شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ساعت ۶:۲۶
مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی استان اعلام کرد:

لزوم نوسازی باغات در خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وجود ۴۸ هزار هکتار باغات استان گفت: اصلاح و نوسازی باغات استان برای حفظ سطوح باغی بسیار ضروری است.
لزوم نوسازی باغات در خراسان شمالی ,

صفدر صفدری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: در حال حاضر سطح باغات، سطح زیرکشت گیاهان دارویی، سطح تحت کشت قلمستان‌های استان که در سامانه پهنه‌بندی کشور به ثبت رسیده‌اند، در حدود ۴۸ هزار هکتار است.

صفدری اعلام کرد: در استان متاثر از شرایط آب و هوایی و اقلیمی حال حاضر، اصلا به دنبال ایجاد باغات جدید نیستیم بلکه معتقد بر حفظ وضع موجود یعنی حفظ سطح باغات کنونی در استان هستیم.
وی خاطرنشان کرد: برای هفته درختکاری اسفند‌ماه جاری، در استان ۸۶۲ هزار اصله نهال درختی برای عرضه به باغداران و عموم هم‌استانی‌ها آماده عرضه شده است که بیشتر این نهال‌ها برای نوسازی باغات و حفظ وضع موجود آنها بهره‌برداری خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر این نکته که در وضع موجود بحران آبی در استان، اصلا افزایش سطح زیرکشت باغات به صلاح نیست، اعلام کرد: در راستای حفظ وضع موجود، رویکرد جایگزینی نهال‌های اصلاح شده و استاندارد در باغات با روش سرشاخه‌کاری به منظور نوسازی باغات در استان شروع شده است و باید ادامه‌دار باشد.
این مسئول افزود: در روش نوسازی باغی با روش سرشاخه‌کاری، بهره وری در تولید و بهره وری در مصرف آب افزایش پیدا می‌کند و به سطح زیرکشت نیز اضافه نمی‌شود.
وی اشاره کرد: در استان، بیش از پنج هزار هکتار سطح زیرکشت باغات گردوی استان است که این سطوح باغی، قدیمی هستند و باید نوسازی شوند.
صفدری همچنین با بیان اینکه باغات گردوی استان مورد هجوم آفت کرم خراط قرار گرفته‌اند همچنین زودگل هستند و پوسته سختی دارند، عنوان کرد: در سال جاری با تامین ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار دولتی ۲۷ هکتار از سطح باغات گردوی استان تحت سرشاخه ‌کاری و نوسازی قرار گرفتند.
وی همچنین گفت: در استان باغات بادام و سیب نیز نیازمند نوسازی و سرشاخه‌کاری هستند که باید اجرایی شوند.
علاوه بر این، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: ۱۴ هزار هکتار از سطح باغی استان، تاکستان هستند که ارقام کلاه‌داری و سلطانی بی‌دانه بیشترین ارقام سطح زیر کشت تاکستان‌های استان را شامل می‌شوند.
وی سرشاخه‌کاری و نوسازی تاکستان‌های استان که تحت کشت این دو رقم انگور هستند را ضروری دانست.
با این وجود، صفدری اذعان کرد: اصلاح و نوسازی باغات به تامین اعتبار و اختصاص تسهیلات زیادی نیازمند است که این امر باید با حمایت‌های دولتی انجام شود.
وی به باغات پسته استان که صادرات محور شده‌اند نیز اشاره و اظهار کرد: در استان، شرایط اقلیمی و آب و هوایی موجب شده که شهرستان‌های گرمه، جاجرم، اسفراین و بام و صفی‌آباد مستعد پسته‌کاری شوند.
مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی سطح زیرکشت باغات پسته استان در این شهرستان‌ها را در حدود هفت هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این سطوح، اصلاح و نوسازی شده هستند.
وی تصریح کرد: محصول باغات پسته استان با کیفیت و صادرات محور هستند و زیرساخت‌های فرآوری آنها در استان توسط فعالان در این بخش ایجاد شده است.
صفدری گفت: باغداری پسته در استان به تولیدی سودزا و اشتغال‌آفرین تبدیل شده است.
 
ورود خراسان شمالی به تولید نهال‌های درختی با پایه رویشی
 
علاوه بر این، مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به لزوم تولید نهال‌های درختان با پایه رویشی که دارنده خصوصیات مادری هستند نیز اشاره و عنوان کرد: در استان برای اصلاح و نوسازی باغات باید نهال‌های درختی با پایه رویشی تولید شوند چون این نهال‌ها کوتاه قد، کم‌آب‌طلب و مقاوم به خشکی هستند و عملکرد تولیدی بالایی را دارند.
صفدری بیان کرد: در سال جاری در استان دو تولیدکننده نهال در زمینه تولید نهال با پایه رویشی ورود کردند که نهال‌های آنها در سال آینده آماده عرضه می‌شوند.
 
مصاحبه از سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک