یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۳۰ - ساعت ۱۲:۱۱
میزگردی بر تحلیل والدینی که مانع ازدواج می‌شوند؛

وقتی والدین چالشی برای تأخیر ازدواج فرزندشان می‌شوند

متأسفانه برخی از والدین از ترس تنهایی در پیری، وجود مشکلاتی که سر راه زندگی خودشان داشته‌اند و گمان دارند که فرزندانشان نیز درگیر همین مشکلات شوند، بر سر راه ازدواج فرزندانشان سنگ‌اندازی می‌کنند.
وقتی والدین چالشی برای تأخیر ازدواج فرزندشان می‌شوند,

 به گزارش عصر اترک، ازدواج یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی و درعین‌حال ضروری‌ترین نیاز انسان است که میل به دوست‌داشتن و دوست داشته شدن را تأمین می‌کند، اما برخی مواقع دیده می‌شود که والدین به دلایل مختلف به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه با ازدواج فرزند خود مخالفت کرده و به مانعی بزرگ در سر راه او تبدیل می‌شوند.

 مسلم است که والدین به دلیل تجربه و علاقه زیاد خود به فرزندشان صلاح او را می‌خواهند، اما برخی مواقع جلوگیری آنان از ازدواج چندان منطقی نیست و ریشه در تفکرات اشتباه دارد.

 باتوجه‌به اهمیت این موضوع پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، میزگردی با حضور حجت‌الاسلام مهدی براتیان عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، عضو انجمن روان‌شناسی کشور، رئیس سازمان تبلیغات مرکز خراسان شمالی و جمیله‌السادات موسوی، معاون زنان و حکمرانی بسیج اساتید خراسان شمالی و مدیرگروه دانشگاه آزاد مرکز خراسان شمالی برگزار کرده است که در ادامه تقدیمتان می‌شود.

 

 بیان مشکلات ازدواج‌های ناموفق، باعث عقب‌نشینی جوانان از ازدواج می‌شود

 عصر اترک: یکی از دلایل خانواده‌ها ترس از تنهایی است که باتوجه‌به اینکه خانواده‌ها کم‌جمعیت هستند و وابستگی شدید به فرزندان دارند، این موضوع چگونه باعث می‌شود که مانع ازدواج فرزندانشان شوند؟

حجت‌الاسلام مهدی براتیان، در پاسخ به این سؤال عصر اترک توضیح داد: ازدواج یک سنت الهی و نیاز اساسی بشر برای رشد، دوام بشر و رسیدن به آرامش واقعی است که باید حرکت به این سمت باشد.

 وی ادامه داد: این در حالی است که نسل کنونی نگاه‌ مثبتی به واقعیت‌های زندگی ندارد که این نگاه، زندگی را دچار چالش کرده و بدون توجه به واقعیت‌ها به یک مسئله پیچیده و گاهی ترسناک تبدیل شده است.

عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره بیان داشت: اگر موضوع ازدواج به جوانانی که از لحاظ سن بلوغ به درک و توانایی ایجاد ارتباط و به جریان افتادن علاقه و عشق رسیده باشند، واگذار شود، معقولانه پذیرای زندگی خواهند بود.

حجت‌الاسلام براتیان اضافه کرد: در این صورت جوانان به این درک خواهند رسید که زندگی مشکلاتی دارد، اما برای رسیدن به آرامش باید تلاش کنند تا به شیرینی حقیقی برسند.

 وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه این است که متأسفانه پیش‌داوری‌ها، قضاوت‌ها، تبلیغات منفی، ترساندن جوانان از ازدواج از سوی افراد ناموفق در ازدواج، بی‌اعتماد سازی در ازدواج، جوانان را وادار به عقب‌نشینی از مسئله ازدواج کرده است.

 این کارشناس مسائل خانواده گفت: اگر بخواهیم به مسئله ازدواج از کلام وحی نگاه کنیم خداوند در سوره نور آیه ۳۲، ازدواج را این‌گونه معنا کرده که بزرگ‌ترها و دیگرانی که ادعا دارند جوانان را دوست دارند توصیه شده که پسران و دختران بی‌همسر را همسر شایسته دهید و شرایط را برای آنها فراهم کرده و آنها را دلگرم و از لحاظ مالی و اعتمادسازی پشتیبانی کنید.

 وی با اشاره به اینکه خداوند در موضوع ازدواج بیان داشتند که از فقر مالی هراس نداشته باشید، گفت: خداوند در موضوع ازدواج از فضل خودش به شما عطا می‌کند و براین‌اساس امام صادق (ع) نیز فرمودند که توسعه زندگی انسان بر پایه ازدواج است و کسی که از ترس فقر ازدواج نکند، به خدا سو ظن برده و خدا را قبول ندارد و به خدا بی‌اعتماد شده است.

 حجت‌الاسلام براتیان گفت: نتیجه این شده که افراد به دلیل نرسیدن به باور درست از واقعیت زندگی، درگیر بی‌اعتمادی می‌شوند و زمانی که فرد به خودباوری نرسد قطعاً نمی‌تواند برای رشد، اراده و تلاش داشته باشد.

 وی با تأکید بر این موضوع که برخی از والدین، فرزندانشان را برای رسیدن به استقلال رها نمی‌کنند، گفت: تمامی این موضوعات دست‌به‌دست هم می‌دهند که فرزندان نسبت به ازدواج دچار هراس شوند و جرأت واردشدن به مقوله ازدواج را نداشته باشند.

 

خانواده‌های کم‌جمعیت از ازدواج فرزندشان دچار نگرانی می‌شوند

موسوی دراین‌رابطه ادامه داد: یکی از مسائل مهمی که خانواده‌های کم‌جمعیت درگیر آن هستند، این است که عموماً زودتر به سنی می‌رسند که به اصلاح به آن سندروم آشیانه خالی می‌گویند، به این معنا که وقتی بچه‌ها ازدواج کردند، پدر و مادر تنها می‌شوند.

 وی ادامه داد: والدینی که چندین فرزند دارند، با ازدواج هر کدام فرزندان دیگری دارند که به امورات رسیدگی و احساس تنهایی نکنند.

معاون زنان و حکمرانی بسیج اساتید خراسان شمالی ابراز داشت: این در حالی است که خانواده‌های تک‌فرزند و کم‌جمعیت بعد از ازدواج فرزندانشان به دلیل وابستگی شدیدی که به آنها دارند، دچار استرس‌ می‌شوند، به همین دلیل بسیاری از والدین که تک‌فرزند هستند با بهانه‌های مختلف مانع از ازدواج فرزندانشان می‌شوند به همین دلیل سن ازدواج بالا می‌رود.

 حجت‌الاسلام براتیان دراین‌رابطه توضیح داد: والدین گاهی اوقات به دلیل ترس ازدست‌دادن فرزندان و وابستگی‌هایی که به فرزندان دارند، آنها را شریک تنهایی، غم و غصه خود می‌دانند.

 

 

وی ابراز داشت: همچنین والدینی که با یکدیگر مشکل دارند و ترس از تنهایی و ازدست‌دادن دارند، به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم از ازدواج فرزندشان جلوگیری می‌کنند و به دلایلی از قبیل اینکه هنوز شرایطش را ندارید، بدگویی‌هایی که می‌کنند، فرزند خودشان را نسبت به فرد موردنظر دلسرد می‌کنند.

این کارشناس مسائل خانواده بیان داشت: این در حالی است که والدین باید به این باور برسند که ازدواج فرزند باعث جدایی از آنها نیست و می‌توانند با گفتگو و تعاملات بیشتر به این تفکر برسند که نه‌تنها رابطه‌شان حفظ می‌شود، بلکه ازدواج به آنها کمک خواهد کرد که صمیمت بیشتری داشته باشند و از آن بهره‌مند شوند.

 

 حمایت‌نکردن والدین بعد از ازدواج یک نگرش غلط است

 عصراترک: ترس خانواده از هزینه‌های اقتصادی بعد از ازدواج فرزندان چه میزان باعث سنگ‌اندازی والدین در تأخیر ازدواج جوانان خواهد شد؟

موسوی در این باره گفت: والدین ممکن است نگران هزینه‌های مربوط به ازدواج فرزندانشان از جمله هزینه‌های مراسم عروسی، مهریه و هزینه‌های زندگی جدید آنها باشند و به همین دلیل مانع از ازدواج آنها می‌شوند.

وی ابراز داشت: همچنین نکته قابل‌توجه بعدی این است که برخی والدین نگران این موضوع هستند که آیا فرزندانشان بعد از ازدواج توانایی تأمین هزینه‌های زندگی مستقل خود را دارند یا نمی‌توانند از عهده آن بربیایند و به همین دلیل ممکن است نگران باشند که این هزینه‌ها بر عهده آنها بیفتد، گاهی مانع از ازدواج فرزندان می‌شوند.

مدیرگروه دانشگاه آزاد مرکز خراسان شمالی خاطرنشان کرد: والدین ممکن است نگران باشند که فرزندانشان بعد از ازدواج قادر به مدیریت مالی خود و استقلال مالی خود هستند یا نه؟

وی گفت: درحالی‌که خانواده‌ها برای جلوگیری از این نگرانی‌ها، می‌توانند با فرزندانشان در مورد برنامه‌ریزی مالی، ارتقای مهارت‌های مالی و ایجاد یک برنامه مالی مناسب برای آینده ازدواجشان صحبت کنند، همچنین، می‌توانند از مشاوره مالی و حقوقی استفاده کنند تا بهترین راه‌حل‌ها را برای مدیریت مالی و ازدواج فرزندانشان پیدا کنند.

حجت‌الاسلام براتیان افزود: نکته قابل‌توجه بعدی در بالارفتن سن ازدواج حمایت‌نکردن خانواده‌ها از دختر و پسر است، متأسفانه برخی خانواده‌ها وقتی فرزندشان ازدواج می‌کند، گمان دارند که از عهده حمایت آنها خارج شده، درحالی‌که اگر همین فرزند در منزل آنها مجرد باشد حمایت می‌شود.

 وی با تأکید بر این موضوع که حمایت‌نکردن از جوانان بعد از ازدواج یک نگرش اشتباه است، افزود: در مسائل دینی و اعتقادی وظیفه هر فردی است که در اطرافش افراد نیازمند را حمایت کنند، حال اگر او فرزندش باشد که شرایط متفاوت‌تر خواهد شد.

رئیس سازمان تبلیغات مرکز خراسان شمالی با اشاره به این موضوع که قطعاً باید فرزندان بعد از ازدواج مستقل و تلاش‌گر باشند، گفت: اما در آغاز شروع زندگی مشترک تا زمانی که فرزندان بتوانند به استقلال کامل برسند باید از طریق خانواده‌ها مورد حمایت قرار بگیرند.

 

 

مقایسه خلأهای زندگی والدین با فرزندانشان، باعث تأخیر در ازدواج می‌شود

 عصر اترک: والدینی که در زمان ازدواج خودشان با یک‌سری کمبود از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مواجه بودند، می‌خواهند که این کمبود را در زندگی فرزندانشان جبران کنند، به همین دلیل مانع از ازدواج فرزندانشان شوند، نظرتان را در این باره بیان کنید؟

حجت‌الاسلام براتیان دررابطه‌با دخالت والدین و همراهی‌نکردن آنها به دلیل خلأهایی که در زندگی خودشان داشته‌اند، گمان دارند که فرزندانشان درگیر خلأها شوند، گفت: براین‌اساس متأسفانه در مسئله مهریه، جهیزیه، شغل همسر، مسکن و ماشین و یا نباید کنار خانواده همسر زندگی کنند، این موارد را به‌عنوان بهانه و مانع سر راه زندگی فرزندانشان می‌گذارند.

 وی گفت: این والدین چون در زندگی شخصی‌شان دچار مشکل بوده‌اند و کمبود داشتند، گمان دارند که اگر در زندگی فرزندش نیز این موانع وجود داشته باشد، دچار مشکل می‌شوند.

 حجت‌الاسلام براتیان ادامه داد: این در حالی است که این والدین به این نقطه‌نظر نرسیده‌اند که نگاه هر فردی مختص خود فرد است و آرزوها و خواسته‌های انسانی متفاوت است، گاهی آن میزان که نکاتی که مثل خرید وسایل، شغل و موضوعات دیگر ازدواج فرزند را به تأخیر می‌اندازد، علاقه و ارتباط فرد را جزو اولویت‌ها دیده نمی‌شود.

 این کارشناس مسائل خانواده گفت: این در حالی است که بعد از مدتی خانواده‌ها به این نتیجه رسیده‌اند، خیلی از مسائلی که برای آن جنگیده‌اند، اصلاً برای فرزندش مهم نبوده است.

حجت‌الاسلام براتیان خاطرنشان کرد: متأسفانه بسیاری از والدین با این نگاه حتی عشق و علاقه فرزندان خودشان را به ازدواج با شخص موردعلاقه خودشان از بین می‌برند، بعد از مدتی آن دختر، پسر بنا بر شرایط و نیازش مجبور به ازدواج می‌شود که شاید در یک سن بالاتر رخ دهد و با فردی که دیگر نمی‌تواند به آن علاقه‌مند شود و صادقانه به آن عشق بورزد.

 وی افزود: والدین اگر می‌خواهند زندگی سالمی برای فرزندشان رقم بزنند باید به این باور برسند که هر زندگی خلأها و نیازهای خاص خودش را دارد و هر فردی آرزوها و نیازمندی‌های خودش را دارد، اگر به این باور برسند، می‌توانند از موانعی که برای ازدواج فرزندشان قرار داده‌اند دست بکشند.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: این در حالی است که فرزندانی که مطیع خانواده هستند و با این موضوع همراهی کنند و ازدواجشان را به تأخیر بیندازند، آسیب‌های زیادی گریبان‌گیر آنها خواهد شد و موانعی که سر راهشان قرار داده می‌شود، مانع از رشد و لذت از زندگی خواهد شد.

موسوی ادامه داد: برخی از والدین ممکن است نگران باشند که ازدواج فرزندانشان باعث مشکلات اجتماعی یا خانوادگی خواهد شد که ازاین‌رو، به‌جای آموزش‌های اجتماعی در ارتباط‌های خانوادگی، آن‌ها را از ازدواج دور می‌کنند.

وی گفت: همچنین برخی خانواده‌ها نیز ممکن است به دلایل فرهنگی و یا مذهبی که ممکن است خانواده‌های دو طرف زوجین در آینده دچار مشکل شوند مانع از ازدواج فرزندانشان خواهند شد.

 این کارشناس مسائل خانواده بیان داشت: نکته قابل‌توجه بعدی از دلایل سنگ‌اندازی برخی خانواده در روند ازدواج فرزندانشان این است که گمان می‌کنند ازدواج باعث می‌شود فرصت‌های شغلی و تحصیلی که دارند را از دست دهند که تمامی این ترس‌ها ممکن است از دلایل متنوعی ناشی شوند و اغلب نیاز به گفتگو و ارتباط با فرزندان برای رفع این ترس‌ها دارند.

 

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک