شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۱ - ساعت ۱۶:۲۶

بنای معروف امامزاده کوران یکی از جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی، گردشگری اسفراین است

بناي عظيم امامزاده احمد بن موسی الکاظم علیه‌السلام در حدود 40 كيلومتري غرب اسفراين و 8 كيلومتري جنوب غرب روستاي كوران قرار گرفته است.
بنای معروف امامزاده کوران یکی از جاذبه‌های فرهنگی، مذهبی، گردشگری اسفراین است,

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک از اسفرای، امام زاده احمد بن موسی الکاظم علیه‌السلام  یکی از برادران امام رضا (علیه‌السلام) است.

 

 آوردند احمد بن موسی (ع) آنگاه که خبر درگذشت ناگهانی امام رضا (ع) به او رسید، بسیار غمگین شد و سخت بگریست و از بغداد به خون‌خواهی برادر بیرون‌شد، درحالی‌که سه هزار نفر از فرزندان ائمه طاهرین (علیه‌السلام) همراه او بودند و همه قصد داشتند با مأمورین پیکار کنند، و چون به قم رسیدند حاکم قم که از طرف مأمون نصب شده بود با آنان جنگید و گروهی از آنان شهید و در همان جا دفن شدند و آرامگاه (جمعی) آنها زیارت می‌شود و گروهی به سمت خراسان حر،  چون به اسفراین از اطراف خراسان رسیدند در زمین شوره زاری میان دو کوه فرود آمدند.

 

 مأمون به آنان حمله کردند و جنگیدند و همه را به شهادت رساندند. در نتیجه احمد بن موسی (ع) درآن جا به شهادت رسید و در همان محل دفن شد و قبرش در آن جا زیارت می‌شود.

بنای تاریخی منسوب به آرامگاه احمد بن موسی بن جعفر (ع) که در شهرستان اسفراین، استان خراسان شمالی واقع گشته است. این بنا به لحاظ سبک معماری به شیوه آذری و به دوره تیموری بازمی‌گردد.

 عمده مصالح مصرفی بنا شفته‌آهک در پی، آجر و خشت، چوب، تزیینات گچی و اسلیمی، نقاشی‌های گل‌وبته است که این سبک و شیوه معماری از مصالح بوم‌آورد منطقه خراسان شمالی است.

 بناي عظيم اين امامزاده در حدود 40 كيلومتري غرب اسفراين و 8 كيلومتري جنوب غرب روستاي كوران قرار گرفته است.

 

این بنا از یک گنبدخانه، دو تالار یا شبستان شرقی و غربی و چهار ایوان در جهات اصلی تشکیل شده است. همچنین ۶  اتاق در طرفین ایوان‌ها و ضلع غربی گنبدخانه وجود دارد.

گنبدخانه فضای اصلی این بقعه است که در مرکز قرار گرفته و سقف آن با یک گنبد دو پوش منفصل پوشش یافته است. این بنا با مصالح آجر و ملاط گچ و آهک ساخته شده ولی در قسمت پایین دیوارها  لاشه‌سنگ بکار رفته که در زیر اندود گچی پنهان شده است. در برخی نقاط می­توان در روی‌اندود لایه‌های قدیمی‌تر، نقاشی و آثار تزییناتی با تذهیب را مشاهده کرد. در برخی نقاط اندود قدیمی نیز آثاری از کتیبه‌های فارسی و عربی شامل شعر و یادگاری دیده می‌شود.

 بررسی کتیبه‌های موجود در بنا ازجمله کتیبه سنگ قبرها، کتیبه روی درب‌های چوبی و نوشته روی‌اندود گچی دیوارها نشان‌دهنده دوره صفوی است؛ ولی دقت در جزئیات معماری نشان می‌دهد ساخت بنا در تاریخ قدیمی‌تری و احتمالاً در دوره ایلخانی یا تیموری انجام شده است.

این بنا  از سال ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۸ در دوره‌های مختلف به مبلغ بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال  مرمت شده بنای امامزاده احمد بن موسی کاظم علیه‌السلام   به شماره ۵۹۴۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

همچنین هر سالانه هیئت‌های عزاداری از سراسر استان در روز یازدهم محرم در این مکان به عزاداری می‌پردازند.

 

در این مراسم، مردم حدود بیست روستای اطراف امامزاده با پای پیاده و برخی با وسایل موتوری و خودرویی، مسیرهای طولانی تا جایگاه‌های عزاداری را می‌پیمایند و در این روز با  در قیام عاشورا همدردی می‌کنند.

در تحقیقات میدانی از بزرگان، تکیه‌داران و هیئت‌ها و به‌خصوص افراد مسن، این رسم را تا چهار نسل قبل خود به یاد دارند و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد.

آئین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین با شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

 

 

انتهای خبر/رضازاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک