جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۷ - ساعت ۲۱:۱۱

نوروز ۵۲۳ مورد حیوان گزیدگی در خراسان‌شمالی ثبت شد

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی از ثبت ۵۲۳ حیوان گزیدگی در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد.
نوروز ۵۲۳ مورد حیوان گزیدگی در خراسان‌شمالی ثبت شد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک به نقل از ایسنا، دکتر فلوریا انفرادی مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی اظهار کرد: در تعطیلات نوروز و در راستای اجرای طرح سلامت، مراقبت‌های بهداشتی فعال و به‌موقع برای این افراد شامل اقدامات بهداشتی، تزریق واکسن و سرم‌تراپی انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات لازم هنگام حیوان‌گزیدگی، بیان کرد: فشار ندادن زیاد محل گزش، شست‌وشو با آب به مدت ۲۰ دقیقه و تزریق واکسن و سرم بیماری پس از حیوان‌گزیدگی باید انجام شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه تعداد حیوان‌گزیدگی در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است، افزود: در تعطیلات نوروز سال گذشته ۳۱۵ مورد حیوان‌گزیدگی ثبت شد.

انفرادی با تأکید بر اینکه مردم در صورت گاز گرفته شدن با حیوانات، با هدف جلوگیری از ابتلا به هاری لازم است دوره واکسیناسیون هاری را در مرکز درمان پیشگیری هاری به‌طور کامل انجام دهند، اظهار کرد: در صورت آشکار شدن علائم بیماری هاری در انسان و حیوان، هیچ راه درمانی وجود ندارد و ابتلا به بیماری هاری، مرگ را درپی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شست‌ و شوی فوری و کامل زخم با آب و صابون، تزریق واکسن و سرم ضد هاری پس از تماس با یک حیوان مشکوک به هاری بسیار مهم، حیاتی و نجات‌دهنده است، گفت: علائم اولیه بیماری هاری، سرفه، خستگی، تب، سردرد، بدن درد، سوزش در محل گازگرفتگی، کاهش اشتها، احساس تهوع، درد عضلانی و گلودرد است.

وی بیان کرد: مرحله نهایی بیماری هاری، دوره حاد عصبی است؛ در این دوره، ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی فرد را آلوده می‌کند. علائم نهایی هاری، اضطراب، رفتارهای خشونت‌آمیز، توهم و افسردگی، ترس از آب (ترس از آب به‌دلیل بیرون آمدن کف از دهان فرد بیمار)، مشکل در صحبت کردن، ناتوانی در بلع، فلج شدن فک، حرکت غیرطبیعی عضله دیافراگم، دو بینی، ایست قلبی، مشکلات تنفسی و در نهایت مرگ بیمار است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌ها در معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: مرکز درمان پیشگیری هاری واقع در مراکز بهداشت شهرستان‌های تابعه استان خراسان شمالی، شبانه‌روزی برای ارائه خدمات فعالند و تمام خدمات ارائه‌شده نیز رایگان است.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک