سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ساعت ۷:۲۶
یادداشت؛

تحقق شعار سال با کشف استعدادها

چند سالی است که در ابتدای نوروز هرساله از سوی مقام معظم رهبری به شعاری مزین می‌شود و دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف در راستای تحقق این شعار باید برنامه‌ها و اهداف خود را هماهنگ کرده تا حتی‌الامکان به سرانجام رسیدن شعار تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند.
تحقق شعار سال با کشف استعدادها,

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک»، مریم ریحانی استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی نوشت: شعار امسال تفاوت ویژه‌ای با سال‌های قبل دارد و آن تأثیر حضور و مشارکت مردم جامعه است که نشان از تیزهوشی رهبر فرزانه کشور دارد تا به‌این‌ترتیب، بخش خصوصی تقویت شده و چه‌بسا به رقابت با بخش‌های دولتی پرداخته و پیشی بگیرند.

بسیاری معتقدند منظور رهبری از بیان شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" در واقع بیشتر دولت است تا مردم؛ زیرا تا زمانی که امور اجرایی و از آن مهم‌تر نظارتی بر عهده مردم عادی نباشد بسیاری از مشکلات، رانت‌ها، فسادهای مالی، اختلاس‌ها، ضابطه‌ها در دستگاه اداری دولتی سکه رایج خواهد بود تا آنجا که قبح آن برداشته شده و متأسفانه با معضل عادی‌سازی مورد پذیرش آحاد جامعه قرار خواهد گرفت و هیچ‌گونه مبارزه‌ای با انواع فسادهای مالی صورت نخواهد گرفت.

رواج کم‌کاری، بی‌توجهی، دزدی‌های کلان در ادارات موجب بی‌انگیزگی، دلسردی و در نهایت خاموش‌شدن چرخ صنعت و ازکارافتادن ماشین پیشرفت شده و کشور از درون نابود می‌شود و هیچ نیازی به دشمن خارجی، جنگ و هزینه‌کرد میلیاردها دلار برای خرید مهمات و موشک‌ها نیست، بلکه جاانداختن فرهنگ اختلاس در بین مسئولین آینده ایران را تیره کرده و بدخواهان بدون هیچ مشکلی و به‌راحتی چنین ابرقدرتی را از سر راه برمی‌دارند.

از همین رو است که انتشار اخبار مربوط به اختلاس، دزدی‌های بزرگ، سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی این‌گونه رویدادها اگرچه با شفاف‌سازی فساد همراه است؛ اما بذر ناامیدی را در دل جوانان کاشته و پرورش می‌دهد و نتیجه‌ای جز بیکاری، فرار مغزها، گوشه‌نشینی، انزوا و پسرفت را نخواهد داشت.

رهبری به طور واضح و مشخص از حضور مردم برای پیشرفت کشور نام می‌برد و حتی بجای واژه مردم از ملت و یا جامعه استفاده نکرده است که تأثیر تک‌تک هر فرد ایرانی را در بالندگی و رشد ایران در تمام زمینه‌های علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی و... به‌وضوح نشان دهد و مخاطب او کلیت و ملت نیست؛ بلکه جزءجزء هر یک از هم‌وطنان را شامل می‌شود، چرا که برای شکوفایی و به‌پیش رفتن مملکت، هر ایرانی به‌اندازه، توانمندی، دانش، آگاهی و قریحه ذاتی خود، نقش داشته و رسالتی سنگین بر عهده دارد.

همان‌طور که در صحبت‌های مقام معظم رهبری بیان شده، بخش خصوصی همواره موفق عمل کرده و در بسیاری از موارد جلوتر از پروژه‌های دولتی پیش رفته است؛ زیرا در حوزه خصوصی، نفع شخصی، رقابت برای پیشرفت، تکاپو برای کسب موفقیت بیشتر انگیزه‌ای است که در ادارات دولتی هرگز به چشم نمی‌خورد چرا که در اصطلاح معروف ارگان‌های دولتی به شیر نفت وصل بود و اگر ارباب‌رجوع ناراضی از اتاق خارج شود هم حقوق آخر برج خود را دریافت می‌کند؛ اما داشتن چنین رویه‌ای در شرکت‌های خصوصی برابر با مرگ آن شرکت خواهد بود.

برای درک ساده این مطلب مثال سوپری محله بحث را روشن خواهد کرد، اهالی محل از مغازه‌ای بیشتر خرید می‌کنند که صاحب آن خوش‌اخلاق‌تر و مردم‌دارتر بوده و اجناس سالم و مرغوبی عرضه می‌کند. همین مثال ساده بحث رقابت در بخش‌های خصوصی را نشان می‌دهد. حال اگر به کل پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی از دیدگاه بخش خصوصی بنگریم و با همان سیاست پیش برویم و از سوی دیگر واگذاری‌ها به‌سلامت و بدون رانت صورت بگیرد می‌توان در پایان سال ۱۴۰۳ با افتخار گفت شعار سال محقق شده و شاهد جهش چندبرابری تولید بوده‌ایم آن هم به‌دور از دست‌های دولت و تنها باهمت بخش خصوصی و حتی با نظارت مردم عادی جامعه.

نیک پیداست هرگاه وجود قدرت، اعتبار، محدوده بهره‌بردن از امکانات از حدی فراتر رود، دزدی دروغ و اختلاس در آن دستگاه بیشتر خواهد بود و برای سرپوش‌گذاشتن بر خطاهای مسئولین آن اداره، شروع به فیلترکردن رسانه می‌کنند که این خطای بزرگ تریست، از همین جهت است که رهبر کبیر انقلاب بار اجرایی، نظارتی و تولید را از دوش دولت برداشته و به مردم عادی جامعه سپرده تا به بهترین شکل با سرمایه شخصی و با بالاترین کیفیت محصول به انجام برسد.

در پایان لازم می‌دانم کلیه جوانان صاحب ایده و خوش‌فکر را به رقابتی سالم با ارگان‌های دولتی فرابخوانم تا از ذهنیت پول‌ساز خود بهره برده و در ابتدا برای پیشرفت خود و در ادامه شکوفایی ایران عزیز بکوشند چرا که جوانان پرانرژی قلب تپنده موشک روبه‌جلوی هر مملکتی هستند.

انتهای خبر/دهقانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک