یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ساعت ۹:۴۰
عصر اترک اجناس یلدایی را در استان بررسی کرد؛

از قیمت‌های یلدایی در خراسان شمالی چه خبر؟

با نزدیک‌شدن به شب چله، بازار فروش محصولات یلدایی از جمله میوه، شیرینی و آجیل داغ است و خانواده‌ها به دنبال تهیه اقلام یلدایی هستند تا بتوانند سفره‌های رنگین‌تر بچینند.
از قیمت‌های یلدایی در خراسان شمالی چه خبر؟,

 به گزارش عصراترک، هر ساله با نزدیک‌شدن به آخرین شب پاییز و اولین شب زمستان بازار میوه و آجیل و شیرینی و به قولی اجناس یلدایی داغ می‌شود.

 مردم در تب‌وتاب خرید شب یلدا هستند از طرفی با افزایش تشریفات و تجمل‌گرایی که طی سال‌های اخیر در سنت ساده یلدایی نفوذ کرده فشار زیادی برای خرید این اقلام بر مردم وارد می‌شود و به‌نوعی جاافتاده که گویی مردم باید این خوراکی‌ها را به‌صورت کامل تهیه کنند.

 دیگر شاید در کمتر خانه‌ای خبر از سادگی این شب دیده شود و همه خانواده‌ها در تلاش برای چیدن سفره‌ای رنگین و پر محتوا، سختی‌های زیادی را به جان می‌خرند.

 از طرفی با نزدیک‌شدن به این شب یلدا قیمت اقلام مورداستفاده در شب یلدا با افزایش قیمت‌هایی مواجه می‌شود که در ادامه قیمت روز میوه، شیرینی، آجیل در خراسان شمالی بررسی شده است.

 

میوه شب یلدا گران نمی‌شود

 مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده مرکز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه بازار، ظرفیت پذیرش قیمت بالاتر را نخواهد داشت و به همان نسبت قطعاً مردم توان خرید ندارند، هیچ‌گونه گرانی تا این لحظه برای میوه شب یلدا در نظر گرفته نشده است.

 وی با اشاره به اینکه هیچ گرانی تحت عنوان میوه شب یلدا ابلاغ نشده است، گفت: قطعاً هرگونه افزایش قیمت تحت این عنوان در سطح شهر تخلف محسوب می‌شود.

 صفری اضافه کرد: در داخل استان نه‌تنها با کمبود میوه مواجه نیستم، بلکه شرایط به‌گونه‌ای شده که عرضه بیش از میران تقاضا است.

 دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده مرکز خراسان شمالی با اشاره به اینکه میزان میوه‌ای که وارد بازار می‌شود بسته به نسبت عرضه و تقاضا است، افزود: هیچ‌گونه کمبودی در زمینه تأمین میوه شب یلدا در خراسان شمالی نداریم.

 صفری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه با پایین آمدن قدرت خرید مردم، آیا برنامه‌ریزی‌شده که سبدها و بسته‌بندی میوه‌هایی که عرضه می‌شود در وزن پایین‌تری باشد، توضیح داد: گفتنی است که باتوجه‌به افزایش قیمت سبد و کارگر اگر سبدها در بسته‌بندی‌های کوچکی تهیه شود، قطعاً هزینه بسته‌بندی روی بار کشیده می‌شود و هیچ تفاوتی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت.

 وی افزود: در حال حاضر انار درجه یک به قیمت عمده در میدان بار، بین ۲۰ تا۳۰ هزار تومان، پرتقال بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان، نارنگی بین ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان و سیب درختی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

 دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد با اشاره به اینکه در حوزه محصولاتی از قبیل کدوحلوایی و لبو هیچ‌گونه کمبودی در بازار وجود ندارد، ادامه داد: اما میوه هندوانه باتوجه‌به اینکه در زمان برداشت با قیمت پایینی از کشاورز خریداری شده، کشت مجدد کمتر بوده و تاکنون هندوانه‌ به‌صورت عمده وارد استان نشده است.

 صفری یادآور شد: اگر میوه هندوانه برای شب یلدا وارد استان شود، با قیمت زیر ۲۰ هزار تومان عرضه نخواهد شد.

 

 کمبودی در حوزه مرغ در بازار وجود ندارد

 حسین قاسم‌زاده، رئیس اتحادیه لبنیات، قصابان و مرغ‌فروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک در بجنورد اظهار داشت: در حال حاضر مرغ به میزان نیاز مصرف‌کننده در خراسان شمالی وجود دارد.

 وی ادامه داد: مشکلی که در حوزه مرغ در استان وجود دارد این است که باتوجه‌به بالابودن قیمت مرغ در خارج از استان، متأسفانه گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که مرغ به‌صورت غیرقانونی از استان خارج شود و همین موضوع باعث به‌هم‌ریختن تعادل در بازار مرغ خواهد شد.

 قاسم‌زاده ابراز داشت: در حال حاضر توزیع مرغ در بازار با ۶ درصد سود فروش، باقیمت کیلویی ۸۶ هزار و ۲۰۰ تومان و در برخی فروشگاه‌ها با قیمت کیلویی ۸۳ هزار تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه لبنیات، قصابان و مرغ‌فروشان بجنورد بیان داشت: همچنین گوشت گوسفندی زنده فروش به قیمت کیلویی ۲۳۰ هزار تومان در بازار به قیمت کیلویی ۵۵۰ هزار تومان و گوشت گوساله زنده فروش ۱۹۷ هزار تومان به قیمت کیلویی ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 


توزیع ۸۰ تن مرغ ویژه شب یلدا در بازار خراسان شمالی

 محمد هند آبادی، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک دررابطه‌با تأمین مرغ شب یلدا در استان اظهار داشت: برنامه‌ریزی بر این است که مردم هیچ نگرانی از بابت کمبود مرغ در شب یلدا نداشته باشند، زیرا هیچ‌گونه کمبود مرغی در بازار نداریم.

 وی ادامه داد: امروز ۵۵ تن مرغ گرم در بازار استان توزیع شد که به همین نسبت برنامه‌ریزی صورت‌گرفته که طی روزهای آینده میزان مرغ توزیعی در بازار روزانه پنج تن افزایش پیدا کند تا شب یلدا ۸۰ تن مرغ گرم در بازار توزیع شود.

 هندی آبادی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار ۸۵ هزار و ۳۰۰ تومان است، گفت: اختلاف قیمت موجود در بازار با هزینه‌های خرد کردن محاسبه می‌شود.

 وی بیان داشت: همچنین طی روزهای آینده مرغ منجمد نیز در فروشگاه‌های دیلی مارکت و اتکا سراسر استان توزیع خواهد شد.

 

 

 آجیل و شیرینی یلدایی گران نمی‌شود

 علی امیدی، رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان شهرستان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: برای شب یلدا هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حوزه شیرینی، شکلات و آجیل نداریم.

 وی ادامه داد: در شیرینی‌فروشی‌های درجه یک قیمت هر کیلو شیرینی دانمارکی و زبان ۱۰۰ هزار تومان و قیمت شیرینی تر از ۱۴۵ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان متغیر است.

 امیدی با اشاره به اینکه قیمت شیرینی در شیرینی‌فروشی‌های درجه‌دو با ۱۰ درصد کمتر عرضه می‌شود، گفت: از اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون بیشتر کالاهای وابسته از جمله شکلات‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان شهرستان بجنورد با تأکید بر این موضوع که به دلیل افزایش صدرصدی قیمت مواد اولیه همچون تخم‌مرغ و خامه، بعد از شب یلدا شاهد گرانی قیمت شیرینی خواهیم بود، گفت: تا شب یلدا هیچ‌کدام از اقلام در قنادی‌ها گران نخواهد شد.

 

 افزایش قیمت شیرینی بعد از شب یلدا

 وی افزود: پیش‌بینی بر این است که شیرینی‌ها بعد از شب یلدا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

 امیدی بیان داشت: کیک‌ها از سایز مینی ۵۰۰ گرمی آغاز و به بالا متغیر است و کیکی که مواد میانی آن از مغزها پر شده باشد با قیمت کیلویی ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 رئیس اتحادیه صنف قنادان و شیرینی‌فروشان شهرستان بجنورد دررابطه‌با قیمت آجیل توضیح داد: از ابتدای سال تاکنون برخی از قیمت‌ها تغییر نکرده و برخی اقلام همچون تخمه‌ژاپنی و کدو بین ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

 

 

 نظارت ۱۴ گروه بر بازار شب یلدای خراسان شمالی

 علی وفاخواه، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۱۴ گروه نظارت بر بازار شب یلدا را برعهده دارند، گفت: هفت گروه از این تعداد در بجنورد و هفت گروه دیگر در سایر شهرستان‌های استان نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

 وفاخواه افزود: طرح تشدید کنترل و بازرسی از واحدهای صنفی ویژه شب یلدا، به‌صورت مشترک نیز با حضور بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی، تعزیرات حکومتی استان، علوم پزشکی و جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

 این مسئول ابراز داشت: هدف این طرح کنترل قیمت‌ها و مقابله با تخلفات احتمالی در عرضه کالاهای پر مصرف از جمله میوه، شیرینی، آجیل و خشکبار است.

  وی ادامه داد: درج‌نشدن قیمت یکی از مواردی است که بازرس‌ها روی آن‌ها حساس هستند و با دیدن آن، پرونده تخلف برای واحد صنفی تشکیل می‌شود.

وی بیان کرد: فراخوان برای فروش فوق‌العاده برای شب یلدا از سوی اداره کل داده شد که ۱۸ واحد صنفی اعلام آمادگی کردند و کالاها با ۱۰ تا ۱۵ درصد تخفیف به فروش می‌رسند.

 

 آغاز فروش ویژه یلدایی از ۲۲ آذرماه

معاون بازرسی اداره کل صمت با بیان اینکه فروش فوق‌العاده یلدایی از ۲۲ آذرماه آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه دارد، اظهار کرد: فروش فوق‌العاده در واحدهای صنفی میوه و تره‌بار، شیرینی، شکلات و آجیل انجام می‌شود.

وفاخواه گفت: در نیمه نخست امسال، به یک هزار و ۲۹۷ فقره پرونده تخلف اقتصادی اصناف استان به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۸۴ میلیون ریال رسیدگی شد.

 این مسئول بیان داشت: همچنین در نیمه نخست امسال، ۶ هزار و ۶۸۳ مورد بازرسی از کسبه و بازار استان انجام شد که باعث شناسایی یک هزار و ۴۱۷ مورد تخلف شد که بیشتر تخلف‌ها شامل گران‌فروشی، درج‌نشدن قیمت، عرضه خارج از شبکه و اعلام‌نشدن موجودی بود.

 وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و یا الزام افراد به خرید کالا مراتب را با استفاده از سامانه ۱۲۴ به اطلاع بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت برسانند.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
محمد | 1402/09/29
0
0
,چرا الکی مینویسین من الان رفتم انار کیلو ۸۰تومن هندوانه کیلو ۱۲۰تومن گوجه فرنگی کیلو ۶۰تومن خواهشا مطلب واقعی درج کنین اینجوری بدتر با اعصاب مردم بازی میکنین
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک