یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ساعت ۱۰:۳۷
عصراترک وضعیت مخاطبان سینمای اسفراین را بررسی کرد؛

جای خالی فیلم‌های ارزشی روی پرده سینما اسفراین

هنر نمایش و فیلم در دنیای امروز یکی از پراهمیت‌ترین ابزار انتقال فرهنگ و سبک زندگی ایرانی‌اسلامی می‌تواند باشد و این رسالت مهم بر دوش هنرمندان و بازیگران عرصه فیلم و نمایش است.
جای خالی فیلم‌های ارزشی روی پرده سینما اسفراین,

به گزارش عصر اترک، مقام معظم رهبری، سینما را به‌عنوان کارآمدترین روایتگرِ واقعیت و حقیقت معرفی می‌کنند و در این باره عنوان کرده که هنر سینما بلاشک یک هنر برتر است که می‌تواند یک روایتگر کاملاً مسلط باشد که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه‌های هنریِ روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده است.  


با نگاه به سخنان مقام معظم رهبری، سینما هنر برتر، تأثیرگذار و کلید پیشرفت جامعه است که سینما و نمایش در شهرستان اسفراین نیز هنرمندان بسیاری را در دلش جای داده که در این حوزه تلاش‌های بیشماری دارند.


این در حالی است که فعالیت سینما در اسفراین به دلیل اینکه تبلیغات خاصی در حوزه اکران فیلم‌ها انجام نمی‌شود، معمولا با رکود حضور مخاطبان مواجه می‌شود، از طرفی همان عده محدودی که تمایل برای تماشای فیلم در سینما دارند، خیلی نسبت به وقت گذاشتن برای کارهای مذهبی و ارزشی مشتاق نیستند و می‌خواهند که همان وقت را صرف دیدن فیلم‌های کمدی و طنز کنند.

 

نبود فرهنگ سازی برای تماشای فیلم‌های ارزشی 


مرتضوی یکی از شهروندان اسفراینی در گفتگو با پایگاه خبری عصر اترک در خصوص سینما و تماشای کارهای نمایشی گفت: تماشای فیلم‌های با ساخت اصولی و محتوای مناسب در شهرستان زیاد تماشاچی ندارد، دلیل هم این است که تبلیغ درستی دراین‌خصوص انجام نمی‌شود.  


وی ادامه داد: در شهرستان‌های کوچکی مثل اسفراین فرهنگ‌سازی برای تماشای فیلم و دیدن تئاترهای ارزشی و انقلابی نشده و مسئولان که متولی امور فرهنگی شهرستان هستند خود را مکلف به پرداختن به این حوزه نمی‌دانند و اغلب شاهد اکران فیلم‌هایی هستیم که باهدف تجاری سازی ساخته شده‌اند.  


رستمی، یکی دیگر از شهروندان اسفراینی از نبود تبلیغات مناسب فیلم‌های جدید اکران شده در سینما و حتی اجرای نمایش‌ها در این سالن ابراز نارضایتی کرد و افزود: دوست دارم فیلم و نمایش را در سالن سینما ببینم؛ چون بهتر می‌توانم با آن ارتباط برقرار کنم.


وی اضافه کرد: قبلاً برای تبلیغ بنر نصب می‌شد، ولی الان من چیزی نمی‌بینم، زیرا اگر از ساعت و زمان آن مطلع باشم برنامه‌ریزی می‌کنم تا آن نمایش و فیلم را تماشا کنم.


این شهروند اسفراینی ادامه داد: افرادی که این مسئولیت را عهده دار شدند دررابطه‌با فروش بلیت تمهیداتی بیندیشند تا فروش اینترنتی بلیت نمایش و فیلم‌های سینمایی را نیز داشته باشند.

 

 

فیلم‌های مذهبی منتخب اقشار خاصی از جامعه‌اند


محمد یحیی‌آبادی، بازیگر و کارگردان تئاتر شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصراترک نبود حمایت از کارهای ارزشی در حوزه سینما و تئاتر از سوی مسئولان را بزرگ‌ترین مشکل خواند و گفت: در حوزه نمایش کارهای ارزشی، دید مردم به این گونه است که احساس می‌کنند نیاز به دیدن نمایش‌های ارزشی ندارند.  


وی با اشاره به اینکه امروزه حرکت به سمت استقبال از برنامه‌های سرگرم کننده بیشتر شده، افزود: این در حالی است که قداست و زیبایی کارهای ارزشی هیچ تغییری نکرده اما مخاطب بنا به دلایلی که در اجتماع وجود دارد زیاد به سمت فیلم‌های ارزش‌ها تمایل پیدا نمی‌کند.  


یحیی‌آبادی به زاویه دیدهای موجود در اجتماع نسبت به کارها اشاره کرد و گفت: بر اساس این زاویه‌های دید، افکارعمومی این است که کار ارزشی مختص یک طیف خاصی از جامعه است، به طور نمونه اگر یک فیلم با مضمون انقلاب در سینما اکران شود، تفکر بر این اساس است که باید جامعه بسیجی و مذهبی برای تماشای این فیلم حضور پیدا کنند.

 

کارهای ارزشی هم یک کار هنری هستند


وی ادامه داد: تفکر ایجاد شده در جامعه که باید در نوع فیلم‌ها مخاطب‌ها تفکیک شوند، باعث جدا شدن اقشار مختلف از هم شده، در صورتی که نباید به این گونه باشد و تمام اقشار جامعه برای دیدن یک کار ارزشی پیش قدم باشند.


کارگردان تئاتر شهرستان اسفراین خاطرنشان کرد: کار ارزشی هم باید مثل بقیه کارها در نگاه مخاطب قرار داشته باشد زیرا آن هم یک اثر هنری است که باید در معرض دید مخاطب قرار بگیرد و بعد مخاطب درباره آن تصمیم بگیرد.


وی تشریح کرد: وقتی برچسب روی کاری قرار می‌گیرد، طیف مخاطبان هم به همان نسبت درجه‌بندی می‌شوند.  


یحیی آبادی با بیان اینکه این تفاوت قائل‌شدن در بحث هنر چه در سینما و چه در نمایش باید منقضی شود، گفت: باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که از چند قطبی ایجاد شده در جامعه مخاطبان سینما و هنر فاصله گرفته شود.


وی ابراز داشت: کاری که توسط یک بازیگر در یک فیلم و یا تئاتر به نمایش گذاشته می‌شود، در واقع برای ادای یک هدف است و فقط صرف ایجاد یک ابزار برای سرگرمی نبوده است.

 

 

سینما باید به یکی از تفریحات مردم تبدیل شود


این بازیگر و کارگردان تئاتر شهرستان اسفراین اضافه کرد: در شهرستان‌های کوچک نیاز است که مسئولان پای‌کار باشند تا سینمایی که ۶ سالی که از عمر آن در این شهرستان می‌گذرد، پیوسته فعال بوده به عنوان گزینه‌ای برای تفریحات مردم قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه امسال فیلم‌های خوبی در ماه‌های آبان و آذر در سینما اسفراین اکران شده است و با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو بوده‌ایم، افزود: متاسفانه هنر نمایش آن‌طور که باید و شاید برای مخاطب اجرای عموم جا نیفتاده است.


یحیی‌آبادی اظهار کرد: این شهرستان در جشنواره‌های کشوری و استانی نقش قابل قبولی را ایفا می‌کند، به طوری که بیشترین سهمیه جشنواره استانی متعلق به هنرمندان اسفراینی بود و از بین پنج سهمیه که برای جشنواره فجر معرفی شد اسفراین توانست دو سهمیه را از آن خود کند که این ظرفیت قابل قبولی برای این شهرستان است.


این بازیگر تئاتر اسفراینی با اشاره به اینکه رشد هنری هنرمندان اسفراینی در بحث نمایش قابل‌توجه است، گفت: این در حالی است که در مقابل در بحث فرهنگ‌سازی جذب مخاطب بسیارعقب هستیم و شاید به‌ندرت می‌توان گفت که ۹۰ درصد مردم ما هنوز چیزی به‌عنوان تئاتر را ندیده‌اند و تصورشان از تئاتر این است که باید خوراکی همراه خود برای تماشای آن بیاورند و این هم برمی‌گردد به اینکه تئاتر یک نمایش زمان‌بر و محدود است.

 

گلایه هنرمندان تئاتر از استقبال نکردن مردم از نمایش 


وی با اشاره به هزینه‌های تمام شده اجرا برای هنرمندان و چالش‌هایی که در بحث تبلیغات وجود دارد، افزود: از بین ۱۵ نمایش آماده فقط دو نمایش تصمیم به اجرای عمومی گرفته‌اند.


یحیی آبادی ادامه داد: هنرمند تئاتر نیز بادیدگاهی که از تعداد مخاطب در ذهنش ایجاد شده است، تمایلی برای حضور در صحنه ندارد.


این هنرمند بیان کرد: نکته قابل توجه این است که از سال ۱۳۹۰ تاکنون در شهرستان اسفراین ۶ نمایش را توانسته‌ایم به اجرای عمومی برسانیم، اما در واقع نمایش هنری است که نیازمند حضور مخاطب است.


یحیی آبادی با بیان اینکه منظور از حمایت مسئولان در بحث هنر حمایت مادی نیست، افزود: حمایت بنیادی که در اینجا مدنظر است، باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که در حال حاضر در شهرستان نیاز است که با طرح‌های تشویقی مردم را ترغیب کنند که برای یک‌بار هم که شده تئاتر را از نزدیک ببیند.  


این هنرمند ادامه داد: با جذب مخاطب برای حضور در سالن‌های نمایش، در واقع هنرمند نیز تشویق به اجرا خواهد شد و چراغ‌های خاموش سالن‌های نمایشی روشن می‌شوند.


یحیی‌آبادی اشاره کرد: اگر تداوم و همت در نمایش باشد، قطعاً در سال‌های آینده شاهد رشد مخاطب حرفه‌ای خواهیم بود و هم رشد نمایش‌ها و حمایت‌هایی که از آثار باید صورت پذیرد، اتفاق می‌افتد.

 

 

مردم تمایلی برای تماشای فیلم در سینما ندارند


حسین هلاکوئی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسفراین هم در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: سینما نسیم اسفراین، تنها سینمای شهرستان اسفراین است که در حال حاضر فعال بوده و فیلم‌های روز سینمای ایران را اکران می‌کند.


هلاکوئی با اشاره به استقبال نکردن مردم از تماشای فیلم و به‌طورکلی سینما تصریح کرد: هنوز آن‌گونه که باید تماشای فیلم و سینما رفتن در سبد خانواده‌های اسفراینی به‌عنوان کالای فرهنگی قرار نگرفته است.


وی افزود: این امر به‌ویژه در فیلم‌هایی که با محتوای اسلامی‌تر و تا حدودی با موضوع اخلاقی سیاسی یا اجتماعی عبرت‌آموز باشد، بیشتر دیده می‌شود.


هلاکوئی با بیان اینکه اقبال عمومی بر فیلم‌هایی است که با موضوع اجتماعی، طنز و کمدی یا ویژه کودکان و نوجوانان است، گفت: علی‌رغم اینکه در بعضی از فیلم‌های سینمایی با موضوعات اسلامی، سیاسی و اجتماعی عبرت‌آموز، حمایت‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هم در قسمت‌های تبلیغات و اکران با تخفیف دیده می‌شود لیکن باز هم آن‌گونه که می‌بایست استقبال نمی‌شود و بعضی مدیران سینما نارضایتی خود را از اکران این فیلم‌ها اعلام می‌کنند و حتی پیگیری برای اکران این‌گونه فیلم‌ها هم انجام نمی‌دهند چرا که متحمل ضرر خواهند شد.  


تبلیغات فیلم‌های اکران شده در شهرستان ضعیف است


وی درآمد محدود و کم مردم به‌ویژه در مناطق محروم، تبلیغات ضعیف فیلم‌ها در سطح شهر (که نیازمند حمایت دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری است)، در مرکزیت قرار نداشتن سینما و همچنین تا حدودی قیمت بلیت فیلم‌ها را در استقبال‌نکردن مردم از سینما هم تأثیرگذار دانست.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گفت: در حوزه انجمن سینما جوانان و تولید فیلم در شهرستان علاقه‌مندان و هنرمندان خوبی فعالیت دارند و بعضاً اقدام به تولید فیلم‌های مستند یا کوتاه می‌کنند که این حوزه هم به دلیل نبود حمایت مناسب به‌ویژه نبود امکانات تولید فیلم در اسفراین و همچنین حمایت‌نکردن مادی دستگاه‌ها و نهادها مخصوصاً دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما از هزینه‌های تولید فیلم‌ها باعث شده که فعالیت مناسب و شایسته‌ای انجام نگیرد.


وی برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات را یکی از عوامل مهم در تحرک و فعال‌کردن هنرمندان دانست و افزود: کمبود و یا حتی نبود اعتبار کافی در دستگاه‌های شهرستانی و استانی متولی این حوزه و حمایت‌نشدن توسط سایر نهادها و دستگاه‌های خصوصی و دولتی باعث شد جشنواره‌های شهرستانی و استانی در این بخش برگزار نشود.


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسفراین گفت: برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌ها و اردوهای آموزشی نیز تأثیر زیادی در فعال‌شدن این حوزه دارد که به دلیل کمبود اعتبار در این بخش نیز فعالیت و برنامه مؤثر و خوبی صورت نمی‌گیرد.

 

تهیه و تنظیم گزارش: سکینه رضازاده
انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک