شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۹۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ساعت ۱۳:۱۱
در خراسان شمالی؛

کلید تجمیع زمین های خُرد کشاورزی روشن شد

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان به‌صورت پایلوت در هر شهرستان یک روستای هدف برای اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌های خرد کشاورزی انتخاب شد.
کلید تجمیع زمین های خُرد کشاورزی روشن شد,

حسن ایزانلو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: خراسان شمالی دو هزار و ۸۴۳ هکتار وسعت دارد که ۱۶ درصد از این پهنه سرزمینی قابل‌کشت است.

ایزانلو افزود: در مجموع سطح زمین‌های زراعی و باغی استان با احتساب زمین‌های آیش و دیم ۴۵۲ هزار و ۶۱۴ هکتار است.

وی در ادامه با بیان اینکه هر قطعه زمین کشاورزی باید حداقل ۲.۵ هکتار مساحت داشته باشد تا فعالیت بر این قطعات کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد، عنوان کرد: زمین‌های خُرد کشاورزی در استان موجب شده‌اند که فعالیت کشاورزی در این استان همچنان به‌صورت سنتی و معیشتی جریان داشته باشد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین با اشاره به این مطلب که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از سهم تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از قطعات زمین‌های کشاورزی استان به حدی خُرد و کوچک هستند که مانع فعالیت ماشین‌آلات کشاورزی از جمله تراکتورها شده‌اند.

علاوه بر این، وی گفت: در استان کوچک شدن قطعات زمین های کشاورزی فعالیت کشاورزی را از توجیه اقتصادی خارج کرده به گونه ای که هزینه های آماده سازی کاشت، داشت و برداشت از فروش محصول پیشی گرفته اند.

وی تصریح کرد: تداوم این وضعیت، تهدیدی بر تأمین امنیت غذایی کشور است که ضرورت دارد بر این مسئله توجه جدی شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه بر لزوم تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی استان تأکید و اعلام کرد: خوشبختانه در استان کشاورزان نیز متوجه پیامدهای منفی خرده‌مالکی در بخش کشاورزی شده‌اند.

وی گفت: آنان باتوجه‌به لمس اثرات منفی خرده‌مالکی از جمله کاهش بهره‌وری در تولید محصول و بالابودن هزینه‌های تولید به اجرای تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌های خُرد کشاورزی گرایش یافته و استقبال کرده‌اند.

ایزانلو اعلام کرد: در سال جاری به‌صورت پایلوت در هر شهرستان یک روستای هدف برای اجرای طرح تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌های خرد کشاورزی، انتخاب و اجرای طرح در این روستاهای هدف آغاز شده است.

وی افزود: در این راستا، یک کشاورز از روستای عزیزآباد شهرستان سملقان 14 قطعه زمین کشاورزی پراکنده را در سه قطعه تجمیع کرد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کشاورزان استان می‌توانند از طریق جابه‌جایی زمین‌های کوچک و پراکنده و یا خرید زمین‌های کشاورزی، سطوح زراعی و باغی خود را افزایش دهند تا این رویه موجب شود که فعالیت کشاورزی به توجیه اقتصادی برسد.

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک