شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ساعت ۷:۵۷
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

شیوع بالای سرطان پستان در زنان

 مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرطان پستان از سرطان‌های شایع در زنان است.
شیوع بالای سرطان پستان در زنان ,

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری عصراترک به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فلوریا انفرادی اظهار داشت: شیوع بالای این سرطان در کشور، اهمیت ارائه برنامه‌های پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام با شناخت علائم هشداردهنده را بیشتر کرده است.

 
 وی خاطرنشان کرد: به‌طورکلی باید به افراد آموزش داده شود که سرطان بر خلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری است به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری‌اند.

این کارشناس مسئول افزود: بر همین مبنا زنان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان ترغیب شوند و به مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش خود مراجعه کنند.

 
 انفرادی عنوان کرد: بهترین راه کاهش خطر سرطان پستان ضمن رعایت شیوه زندگی سالم، انجام مراقبت‌های معمول نظیر معاینات دوره‌ای و انجام ماموگرافی در صورت نیاز به‌ویژه در افراد پرخطر است.

 
 وی عوامل خطرساز ابتلا به سرطان پستان را نیز عنوان کرد و گفت: عوامل خطرساز شامل عوامل ژنتیکی و ارثی و عوامل قابل‌اصلاح هستند، همچنین سابقه بیماری در خویشاوندان درجه یک، چاقی و کم‌تحرکی از عوامل زمینه‌ساز این بیماری است.

 
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: شاخص توده بدنی بالا، مصرف الکل، مواجهه با اشعه، قرص‌های ضدبارداری خوراکی، هورمون‌درمانی جایگزین (HRT) پس از یائسگی، مصرف بالای چربی‌های اشباع‌شده از عواملی هستند که اگر افراد آن‌ها را اصلاح نمایند و سبک زندگی سالمی داشته باشند می‌توانند از بروز سرطان پستان تا حد زیادی پیشگیری کند.

 
انفرادی با اشاره به‌ضرورت انجام ماموگرافی بعد از ۴۰ سالگی، اعلام کرد: ۲۵ درصد سرطان‌ها در کشور ما زیر ۴۰ سال رخ می‌دهد؛ بنابراین معاینه ماهانه توسط خود فرد بعد از ۲۰ سالگی و سالانه توسط ماما الزامی است.

 
 وی گفت: از علایم بیماری، وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییرات در پوست پستان (رنگ و قوام) و فرورفتن نوک پستان، ترشحات قهوه‌ای از نوک پستان، عدم قرینگی دو پستان می‌تواند از علایم هشداردهنده باشد.

انتهای خبر/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک