جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ساعت ۱۰:۰
معاون نهضت سوادآموزی استان خراسان‌شمالی:

۹۶/۷ درصد مردم خراسان‌شمالی باسوادند

معاون نهضت سوادآموزی استان خراسان‌شمالی گفت: ۹۶.۷ درصد از مردم خراسان‌شمالی باسواد هستند و این آمار در کشور ۹۷.۱ درصد کشوری است.
۹۶.۷ درصد مردم خراسان‌شمالی باسوادند,

حسین رسولی، معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش‌و‌پرورش خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی بعد از ۴۰ سال فعالیت، خوشبختانه توانسته‌ایم با نرخ رشد باسوادی ۲.۵ برابری میانگین جهانی از ۳۵ درصد باسوادی در سال ۱۳۵۵، به نرخ باسوادی ۹۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ برسیم.

وی افزود: قابل ذکر است که آمار ۳۵ درصدی پراکندگی سوادآموزی در سال ۱۳۵۵ محدود به شهرهای بزرگ بوده و اینجور نبوده که در کل کشور این نرخ متعادل باشد.

معاون نهضت سوادآموزی استان خراسان‌شمالی تصریح کرد: پایین‌ترین نرخ باسوادی در استان‌‌های محروم هم ۸۷ درصد است که امید بخش است. نرخ باسوادی رسمی در کشور ما ۹۷.۱ و در استان ۹۶.۷ درصد است.

رسولی ادامه داد: در استان پراکندگی جامعه باسوادی خوبی داریم به ویژه در شهرستان شیروان که این ماحصل زحمات ۴۰ ساله نهضت سوادآموزی یادگار ماندگار حضرت امام خمینی(ره) است.

وی در خصوص اهداف آینده گفت: در حال حاضر در ۴۰ سالگی دوم نهضت سوادآموزی هستیم که با تغییر در نگرش و تغییر سیاست‌ها که در گذشته به سمت و سوی کمیت کشیده شده بود به سمت کیفیت و افزایش سوادهای دوازده‌گانه و تالیف جدید یونسکو از سواد که آن را توانایی ایجاد تغییر می‌داند، می‌بریم.

رسولی با اعلام تعداد نفرات جامعه هدف خود در استان اظهار کرد: در استان و در پی افزایش کیفیت در حوزه‌های سوادرسانه‌ای، سوادمالی، سواد ارتباطات با نسل نوجوان و جوان که جامعه هدف ما هستند و تعداد آنها ۷۸۰۰ نفر است فعالیت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۳ هزار نفر در دوره سواد، ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در دوره انتقال و ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در دوره تحکیم فعالیت دارند.

 رسولی گفت: درسال گذشته ۷۷ درصد جذب داشته‌ایم که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد آن ۷ درصد بیشتر افزایش داشته که ما در تلاش هستیم با افزایش سطح کیفیت که سبب افزایش قبولی بیشتر خواهد شد، آمار قبولی رو به افزایش برود.

معاون  نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان در خصوص راستی آزمایی‌های امتحانی نیز گفت: آزمون‌های سواد آموزی مانند شبه نهایی‌ها در حوزه‌هایی که تعریف کرده‌ایم توسط همکاران فرهنگی در اداره برگزار می‌شود، به این خاطر راستی‌آزمایی آزمون‌های ما در حد استاندارد قابل قبولی است.

وی ادامه داد: نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که ما در تلاش هستیم در چهل ساله دوم سوادآموزی به سمت تغییر نگرش و نوع آموزش به صورت کیفی برویم و برنامه ریزی می‌کنیم و از تمام اصحاب رسانه، همکاران عزیز، افراد صاحب فکر، و صاحب نظران خواهش‌ می‌کنیم اگر پیشنهاد کمک کننده‌ای را در تغییرات اساسنامه جدید این سازمان دارند مارا از آن نظر ها بهره مند کنند.

رسولی درباره دستاوردهای اتاق فکر سوادآموزی استان گفت: در استان خراسان‌شمالی اتاق فکر سوادآموزی داریم که نخبگان سوادآموزی از جمله چهره ماندگار سوادآموزی استان آقای روحی و نخبگان دانشجویی در آن عضو هستند و اولین خروجی این اتاق فکر کتاب "من هم می‌توانم"  بوده  و دومین کتاب ویکی پدیا و چندرسانه‌ای سازمان نهضت سوادآموزی کشور بوده است.

این مسئول ادامه داد: این آثار توسط نخبگان سوادآموزی استان تالیف شده و برای چاپ و تدریس ارسال شده است و ان‌شاء الله در سال جاری یا سال آینده به عنوان یکی از کتاب‌های حوزه سواد مالی در حوزه کار و سواد تدریس می‌شود.

 رسولی خاطر نشان کرد: سوادآموزی یک پایان نیست بلکه یک فرصت دوباره برای افرادی است که به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند. ما در مقابل آنها وظیفه شرعی و قانونی داریم که این افراد را به چرخه آموزش و شانس مجدد برای زندگی بهتر برگردانیم.

انتهای خبر/سیده معصومه علوی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک