شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۸۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ساعت ۱۰:۴۹
گزارش عصر اترک از آخرین وضعیت گود ورزشی امیرآباد شیروان؛

معطلی ۴ساله گود امیرآباد شیروان و بی‌خیالی مسئولان!

باگذشت ۴ سال از افتتاح گود کشتی امیرآباد شیروان، این مکان ورزشی بدون استفاده است و هیچ مسئولی اعم از استاندار، فرماندار، مدیران کل، رؤسای اداره ورزش و جوانان و حتی نمایندگان شهرستان نتوانسته‌اند مشکلات کوچک این پروژه را حل کنند.
معطلی ۴ساله گود امیرآباد شیروان و بی‌خیالی مسئولان! ,

به گزارش گروه ورزش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، کشتی با چوخه که در میان اهالی خراسان رواج دارد، از تاریخچهٔ کهنی برخوردار است و این ورزش بومی در بسیاری از مراسم محلی به‌خصوص جشن عروسی نیز رایج بوده است.

مردم کرد خراسان از قدیم برای این کشتی اهمیت خاصی قائل بودند و در پرورش پهلوانان این رشته می‌کوشیدند. این کشتی به طور سنتی در مراسم عروسی و نوروز در روستاها برگزار می‌شد. بعدها توسعه و رواج پیدا کرد.

مسابقات کشتی با چوخهْ خراسان قبل از آمدن روی تشک در سرای خان‌ها، عروسی‌ها، روز عید فطر و ۱۴ فروردین روی چمن و خاک نرم برگزار می‌شد. کشتی با چوخه از دیرباز معمولاً در دل طبیعت و محیط‌های باز برگزار می‌شده است.

بیشتر گودهای کشتی با چوخه کنونی که از قدیم دایر بوده‌اند، مانند گود پهلوان ججو در ریواده، گود زیارتگاه سلطان زیرابه در روستای امام وردی خان قوچان، گود روستای رهورد در قوچان، گود زینل‌خان در اسفراین، گود امام مرشد در فاروج و دیگر گودها در مناطق تفریحی و دامان طبیعت قرار دارند.

در شهرستان شیروان هم بخاطر علاقه مردم به این ورزش باستانی، مسئولان تصمیم گرفتند که یک گود ورزشی در این شهرستان احداث کنند بنابراین در سال 1394 کلنگ احداث گود ورزشی در روستای امیرآباد شیروان بر زمین زده شد اما هم اکنون بعد از گذشت 8 سال و 7 ماه از این کلنگ زنی بنا به گفته مسئولان بخاطر نبود متولی این مکان ورزشی و دلایلی همچون نبود پارکینگ در اطراف این گود ورزشی بلااستفاده مانده است.

 

گود کشتی با چوخه امیرآباد شیروان

کلنگ احداث سالن چندمنظوره و گود کشتی با چوخه امیرآباد شهرستان شیروان در تاریخ یکم مهرماه سال ۱۳۹۴ بر زمین خورد، پروژه‌ای که طبق گفته مدیرکل ورزش و جوانان وقت استان خراسان شمالی، با تکمیل و احداث آن چندین رشته ورزشی صاحب سالن مجزا و استاندارد می‌شدند.

این گود کشتی با ۱ هزار و ۴۱۴ مترمربع زیربنا دارای ۴ سالن اختصاصی ویژه ورزش‌های بوکس، جودو، رزمی و بدنسازی است.

قرار بود در صورت تأمین اعتبار طبقات دیگری ویژه ورزش‌های شمشیربازی، پیلاتس، یوگا، شطرنج و خوابگاه ورزشی مجهز با ظرفیت ۴۰ نفر در ۳ طبقه به سالن چندمنظوره شیروان افزوده شود.

مبلغ مصوب پروژه در سال ۹۴ و بر اساس موافقت‌نامه فصل عمرانی این سالن را ۱۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال عنوان بوده و با گنجایش ۶ هزار نفر در امیرآباد شیروان قرار بوده که ساخته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان وقت خراسان شمالی در یازدهم خردادماه سال ۱۳۹۵ در گفتگو با رسانه‌ها گفته بود که گود کشتی با چوخه امیرآباد شیروان تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

امین رشیدلمیر مجموع اعتبار پیش‌بینی شده برای بهره‌برداری از طرح گود کشتی با چوخه امیرآباد شیروان را ۹ میلیارد ریال بیان کرده بود.

به گفته وی این طرح در زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع با ظرفیت پنج هزار نفر، ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با پیشرفت امور، این طرح تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون اداره ورزش و جوانان شیروان در ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ گفته بود، عملیات ساخت گود کشتی با چوخه امیرآباد این شهرستان که از سال ۹۴ آغاز شده است هم‌اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته سید عباس سیدیان در ابتدای آغاز عملیات اجرایی این گود ورزشی ۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی ارزش‌افزوده تخصیص یافت که بعد از گذشت سه سال، در سال ۹۸ نیز ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای آن تصویب شده است که با تخصیص به‌موقع اعتبارات مصوب، این طرح بزرگ ورزشی تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ تکمیل می‌شود.

 

 

بهره‌برداری از گود کشتی باعث پیشرفت شیروان می‌شود

شهروند شیروانی به خبرنگار ما گفت: باتوجه‌به این‌که ورزش باستانی چوخه یکی از ورزش‌های سنتی و دیرینه منطقه خراسان است، به‌ویژه شیروان که در این زمینه از قدیم حرف برای گفتن دارد؛ داشتن یک گود کشتی در شأن و شخصیت این شهر لازم است.

وی افزود: اگر گود کشتی امیرآباد راه‌اندازی شود قطعاً با برگزاری رویدادهای بزرگ‌تر موجب پیشرفت شیروان خواهد شد.


همچنان منتظر یک گود کشتی خوب هستم

چوخه کار وزن ۷۴ کیلوگرم شیروانی در مصاحبه با خبرنگار عصر اترک گفت: چند سال است که دوست دارم در یک گودی کشتی بگیرم که تماشاگر بیشتری داشته باشد البته گود شیرکوه هم بد نیست؛ ولی شیرکوه عملاً گود نیست.

وی اظهار امیدواری کرد: ان‌شاءالله مشکلات گود کشتی شیروان به‌زودی رفع شود و شاهد برگزاری مسابقات باکیفیت در این گود باشیم.

 

نیرو برای نگهداری گود کشتی امیرآباد نداریم!

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیروان در مصاحبه با خبرنگار عصر اترک پیرامون گود کشتی امیرآباد اظهار کرد: کار عمرانی این پروژه عملاً تمام شده و فقط نیاز به پیگیری‌های نهایی دارد.

مهدی شعبانی افزود: این مجموعه دارای برق بوده و هزینه امتیاز گاز آن پرداخت شده و باید برای مشکل آب آن اقداماتی صورت پذیرد.

شعبانی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل این مجموعه را علاوه بر فاصله از محدوده شهری که باعث خوابیدن پروژه شده است را نبود نیروی مستقر یا نگهبان دانست و تأکید کرد: طبق ضوابط اداره ورزش و جوانان اجازه جذب و به‌کارگیری هیچ‌گونه نیروی نگهبان، هیاتی، پاره‌وقت و... را نداریم و در صورت به‌کارگیری شخص رئیس اداره باید پاسخگو باشد‌.

عضو شورای اداری شهرستان شیروان ادامه داد: در این باره با شورا، دهیاری و حتی پایگاه بسیج روستاهای امیرآباد و الله آباد صحبت‌هایی صورت‌گرفته تا مسئولیت گود کشتی امیرآباد را برعهده بگیرند؛ ولی متأسفانه مورد قبول واقع نشده است.

وی با اشاره به این‌که درگذشته برخی از فلزات مجموعه به سرقت رفته و مجبور شدیم تا درب‌های گود را باز کنیم که به سرقت نروند، خاطرنشان کرد: این گود در سال ۹۹ افتتاح شده و اعتباری که در آن بازه زمانی برای آن صرف شده بالغ بر ۱ میلیارد تومان بوده؛ ولی به‌خاطر نبود نیروی نگهبان یا متولی، بلااستفاده مانده است.

 

مسئولین شهرستانی، زمین در اختیار اداره ورزش و جوانان قرار دهند

مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان شمالی در حاشیه مسابقات کشتی با چوخه شهر خانلق به خبرنگار عصر اترک گفت: گود کشتی با چوخه امیرآباد به جهت فاصله‌ای که با شهر شیروان دارد، هنوز مردم پذیرای آن نیستند که مسابقات در آنجا برگزار شود.

غلامحسین شاکری افزود: از نظر آماده‌سازی گود، هنوز این مکان آماده آن نیست که بخواهیم مسابقات قهرمانی استان در آن برگزار کنیم، لذا بنا دارم پرسنل دفتر فنی برای بررسی کمبودهای گود به محل اعزام کنم تا آنجا مهد کشتی با چوخهٔ شهرستان شیروان شود.

وی تصریح کرد: مشکل دیگر گود کشتی امیرآباد نبود زمین و مکانی برای ایجاد پارکینگ است، لذا برای برگزاری مسابقات زمینه مهیا نیست.

وی با اشاره به استقبال ۲۰ هزارنفری مردم شهرستان شیروان در مسابقات، خاطرنشان کرد: بایستی روستا زمین رایگان واگذار کند یا فرماندار شهرستان این زمین را مهیا کند تا برنامه‌ریزی شود که مسابقات برگزار شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی ادامه داد: ساخت گود در امیرآباد خوب انجام شده ولی این پیش‌بینی را نکردند که بایستی ۱۰ هزار ماشین در آنجا پارکینگ داشته باشند، بنابراین موقعی که زمینه مهیا نیست باید چاره‌جویی شود تا مشکلات حل شود.

شاکری تأکید کرد: فرماندار، مسئولین شهرستانی، نماینده شهرستان و مسکن و شهرسازی ابتدا موقعیت را برای اداره ورزش و جوانان مهیا کنند ما هم در خدمت مردم عزیز شهرستان هستیم و دوست داریم مسابقات را در آنجا برگزار کنیم.

وی گفت: پیگیری موضوع باید توسط مسئولین شهرستانی انجام گیرد؛ چون زمین‌ها متعلق به این شهرستان است و این زمین را شخصاً از نزدیک دیده‌ام که یک قسمت زمین متعلق به منابع طبیعی است.

شاکری اظهار داشت: بنده پیگیر این قضیه هستم، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بایستی کمک کنند و این زمین‌ها را در اختیار اداره ورزش و جوانان بگذارند تا گود مهیا شود.

به گزارش عصر اترک، به نظر می‌رسد اداره ورزش و جوانان ساده‌ترین روش ممکن را برای بهره‌برداری‌نکردن از گود کشتی شیروان انتخاب کرده است. چطور می‌شود باگذشت ۸ سال و ۷ ماه از کلنگ‌زنی و بیش از ۴ سال از افتتاح این پروژه استاندار، مدیرکل، فرماندار، رئیس اداره و حتی نمایندگان شهرستان نتوانسته‌اند مشکل کوچکی به نام نیروی نگهبان و یا هر چیز دیگری را حل کنند؟

 

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک