت: کمیته اشتغال شهرستان به ریاست فرمانداری و دبیری آن اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ طبق مصوبه این کمیته در شهرستان، تمامی تقاضاها می‌بایست بعد از بررسی کمیته اشتغال شهرستان توسط دستگاه متولی تخصصی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شدند.

 

وی با اشاره به این‌که تسهیلات تبصره ۱۶ کاملاً مجزا از تسهیلات مشاغل خانگی است، خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که این تسهیلات تکلیفی بودند، بانک‌ها همکاری کامل برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان معرفی شده نداشتند. به عبارتی به‌اندازه سهمی که برای شیروان در نظر گرفته شده بود از کمیته اشتغال شهرستان متقاضیان به بانک‌های عامل شهرستان معرفی شدند؛ اما در نهایت این بانک‌ها بودند که در پروسه زمان‌بری تمام متقاضیان را نپذیرفتند و به تمام متقاضیان تسهیلات پرداخت نکردند.

 

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1403/02/05
0
0
آقای دکتر گلی واقیتهارا گفتند بعضی از بانکها کار مردم خیلی خیلی طولش میدند حدقل ۶ الا ۷ ما زمان میبر
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک