یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۵ - ساعت ۲۰:۴۲
عصر اترک وضعیت احیای واحدهای تولیدی را بررسی کرد؛

جان گرفتن واحدهای تولیدی از دولتی مردمی تا مبارزه با فساد

طی دولت‌های پیشین رکود اقتصادی و تعطیلی واحدهای تولیدی به یکی از مشکلات ثابت جامعه تبدیل شده بود که در دولت سیزدهم با همتی جهادی و اقدامات مبارزه با فساد و رانت گام‌های مثبتی در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد برداشته شده است.
جان گرفتن واحدهای تولیدی از دولتی مردمی تا مبارزه با فساد,

به گزارش عصر اترک، طی سال‌های اخیر و در دولت دوازدهم واحدهای صنعتی با چالش و ضربه‌های سنگینی مواجه شدند که براین‌اساس واحدهای صنعتی زیادی مجبور به تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید شدند.

بر اساس آمارهای رسمی اعلامی تا سال ۱۴۰۰، ۱۳ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود داشته که دولت سیزدهم وعده داد که برای حل مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نخواهد کرد، هر چند بر اساس آمارهای اعلامی ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی راکد دیگر امکان برگشت ندارند چرا که تعطیلی‌ها و رکود پی‌درپی باعث شد تا احیای آنها از ایجاد دوباره سخت‌تر باشد.

به هر ترتیبی که است دولت سیزدهم با تمام قوا در راستای احیای واحدهای صنعتی راکد و مبارزه با فساد قدم برداشته و تاکنون نیز از فسادهای مالی زیادی پرده برداشته و واحدهای صنعتی زیادی را در سراسر کشور به عرصه تولید برگردانده است.

بر اساس اعلام رسمی در کشور، طی آذرماه سال جاری ۶ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی صنعتی نیمه‌فعال و راکد در سراسر کشور با اهتمام ویژه دولت سیزدهم باز فعال شده‌اند.

گفتنی است که با احیای این واحدهای صنعتی، ۱۲۴ هزار نفر به عرصه اشتغال برگشتند.

بسیاری از این واحدهای تولیدی به دلیل بروکراسی اداری، تحریم‌های ناجوانمردانه علیه صنعت ایران و مشکلات بانکی به حال نیمه‌فعال یا راکد در آمدند؛ اما مسئولان دولت سیزدهم به این امر واقف هستند و عزم خود را جزم کرده‌اند تا با شناسایی واحدهای راکد در خراسان شمالی، آنها را به چرخه تولید بازگردانند و در همین مدت در استان خراسان شمالی تاکنون در حوزه احیای واحدهای صنعتی تولیدی راکد اقدامات خیلی خوبی انجام شده است و بر اساس آخرین آمار موجود در آبان‌ماه سال جاری ۱۱۲ واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند که برای ۹۸۱ نفر ایجاد اشتغال خواهد شد.

مهلت گرفتن از بانک‌ها برای پرداخت بدهی، رفع مشکلات مالیاتی، تأمین اجتماعی و کارگری، اختصاص منابعی برای تزریق به واحدهای تولیدی برای پرداخت بدهکاری‌ها از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای چرخیدن چرخ تولید و بازگشایی گره مشکلات صنعتگران در خراسان شمالی انجام شد.

 

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد موفق بوده است

حجت‌الاسلام رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: گرچه حضور دولت سیزدهم در بین مردم و ارتباط وسیع با آنها موجب رضایتمندی و بازگشت امید در جامعه می‌شود؛ ولی مدیران نیز باید تبیین‌گر اقدامات ارزشمند دولت باشند.

وی ادامه داد: این دولت جدای از اقدامات ارزشمند در حوزه دیپلماسی و ارتباطات با همسایگان، کارهای بزرگی در بخش‌های بیمه درمانی، واکسیناسیون، آزادسازی سواحل، مبارزه با فساد در شرکت‌های بزرگ انجام داده است که تبیین این عملکردها روحیه اعتماد بین مردم و مسئولان را تقویت می‌کند.

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: بازگونکردن دستاوردهای دولت و روشنگری مردم، ضعفی است که همواره در بین مدیران وجود دارد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در مبارزه با رانت و فساد موفق عمل کرده است و این رویه امید را در بین مردم تقویت می‌کند.

 

احیای ۱۱۲ واحد تولیدی راکد خراسان شمالی در دولت سیزدهم

دراین‌رابطه ناصر فخر موحدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: ۱۱۲ واحد تولیدی و خدماتی راکد در دولت سیزدهم با سرمایه‌گذاری ۶۹۰ میلیارد تومان در استان خراسان شمالی به عرصه تولید برگشتند که با بازگشت این ۱۱۲ واحد تولیدی به چرخه تولید برای ۹۸۱ نفر اشتغال ایجاد شد.
 فخر موحدی احیای واحدهای راکد را در راستای ارتقای بهره‌وری در تولیدات استان عنوان کرد و گفت: در ۶ ماه ابتدای امسال تعداد ۴۶ بنگاه اقتصادی راکد با ایجاد اشتغال برای ۲۳۵ نفر فعال شده است.
وی اظهار داشت: همچنین از ۴۶ واحد فعال شده در ۶ ماه امسال ۳۷ بنگاه با ۱۶۹ نفر اشتغال در حوزه صنعت و معدن، هشت بنگاه با ۶۰ نفر اشتغال در حوزه کشاورزی و یک بنگاه با ۶ نفر اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

 


معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی افزود: از بنگاه‌های اقتصادی راکد فعال شده تعداد ۴۱ واحد با ۴۲۴ نفر اشتغال در سال گذشته و ۲۵ بنگاه اقتصادی با ۳۲۲ نفر اشتغال مربوط به سال ۱۴۰۰ است.
فخر موحدی با بیان اینکه در حال حاضر ۲ هزار و ۸۷ بنگاه اقتصادی فعال در حوزه صنایع، صنایع معدنی و معدن در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۸۲ بنگاه در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، یک هزار و ۲۵۵ بنگاه در حوزه کشاورزی و ۶۵۰ بنگاه در حوزه صنعت و معدن هستند.

به گفته وی؛ بدهی‌های معوق و کمبود نقدینگی از مشکلات اصلی این واحدهای تولیدی راکد بود که با حمایت‌های ویژه دولت مشکلات آنها برطرف شد.

فخر موحدی خاطرنشان کرد: احیای دیگر واحدهای تولیدی نیز در دستور کار قرار دارد و به‌صورت مرتب و هفتگی کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود تا مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بررسی شود.

 

جلوگیری از تعطیلی ۱۷ واحد تولیدی در خراسان شمالی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین براتی زاده، رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی دررابطه‌با احیای واحدهای صنعتی و تولیدی خراسان شمالی در دولت رئیسی اظهار داشت: طی سال گذشته از تعطیلی ۱۷ واحد تولیدی در خراسان شمالی جلوگیری و این واحدها به عرصه تولید و اشتغال برگشتند.

وی ادامه داد: این واحدها در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی فعالیت داشتند که با ورود دستگاه قضایی از طریق دبیرخانه ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مشکلات مبتلا به آنان از طرق مختلف از جمله از طریق انجام مکاتبات متعدد و پیگیری‌های مستمر و همچنین انجام بازدیدهای میدانی بررسی شد که با رفع موانع فراروی تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران دو واحد تولیدی احیاء و از تعطیلی ۱۵ واحد تولیدی دیگر جلوگیری به عمل آمد.

حجت‌الاسلام براتی زاده اضافه کرد: در نتیجه این اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته تعداد ۱۰۵ نفر از کارگران واحدهای تولیدی مذکور مجدداً به کار بازگشتند و از خطر بیکاری رهایی پیدا کردند.

رئیس‌کل دادگستری خراسان شمالی با تأکید مضاعف بر ضرورت برقراری ارتباط مستقیم با سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان استان، به بازدید میدانی از ۳۱ واحد تولیدی استان طی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: قطعاً حضور مقامات قضایی و مدیران اجرایی در کنار تولیدکنندگان به‌ویژه از طریق انجام روند بازدیدهای میدانی می‌تواند علاوه بر تقویت انگیزه‌های کار و فعالیت، به طور ملموس و محسوس به شناسایی دقیق مشکلات موجود و تداوم روند پیگیری‌های لازم در جهت رفع موانع پیشرو و حصول نتیجه مطلوب کمک خواهد کرد.

 

انتهای خبر/ ر

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک