یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۳ - ساعت ۸:۳۳
گزارشی از بررسی وضعیت جمیعتی در خراسان شمالی؛

ازدواج و فرزندآوری با طرح‌های تشویقی و سنگ‌اندازی‌های بانکی

طرح جوانی جمعیت که طی سال‌های اخیر به منظور افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفت به دلیل مواردی از قبیل بالارفتن سن ازدواج و همکاری‌نکردن بانک‌ها در پرداخت به‌موقع تسهیلات آن‌گونه که باید به‌خوبی اجرا نشده است.
ازدواج  و فرزندآوری با طرح‌های تشویقی و سنگ‌اندازی‌های بانکی,

 به گزارش عصر اترک، جمعیت یکی از موارد مهمی است که لازمه قدرت و ماندگاری هر ملت و دولتی محسوب می‌شود، این در حالی است که زنگ خطر کاهش جمعیتی در کشور و استان خراسان شمالی طی سال‌های اخیر به صدا درآمده و همین مسئله موجب شده مسئولان مربوطه در همین راستا اقداماتی را داشته باشند که یکی از مهم‌ترین آنها اجرای طرح جوانی جمعیت بوده است.

 اما نکته قابل‌توجه این است که باید موضوع ازدواج جوانان سروسامان داده شود تا مشکلاتی از قبیل افزایش فاصله سنی بین فرزندان و مادران بیش از حد معین نباشد.

 در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی که جوانان در گام نخست ازدواج با آن مواجه می‌شوند، تسهیلاتی است که به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار آنها قرار داده می‌شود، اما با سنگ‌اندازی بانک‌ها و همکاری‌نکردن با خانواده‌ها بسیاری در صف قرار دارند و دیدن این آمارها باعث دلسردی بخش زیادی از جوانانی خواهد شد که با وام ازدواج قصد آغاز زندگی مشترک را دارند.

 در واقع نکته قابل‌توجه این است که ازدواج و فرزندآوری دو مقوله جدانشدنی هستند که باید به‌صورت بنیادی و اساسی به هر دوی آنها ورود شود و مواردی که باعث تأخیر در روند ازدواج و فرزندآوری می‌شود، برداشته شود.

 

 فاصله سنی ازدواج تا تولد اولین فرزند در استان بحرانی است

 زهرا معینی یکتا، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: سن اولین ازدواج در بین زنان و مردان خراسان شمالی در وضعیت بحرانی قرار دارد.

 وی ادامه داد: وضعیت سن ازدواج رتبه ۶ کشوری را دارد که نیازمند برگزاری کلاس‌های آموزشی، مشاوره و فرهنگی برای پایین آمدن سن ازدواج در استان است.

 معینی یکتا اضافه کرد: همچنین باتوجه‌به بالابودن سن ازدواج به همین نسبت میانگین سن مادر در تولد اولین فرزند نیز جایگاه مناسبی ندارد.

 مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: فاصله سنی ازدواج تا تولد فرزند اول یکی از مشکلات خاصی است که برای توجیه خانواده‌ها کلاس‌های آمادگی فرزندآوری برای آنها گذاشته می‌شود.

 

 ۸۰ درصد ولادت‌ها در خراسان شمالی مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۹ سال‌اند

 علی زاهدی نیا، مدیرکل سازمان ثبت‌احوال خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: روند افزایش ولادت‌ها در استان در وضعیت افزایشی قرار گرفته و بر اساس آنالیز صورت‌گرفته در تعداد ولادت‌های فرزندان اول تا سوم، فاصله ولادت‌ها تا سن ازدواج والدین متفاوت است.

 وی ادامه داد: بیشترین ولادت‌ها در خراسان شمالی از مادرانی با سن بین ۳۰ تا ۳۴ سال با یک هزار و ۶۸۸ مورد، مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با یک هزار و ۶۴۷ مورد، مادران ۲۰ تا ۲۴ سال با یک هزار و ۶۴۲ مورد ثبت شده که در مجموع آمار ثبت شده ۸۰ درصد ولادت‌ها مربوط به گروه سنی مادران ۲۰ تا ۳۹ سال و ۶۰۹ ولادت از مادران ۱۵ تا ۱۹ سال به ثبت رسیده است.

 

 

 زاهدی نیا ابراز داشت: این آمار نشان‌دهنده این موضوع است که باتوجه‌به ظرفیتی که اکنون در واقع‌بین زنان ۱۵ تا ۴۹ سال به ثبت رسیده بیشتر قابل‌توجه است که می‌تواند یکی از پتانسیل‌های افزایش جمعیت استان ما، مادران این رنج سنی باشند.

 مدیرکل سازمان ثبت‌احوال خراسان شمالی اضافه کرد: برای مناطق روستایی بیشترین موالید ثبت شده در رده سنی مادران ۲۵ تا ۲۹ سال است، در نقاط شهری این رده سنی با افزایش پنج سال به ۳۰ تا ۳۴ سال رسیده است.

 

 کاهش ۱۰ درصدی ازدواج‌ها طی امسال

 زاهدی نیا ابراز داشت: علاوه بر این طی نیمه اول امسال در حوزه ثبت آمار ازدواج در خراسان شمالی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۱۰ درصدی و در طلاق نیز با کاهش ۱۲.۵ درصدی روبرو بوده‌ایم.

 مدیرکل سازمان ثبت‌احوال خراسان شمالی گفت: میانگین سنی زنان و مردان در ازدواج‌های ثبت شده در خراسان شمالی برای زوج ۲۹.۴ است و برای زوجه میانگین سنی ۲۳.۸ است که در هر دو میانگین از کشور پایین‌تر است.

 وی بیان داشت: طی سال گذشته ۲۶.۹ درصد جمعیت استان را کودکان و نوجوانان که شامل رده سنی زیر ۱۵ سال شامل شده که در سال جاری این میزان با روند کاهشی به ۲۶.۷ درصد رسیده است.

 زاهدی نیا گفت: همچنین در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال که شامل جوانان می‌شود، مدت مشابه سال گذشته این میزان ۲۱.۷ درصد بوده که در سال جاری این آمار به ۲۱.۳ درصد رسیده است.

 وی یادآور شد: این در حالی است که روند جمعیت میان‌سالان رده سنی ۳۰ تا ۶۴ساله با روند افزایشی از ۴۴.۸ به ۴۵.۲ درصد و جمعیت سالمندان در رده سنی ۶۵ سال و بیشتر از ۶.۶ درصد به ۶.۸ درصد رشد داشته است.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین با فروکش‌کردن بیماری کرونا نسبت به سال‌های گذشته با کاهش ۰.۸ درصدی فوتی‌ها در خراسان شمالی مواجهه هستیم.

 

 روند افزایشی ولادت فرزندان سوم و چهارم در خانواده‌ها

 این مسئول بیان داشت: بر اساس آمار ثبت شده در سال ۱۴۰۱، نرخ ولادت در بجنورد به نسبت سایر شهرستان‌ها بالاست که باتوجه‌به اینکه مرکز استان است و خدمات درمانی بیشتری دارد و مردم از سایر شهرستان‌ها نیز مراجعه می‌کنند و صدور شناسنامه در مرکز استان انجام می‌شود این آمار بالا، طبیعی است.

 

 

 زاهدی نیا با اشاره به اینکه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ روند تولد فرزندان سوم و چهارم افزایشی بوده، گفت: فرزندآوری برحسب آمار ثبت شده در سال ۱۴۰۱،  ۳۴ درصد مربوط به فرزندان اول مادران، ۳۸ درصد مربوط به فرزندان دوم بوده که در مقایسه با فرزندان سوم و چهارم روند کاهشی داشته است.

 این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد خانواده‌های دارای یک فرزند استان ۵۵ هزار نفر، خانواده‌های دارای دو فرزند ۸۱ هزار مورد، خانواده‌های دارای سه فرزند ۱۳۵ هزار مورد و خانواده‌های دارای چهار فرزند  زیر ۳۰ سال ۸ هزار مورد بوده است.

 

 تولد ۶ نوزاد در طرح نفس خراسان شمالی طی امسال

 جواد شاهین فر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی پیش از ازدواج به‌صورت اجباری در تمام مراکز بهداشتی شهرستان برگزار می‌شود که درصورتی‌که زوج و یا زوجه در آن کلاس‌ها شرکت نکنند، اجازه ازدواج داده نمی‌شود.

 وی ادامه داد: در حین بارداری در تمام مراکز بهداشتی کلاس‌های قبل از زایمان گذاشته می‌شود.

 شاهین فر اضافه کرد: همچنین در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت طرح نفس در سراسر کشور در حال اجرا است که مادرانی که قصد سقط‌جنین دارند به این مراکز ارجاع داده می‌شوند و طی نیمه نخست امسال ۶ مادری که از سقط رهایی یافته بودند، زایمان کردند.

 

 فعالیت ۸۰ مربی برای تبیین‌گری فرزندآوری در روستاهای استان

 وی یادآور شد: علاوه بر این دو طرح در راستای حمایت از طرح جوانی جمعیت در دست اقدام است که یکی تحت عنوان تبیین‌گری فرزندآوری است که در تمام روستاهایی که کاهش جمعیت داشته‌اند، این طرح آغاز شده است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برای این طرح تاکنون ۸۰ مربی تربیت شده‌اند و به‌صورت گروه‌های ۳۵ نفره همراه با متخصص در روستاها حضور پیدا می‌کنند که آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها بدهند.

 شاهین فر بیان داشت: علاوه بر این طرح مشترکی را با سپاه حضرت جوادالائمه (ع) انجام می‌دهیم که تحت عنوان طرح شهید سلیمانی ۲ است که در راستای طرح جوانی جمعیت اجرا می‌شود و تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح همکاری داشته‌اند.

 

 

 ۶ هزار و ۸۶۳ زوج در انتظار دریافت وام ازدواج‌اند

 حسین شریفیان، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: پرداختی وام‌های ازدواج از ابتدای سال تا اوایل آبان‌ماه ۱۴۰۲ بانک ملی یک هزار و ۹۸۷ مورد، بانک رفاه کارگران ۲۸۱ مورد، مسکن ۳۵۵ فقره، بانک سپه ۷۳۸ مورد، کشاورزی ۶۰۲ فقره، بانک ملت ۸۶۸ مورد، بانک تجارت ۶۳۶ مورد، بانک صادرات ایران ۵۸۷ مورد، بانک توسعه تعاون ۱۶۲ مورد، پست‌بانک ۳۷ مورد، قرض‌الحسنه مهر ۲۹۰ مورد تسهیلات ازدواج را داشته‌اند.

 وی با اشاره به اینکه در هفت‌ماهه نخست امسال در مجموع ۶ هزار و ۵۱۳ زوج، موفق به دریافت وام ازدواج شده‌اند، گفت: این در حالی است که در استان خراسان شمالی بانک‌های خصوصی در پرداخت تسهیلات یا شرکت نمی‌کنند و یا وام‌های تکلیفی را نمی‌پذیرند.

 شریفیان اضافه کرد: گفتنی است که بانک‌های خصوصی منابع مالی مردم را جمع‌آوری می‌کنند؛ امابرخی بانک‌‌ها در پرداخت تسهیلات حتی ۱۰ درصد از منابعشان را در داخل استان خرج نمی‌کنند.

 این مسئول یادآور شد: بر اساس آمار ثبت شده طی هفت‌ماهه نخست امسال تعداد متقاضیان در صف وام ازدواج، بانک ملی ۷۷۴ مورد، بانک رفاه کارگران ۸۶۹ مورد، بانک مسکن ۴۲۹ مورد، بانک سپه یک هزار و ۴۴۰ مورد، بانک کشاورزی ۴۸۸ مورد، بانک ملت ۹۵۱ مورد، بانک تجارت ۸۷۸ مورد، صادرات ۷۲۳ مورد، توسعه تعاون ۲۹۳، پست‌بانک ۱۷ مورد و قرض‌الحسنه مهر ایران هستند.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر./ ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک