شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ساعت ۱۱:۱
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین:

مسابقات چوخه، فرصتی طلایی برای گردشگری اسفراین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراين گفت: آئین کشتی باچوخه اسفراین فرصت مناسبی برای جذب گردشگر است.
مسابقات چوخه، فرصتی طلایی برای گردشگری اسفراین,

 عباس توکلیان در گفتگو با خبرنگار گروه ورزشی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهارکرد: کشتی باچوخه یکی از آئین‌های کهن در اسفراین است و هر ساله در کنار برگزاری کشتی باچوخه که در محل گود چشمه زینل‌خان برگزار می‌شود؛ بازارچه‌های موقت فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات، اجرای موسیقی‌های محلی، برپایی چادرهای عشایر، ارائه محصولات کشاورزی و جشنواره‌های بومی محلی مختلف در کنار گود چشمه زنیل‌خان برپا می‌شود.

توکلیان ادامه داد: در شهرستان اسفراین، هر ساله در روز ۱۴ فروردین کشتی چوخه برگزار می‌شود که باتوجه‌به هم‌زمانی ماه مبارک رمضان در سال‌های اخیر با روز ۱۴ فروردین این مسابقات در تعطیلات عید سعید فطر برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال هم مانند سنوات گذشته بازارچه فروش محصولات صنایع‌دستی و سوغات و همچنین غرفه‌ای جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان اسفراین را خواهیم داشت.

 وی گفت: در کنار بازارچه فروش محصولات صنایع‌دستی سیاه‌چادرهای عشایر را داریم که بیشتر محصولات و تولیدات عشایر را به گردشگران عرضه می‌کند.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: این رویداد ورزشی فرصت طلایی برای جذب گردشگران است و طبق آمار و گزارش‌ها، هر ساله بیش از ۳۰ هزار نفر به دیدن این رویداد بزرگ ورزشی به شهرستان اسفراین سفر می‌کنند.

 توکلیان ضمن اشاره به جاذبه‌های گردشگری و رفاهی شهرستان که برای بازدیدکنندگان جذاب خواهد بود، اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه شهرستان اسفراین دارای دو پارک ملی سالوک و ساریگل هست یک غرفه هم به محیط‌زیست شهرستان اختصاص دادیم که به ارائه و معرفی گونه طبیعی و زیستی و حیات‌وحش اسفراین می‌پردازد.

کشتی با چوخه گود چشمه زینل خان در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

 همچنین رویداد گردشگری آئین کشتی با چوخه اسفراین در ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ با شماره ۴۰۲۱۱۱۱ در سطح ملی در فهرست رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

 مصاحبه از: سکینه رضازاده

 انتهای خبر/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک