یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ساعت ۲۳:۴۰
عصر اترک در میزگردی، نقش دانشگاه‌ها را در سرنوشت کشور بررسی کرد؛

تأثیرگذاری جنبش‌های دانشجویی در جهت‌دهی سیاسی و فرهنگی کشور

دانشجو اگر با بصیرت پیش رود قطعاً می‌تواند در بزنگاه‌ها مقابل جریان سیاسی که به انحراف کشیده شده بایستد، زیرا دانشجو نقش مهم، اساسی، پویا و البته تأثیرگذاری در جریانات مختلف به‌خصوص سرنوشت کشور دارد.
تأثیرگذاری جنبش‌های دانشجویی در جهت‌دهی سیاسی و فرهنگی کشور,

 به گزارش عصر اترک، دانشجویان باتوجه‌به انرژی و انگیزه بالای دوران جوانی، روحیه مطالبه‌گری و برخورداری از علم و دانش تخصصی، می‌توانند با همراهی حاکمیت‌ها و مسئولان ریل‌گذار رشد و توسعه جوامع در عرصه‌های مختلف باشند.

 امروزه نقش ویژه دانشجویان در رشد و شکوفایی کشور بر کسی پوشیده نیست، نقشی که اگر به شکل درست خود هدایت و انجام شود، می‌تواند آثار بسیار خوبی را برای کشور رقم بزند.

 علاوه بر فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانشجویان  در رشد کشور مؤثر هستند، امروزه تشکل‌های دانشجویی و افراد فعال در جریان‌های دانشجویی مطالباتی را در سطح جامعه پیگیری می‌کنند که توانسته ثمرات بسیار زیادی را برای میهن اسلامی به همراه داشته باشد و باعث کاهش بسیاری از مشکلات در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شود، جریانی که نیازمند تقویت هر چه بیشتر از سوی مسئولان کشور است.

پاییز سال گذشته برخی از دانشجویان همراه اغتشاشگران، فضای ناآرامی را در جامعه تجربه کردند و شاهد بروز رفتارهای خارج از عرف برخی از دانشجویان در اعتراضات کف دانشگاه‌ها بودیم که تعجب بسیاری را برانگیخت.

 اما اینکه چرا برخی از دانشجویان نسبت به این اغتشاشات واکنش نشان دادند و حضور پیدا کردند، سؤالی است که باید در محیط‌های علمی به آن پرداخته شود.

 باتوجه‌به اهمیت موضوع روز دانشجو، پایگاه خبری تحلیل عصر اترک میزگردی را با حضور ملیحه ایزانلو، استاد حوزه علمیه الزهرا دخترانه بجنورد و سطح سه تفسیر علوم قرآنی و رقیه احمدی، مدرس حوزه علمیه الزهرا دخترانه بجنورد و سطح سه رشته تخصصی تبلیغ برگزار شد.

 

 عصر اترک: تعریفتان را از دانشجو بیان کنید

استاد حوزه علمیه دخترانه الزهرا بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: دانشجو یعنی جستجوگر دانش و جوانی که طالب علمی است و آینده در دستان اوست، فردی که به دنبال علم بوده و در راستای یافتن و کسب مهارت‌ها و دانش جدید تلاش می‌کند.

ایزانلو با اشاره به اینکه دانشجو کسی است که به دنبال هویت‌یابی خود بوده تا بتواند با جامعه ارتباط برقرار کند، گفت: دانشجو در واقع جهت‌مندی انگیزشی و ارزشی دارد و به دنبال این است که ارزش‌های خود را جهت‌دهی کند، زیرا ارزش‌ها روی نگرش‌ها تأثیر دارد.

احمدی، مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: دانشجو کسی است که در جستجوی علم و دانش و در واقع گیرنده مطالب سطحی نیست؛ بلکه دنبال این است که به درک عمیقی برسد که همیشه به دنبال مطرح‌کردن حق و حقیقت باشد.

 

 

 عصر اترک: وظیفه دانشجو در مقابل جریان‌های سیاسی مختلف چیست؟

 ایزانلو با اشاره به اینکه دانشجو یا یک جنبش دانشجویی می‌تواند جریان‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور را جهت‌دهی کند، گفت: دانشجو اگر با بصیرت پیش رود قطعاً می‌تواند در بزنگاه‌ها مقابل جریان سیاسی که به انحراف کشیده شده را بگیرد.

 وی با اشاره به اینکه بنابراین یک دانشجو در مقابل جریان سیاسی نباید سکوت کند، ادامه داد: دانشجو باید با قوه تجزیه‌وتحلیل مسائل را تحلیل کند و به موردی که می‌داند درست و منطقی است عمل کند و با افزایش بصیرت و روشنگری که لازمه هر کاری است، بتواند تصمیم‌گیری کند.

 همچنین احمدی دراین‌رابطه توضیح داد: قطعاً دانشجو نقش مهم، اساسی، پویا و البته تأثیرگذاری در جریانات مختلف به‌خصوص سرنوشت کشور دارد، به‌گونه‌ای که دانشجوی بصیر و آگاه نباید در حیطه مسائل فردی و شخصی خود متمرکز شود و کاری به رویدادهای مختلف جامعه و جهان نداشته باشد.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد بیان داشت: یک دانشجو باید درست فکر و تحلیل کند و با اصول و مبانی منطقه به تحلیل حوادث بپردازد و بتواند سر بزنگاه‌ها برای ابعاد مختلف جامعه تبیین و روشنگری داشته باشد.

 وی یادآور شد: نکته قابل‌توجه این است که اگر یک دانشجو بتواند در مواقع حساس و مهم کشور در جریانات نقش خاصی را ایجاد کند، دیگران به‌عنوان الگو به این فرد نگاه خواهند داشت.

 

 عصر اترک: اولویت‌های سیاسی فرهنگی در دانشگاه‌ها چگونه باید باشد؟

 مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد دراین‌رابطه توضیح داد: اگر دانشجو از نظر فرهنگی متزلزل شود باعث به‌هم‌ریختگی آینده کشور خواهد شد، بنابراین باید با کار جهادی و فرهنگی، تمایل به اسلام‌گرایی، ملی‌گرایی و انقلابی گرایی در دانشجو ایجاد شود، زیرا اگر این موضوعات تقویت نشود، موضوعات مقابل جایگزین خواهند شد و بدون جنگ آرمان‌های کشور به یغمای استعمارگران خواهد رفت.

 ایزانلو اضافه کرد: بنابراین باید کارهای فرهنگی در محیط دانشجویی تقویت شود و از طرفی جنبش‌های دانشجویی می‌توانند با این روشنگری که برای آنها بیان می‌شود، مسائل را تبیین کنند.

 وی با اشاره به اینکه در بیان مسائل سیاسی و فرهنگی در دانشگاه‌ها و روشنگری در این حوزه‌ها باید از اساتید مجرب و باتجربه استفاده کرد، گفت: مهم‌ترین نکته این است در محیط دانشگاه باید دررابطه‌با شبکه نفوذی غرب روشنگری صورت گیرد و این که خیانت آنها محدود به الان نبوده، بلکه از زمان انقلاب آغاز شده و تاکنون ادامه پیدا کرده است، به‌خوبی برای جوانان مطرح شود.

 احمدی اضافه کرد: پیش از بیان اولویت‌های سیاسی و فرهنگی در دانشگاه، باید تأکیدات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار قرارداد که بیان داشتند، فعالیت سیاسی داشتن در واقع سیاسی‌کاری نیست، بلکه فعالیت سیاسی داشتن یعنی قدرت تحلیل قوی داشتن و بتوانید سیاست را بلد و مذاکره و مباحثه داشته باشید.

 وی با اشاره به اینکه اولویت اول سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها در واقع پاسداری، دفاع از حق و اصول و موازین دین و همراهی با مردم است، افزود: همچنین باید مصالح مردم، منافع ملی و انقلابی مدنظر قرار بگیرد که لازمه این پاسداری و دفاع از حق در واقع عمق بخشیدن به فکر و معرفت دینی است.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد ادامه داد: معرفت دانشجویی در واقع با برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، مطالعه و بررسی، اغنا فکر و احساسات، رصد حوزه‌های فکری و فرهنگی، اجتماعی به دست خواهد آمد.

 احمدی یادآور شد: همچنین در مرحله بعد باید مهندسی فرهنگی قوی و مدیریت راهبردی فرهنگی داشته باشیم که نقشه جامع فرهنگی برای تحقق مطالبات رهبری باشد، زیرا راه و روش مقام معظم رهبری در واقع همان چیزی است که انقلاب دنبال می‌کند.

 

 

 عصر اترک: بزرگ‌ترین آسیب برای دانشگاه‌ها چیست؟

 ایزانلو دراین‌رابطه اظهار داشت: بزرگ‌ترین آسیب محیط دانشگاهی در واقع اغتشاش پذیری آن می‌تواند باشد، زیرا در محیط یک دانشگاه افراد با احساسات و نگرش‌های مختلفی که دارند، می‌توانند بروی یکدیگر اثرگذار باشند.

 وی با تأکید بر این موضوع که محیط دانشگاه، مکانی حساس و ظریف است، ادامه داد: نسل جوان که به‌شدت آسیب‌پذیر هستند، در این محیط رفت‌وآمد دارند و کنترل افراد سخت‌تر صورت می‌گیرد.

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد یکی از نقاط قوت محیط دانشگاه را بیان عقاید افراد بدون ترس عنوان کرد و گفت:  در مقابل نقطه‌ضعف در این محیط باتوجه‌به اینکه افرد نوگرا و جوان هستند، آسیب‌پذیری بالایی خواهند داشت و باعث ایجاد ناملایمات و موضع‌گیری‌های مختلف می‌شود.

احمدی نیز دراین‌رابطه ادامه داد: مهم‌ترین آسیب‌ها در واقع نشأت گرفته از نظریه‌های وارداتی غربی و اجرای آن در سطح مدارس، دانشگاه‌ها و کشور توسط گروهی از افراد آموزش‌دیده و ماهر است که این تئوری‌های وارداتی غربی باطل هستند.

 وی یکی دیگر از آسیب‌ها را ایجاد حس یأس و ناامیدی در بین جوانان عنوان کرد و گفت: جداشدن دانشجو از مسئولان نظام و رودررو قرارگرفتن آنها با مسئولان باعث می‌شود که از هدف اصلی‌شان دور شوند.

 

 

 عصر اترک: باتوجه‌به اینکه یکی از وظایف جنبش دانشجویی حضور در عرصه‌های مهم کشور است، چقدر جنبش‌های دانشجویی توانسته‌اند در جامعه نقش‌آفرینی کنند و چه میزان موفق بودند؟

 ایزانلو در پاسخ به این سؤال عصر اترک گفت: در جنبش‌های دانشجویی ممکن است در اعلام نظرها اختلافی وجود داشته باشد؛ اما چون رویکرد جنبش یک هدف است، جنبش‌هایی که با نظام و هویت ایران قوی همسو باشند، در حقیقت پشتوانه نظام خواهند بود.

 وی ادامه داد: در آشوب سال گذشته، گروهی از دانشجویان به دنبال یافتن پاسخ برای شبهات و چالش‌ها بودند با اینکه دشمن با تمام ابزار وارد میدان شده بود، اما کمتر به هدف خود رسید که این نشأت گرفته از درایت جنبش دانشجویی بوده که تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا محیط دانشگاه را از فتنه‌گری حفظ کنند.

 

 

 این مدرس حوزه علمیه الزهرا بجنورد توضیح داد: نکته قابل‌توجه دیگر این است که نقش‌آفرینی جنبش‌های دانشجویی طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را رفع و باعث روشنگری شود.

 احمدی ادامه داد: در حوادث سال گذشته، یکی از وظایف جنبش‌های دانشجویی حضور در عرصه‌های مهم مطالبات مردم و منافع ملی کشور است.

 وی اضافه کرد: متأسفانه طی اغتشاشات سال گذشته، شاهد برخی تحرکات دانشجویی نیز بوده‌ایم که بعضی از آن‌ها با خشونت همراه بودند که می‌تواند به دلیل نقش‌آفرینی کم‌رنگ جنبش‌های دانشجویی در دفاع از آرمان‌های انقلاب و دورشدن از اهداف والای جامعه شکل‌گرفته باشد.

 احمدی خاطرنشان کرد: طی اتفاقات سال گذشته، سطحی اندیشی برخی از افراد باعث شد که جبهه خودی و دشمن قابل‌تشخیص نباشد و دانشجویان سرگردان و درگیر دوگانگی شوند، این در حالی است که اگر عمیق اندیشیده شود و بصیرت لازم و کافی را داشته باشند، قطعاً دچار این حوادث نمی‌شدیم.

 

 تهیه و تنظیم میزگرد: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/ ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک