شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۴ - ساعت ۱۰:۳۱
امام جمعه شیروان گفت:

صحنه اغتشاشات قطعا صدای مردم نبود

امام جمعه شیروان گفت: آنچه که حقیقت دارد را می‌شود از دل این اعتراضات اشاره به برخی مشکلات کشور کرد، اما صحنه اغتشاشات قطعاً صدای مردم نبود.
صحنه اغتشاشات قطعا صدای مردم نبود,

حجت‌الاسلام حسین تکمیلی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان اظهار داشت: انقلاب اسلامی یک حقیقت نمایان و خورشید درخشانی در دوران معاصر است که در طول چهل و اندی سال عمر با برکت خود توانست صدایی متفاوت و پیامی متفاوت را که همان پیام آزادی، استقلال، دین خواهی، عدالت و مبارزه با ظلم و ظالم و استکبار است را در دنیا منتشر کند.

 

همه باید جهاد تبیین کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیروان خاطر نشان کرد: سیاه‌نمایی و تاریک نمایی دشمن در فتنه سال گذشته یک وجه تفاوتی را به وجود آورد که مقام معظم رهبری آن را تعبیر به جنگ شناختی و ادراکی کردند، همان پیش‌بینی بسیار حکیمانه ایشان که سال‌ها قبل بیان داشتند که وظیفه ما جهاد تبیین است. جهاد تبیین را برای امروز مدنظر داشتند و روزی که دشمن با سیاه‌نمایی و ایجاد شبهه و تحت تحریک‌های ذهنی و فکری جوان و نوجوان ما را فریب خواهد داد و به سمت اغتشاش و فتنه و رویارویی با اصل نظام مقدس جمهوری بکشاند.

امام جمعه شیروان گفت: هدف اصلی اغتشاشگران ضربه به اصل انقلاب اسلامی بود لذا قطعاً اینجا نماد و نشانه اعتراضات عمومی و منطقی مردم دیده نشد بلکه به دنبال تضعیف چهره انقلاب اسلامی و اگر بتوانند از بین بردن و اگر بتوانند تجزیه کشور و یا برگشت افراد مفسد و جنایت‌کاری مثل منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، کموله و امثال آن به سطح جامعه بوده و است.

حجت الاسلام حسین تکمیلی افزود: قطعاً دشمن نخواهد توانست حرکت این انقلاب را متوقف کند اما با این فتنه و امثال این فتنه سرعت حرکت قطار انقلاب را کند خواهد کرد و این یک دستاورد برای دشمن و آسیبی برای ماست اما بنده معتقدم که مهمترین دستاوردی که دشمن در اینجا به دست آورد و برای ما زنگ خطری است و توجه ما را باید بیشتر کند مشوّش کردن اذهان مردم به خصوص جوانان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: دشمن از بستر فضای‌مجازی استفاده و ذهن‌ها را مسموم کرد، اگرچه این اغتشاشات تمام شد اما این آسیب‌هایی که در فکر و ذهن و روح مردم ایجاد شد، این جنگ شناختی و ادراکی که دشمن پیش گرفت و موجب شد افرادی دچار شبهات متعدد و عمیق شوند یک اتفاق نامبارک است، یک دستاوردی برای دشمن و آسیبی برای ما است.

تکمیلی تاکید کرد: البته ما وظیفه داریم به فرمایش مقام معظم رهبری عمل کنیم و آن جهاد تبیین است باید همه ورود پیدا کنند صاحب نظران، صاحب قلم‌ها، هنرمندان، مداحان و ... باید ورود کنند و تبیین واقعیت انقلاب اسلامی را داشته باشند. انقلاب اسلامی یک حرکت منحصربه‌فرد، نمونه و بزرگ در تاریخ بشر است. این حقیقت را نباید بگذاریم دشمن تیره و تار کند و خراب جلوه دهد.

 

انقلاب اسلامی نقش مهم و تعیین کننده‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است

امام جمعه شیروان گفت: با توجه به پیشگویی‌های مقام معظم رهبری و شواهد متعددی که در اغتشاشات اخیر وجود داشت مشخص می‌شود که این یک سناریوی از قبل تعیین شده بود و برنامه‌ریزی برای این‌که به گونه‌ای قوت و اقتدار جمهوری اسلامی را خدشه‌دار کند و جلوی پیشرفت‌ها را بگیرند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که در دولت جدید جمهوری اسلامی از برخی از نقص‌های قبلی از جمله نشستن و وقت تلف کردن جلوگیری شد و معاهده برجام تبدیل شد به یک فرصت فعالانه، از طرفی نقص‌ها و اشکالات اقتصادی رو به بهبودی رفت، اصلاح نظام ارزی کشور، ارتباط گرفتن با قدرت‌های قوی منطقه و مبادلات اقتصادی متعدد این خودش یک عامل بسیار مهمی بود که سرعت حرکت انقلاب اسلامی بیشتر شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیروان اظهار داشت: از طرفی مشکلات متعدد اقتصادی و جنگ اوکراین موجب یک چالش جدی در کشورهای اروپایی و آمریکا شده بود همه این عوامل موجب شد که انقلاب اسلامی نقش مهم و تعیین کننده‌تری نسبت به گذشته پیدا کند در چنین شرایطی برای آن‌که بتوانند جلوی حرکت انقلاب اسلامی را بگیرند یکی از سناریوهای تعریف شده آنها این بود که دامن بزنند به جنگ‌های داخلی و اختلافات داخلی، هم آمدند ذهنیت‌ها را از ضعف‌های خود منصرف کنند و بتوانند سرعت انقلاب اسلامی را به‌گونه‌ای کند کنند.

 امام جمعه شیروان ادامه داد: لذا دشمنان با برنامه‌ریزی مشخصی به دنبال ایجاد نارضایتی و اعتراضات عمومی یا به تعبیری اغتشاش و فتنه بودند که اگر بتوانند از بستر اغتشاشات هم به تجزیه کشور و هم جنگ‌های بیرونی را رقم بزنند البته شواهدی هم وجود دارد که فوت یک خانم شروع ناخواسته این سناریو بود که باعث دستپاچگی دشمن شده که با این سرعت این برنامه را که مد نظر داشتند عملی کنند را به اجرا رساندند.
 

صحنه اغتشاشات قطعا صدای مردم نبود

وی ادامه داد: آنچه که حقیقت دارد را می شود از دل این اعتراضات اشاره به برخی مشکلات کشور کرد اما صحنه اغتشاشات قطعاً صدای مردم نبود. مردم اگرچه نسبت به مسائل اقتصادی گله‌مند بودند و مسببین اصلی را باید مجازات کرد و باید اصلاح سریع وضعیت اقتصادی داشت اما قطعاً خط مردم از این اغتشاشات جدا بود و دیدیم که بعد از فاصله زمانی کوتاهی توده مردم از این اغتشاشات جدا شدند. یکی از شواهدی که نشان می‌دهد این اغتشاشات صدای مردم نیست این است که قبل از این قضیه در بحث اصلاح نظام ارزی با آن‌که شوک بزرگی بر اقتصاد کشور وارد می‌شد، مردم همراهی کردند و با تبیینی که صورت گرفت غالب مردم آن را پذیرفتند و همراهی کردند.

وی تصریح کرد: اما اغتشاشاتی که با فوت یک خانم آغاز شد، بهانه‌ای شد که بحث اقتصادی هم پیش کشیده شود ولی در کوتاه زمان مشاهده شد که حرکت دشمن به سمت دیگری رفت و دیگر صدای مردم نسبت به مسائل اقتصادی و یا حتی نسبت به مسئله فوت یک شخص بود و تبدیل شد به شعارها بر علیه اصل نظام، اصل انقلاب و اصل اسلام و شعار تجزیه‌طلبی و پرچم‌های تجزیه طلبی در بین منافقین و دشمنان داخلی و خارجی دیده شد.


فتنه ۱۴۰۱ متفاوت از فتنه‌های سال های ۷۸ و ۸۸ بود

وی گفت: انقلاب اسلامی دشمنی‌های متفاوتی را هم به تبع داشته است. فتنه‌های گوناگونی که تلاش شد در مقابل انقلاب اسلامی قرار بگیرد و یا جهت انقلاب را تغییر دهد، در مهر ماه ۱۴۰۱ و در روزهای اخیر اغتشاشات متعددی رقم خورد و به وجود آمد که در نوع خودش کم نظیر است و در مقایسه با نمونه‌های قبلی فتنه ها و اغتشاشات قبلی درجات بالاتری دارد.

امام جمعه شیروان با بیان اینکه ما فتنه‌های بزرگتری را شاهد بودیم، افزود: در فتنه ۷۸ و ۸۸ یکی از ویژگی‌های بارز آن ها صنفی بودن این فتنه‌ها بود یعنی گروهی به بهانه‌های مختلف (دانشجویی یا سیاسی) موجی از اعتراض را آغاز کردند و مخالفت‌هایی را به وجود آوردند و تبدیل به یک صحنه اعتراض، اغتشاش و تخریب کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیروان ادامه داد: در فتنه‌های قبل غالباً برخی از صنف‌های جامعه با تحریک عوامل مختلف داخلی و خارجی صحنه‌هایی از اغتشاش را به بهانه اعتراض به وجود آوردند، اما در فتنه مهرماه ۱۴۰۱ دیدیم که فرا صنفی به نظر می رسید یعنی یک گروه خاص یا یک حزب خاص نبودند بلکه تلاش شده بود که فتنه به درون مردم کشانده شود.

حجت‌الاسلام تکمیلی در بیان تفاوت‌های این فتنه با فتنه‌های قبل اظهار داشت: تفاوت دوم اغتشاشات اخیر با اغتشاشات گذشته به خصوص اغتشاشات سال ۸۸ سطح سنی افراد و معترضین است. در این فتنه اخیر مشاهده شد که بخش آغاز کننده اغتشاشات، نوجوانان ما بودند که در فتنه‌های قبلی مشاهده نشده بود اما حضور نوجوانان دختر و پسر در صحنه اعتراضات اخیر تبدیل به اغتشاشات شد که یک رویکرد جدید و متفاوت بود.

وی ادامه داد: البته در سطح کشور وقتی دقت شد، دیدیم که حضور نوجوانان با تحریکات صورت گرفته و در هسته‌های اولیه رقم می‌خورد و ادامه اغتشاشات توسط افراد تعلیم دیده و آموزش دیده قرار می گرفت اما حضور نوجوانان دختر و پسر ما یک بعد جداکننده برای اغتشاشات اخیر بود که باید مورد توجه و بررسی بیشتر قرار گیرد.

امام جمعه شیروان تفاوت سوم را در نوع اعتراض دانست و بیان داشت: اعتراضات اخیر غالباً پیرامون یکی از تعالیم دین بوده و تقریباً به سمت اصل دین کشیده شد ولی در فتنه‌های قبل برای مثال در فتنه ۸۸ اعتراضات متوجه سیستم سیاسی در کشور یا صنفی بود اما در این اغتشاشات مشاهده کردیم که خود اصل دین و دیانت نظام مقدس جمهوری اسلامی بهانه‌ای برای ایجاد اغتشاش شد لذا در صحنه اغتشاشات مشاهده شد که حمله زیاد به احکام دین و تعالیم دین در مقابل اصول دین صورت می‌گیرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: یکی از تعالیم دین بحث حجاب بود که کشف حجاب علنی، توهین به احکام دین، آیات قرآن کریم، حمله به اصل دین‌داری و دیانت در اغتشاشات اخیر بود که این خود وجهی متفاوت و بعد سوم محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام تکمیلی تفاوت چهارم را استفاده گسترده از بستر فضای‌مجازی دانست و یاد آور شد: آنچه که ما قبل از این کمتر و محدودتر مشاهده کردیم فضای گسترده هجمات و حملات دشمن از بیرون در تحریک عوامل داخلی و بر ایجاد شبهه و انحراف فکری و پرسش ذهنی توسط فضای‌مجازی بود که شاید بتوان گفت اغتشاشات اخیر، اغتشاشات فضای‌مجازی بود.

وی ادامه داد: اکانت‌های بسیار متعدد فیک و استوری‌ها، توئیت‌ها و پیام‌های مختلف همه سمت و سوی ایجاد شبهه و البته تحریک به سمت اغتشاش و فتنه بود که این نکته را باید توجه داشت. اگرچه ممکن است این اغتشاشات فرو کش کند و کم شود ولی این شبهات سال‌های سال در ذهن باقی بماند و برطرف کردن شبهات مثل برطرف کردن مین است که بعد از جنگ سال‌های سال باقی می ماند.

حجت الاسلام تکمیلی یادآور شد: جنگ، جنگ اطلاعات است یعنی هرکس اطلاعات یک کشور را داشته باشد می‌تواند این کشور را مدیریت کند و ما داده‌های‌مان را در اختیار دشمن قرار دادیم و دشمن بر علیه ما اقدام می‌کند لذا بنده معتقدم که باید با قدرت و با دقت و درایت فضای‌مجازی را بومی‌سازی کنیم و محیط امن برای فعالیت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در اختیار مردم قرار دهیم اگر ما بومی‌سازی فضای‌مجازی را انجام دهیم قطعاً جلوی فتنه‌ها را می توانیم بگیریم.

وی گفت: پرچم سلطنت‌طلبان، همجنس‌گرایان، فمنیست‌ها، کموله ها و ... نشان داد که بسیاری از اینها منتظر فرصت بودند تا کینه خود را نسبت به نظام عملی کنند و فرصتی برای اینها در این شرایط مهیا شد. قطعا از عموم مردم همراه این اغتشاشات نبودند.


نیروی انتظامی با صلابت و بزرگواری ایستادگی کرد

امام جمعه شیروان در مورد شب 30 شهریور و آشوب شیروان گفت: در شیروان همزمان با شهرهای دیگر، ضد انقلاب فراخوان داده بود و با توجه به شرایط کشور و وضعیت موجود، نهادهای امنیتی و نظارتی در شهرستان شیروان این موضوع را بررسی کردند و برآوردی هم داشتند که باید مراقبت و مواظبت شود که اگر فراخوانی هم وجود دارد سمت و سوی خطا و انحراف و اغتشاش را ایجاد نکنند اما به نظر می رسید که آن شب فراتر از آن فراخوان، برنامه‌ریزی و طراحی قبلی وجود داشت و با جمع اندکی از دخترانی که شعار می دادند کار آغاز شد.

حجت الاسلام تکمیلی افزود: آن شب شعارهای نامناسب نسبت به مسائل مختلف که در کشور وجود دارد به مسئولین اسلام، انقلاب و .... دادند ناگهان جمعیت ۲۰ نفره تبدیل به جمعیت ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفره شد. در حین شلوغی که به نیروی انتظامی اهانت شد، نیروی انتظامی با صلابت و بزرگواری در مقابل آنان ایستاد ولی کم‌کم حال و هوای اعتراضات تبدیل به اغتشاشات شد.

وی گفت: آن چه که در شیروان مشهود بود، افراد غریبه‌ای هم در بین مردم بودند و به تحریک جوانان می‌پرداختند از جاهای مختلف با پلاک‌های مختلف که مشاهده شده بودند این اغتشاش را مدیریت کردند و به سمت‌وسوی مختلف بردند هم به تخریب اموال عمومی، ادارات و هم تخریب مکان های مقدس مثل مسجد و حوزه علمیه اهانت و جسارت شد که البته با حضور به موقع نیروهای‌انتظامی، امنیتی و بسیج نهایتاً اغتشاش خاتمه پیدا کرد اما متأسفانه این اغتشاش خسارت زیادی را برای مردم ایجاد کرد.

 وی خاطر نشان کرد: مطالبه مردم از آن روز تاکنون این بوده که باید با شدت و حدت با اغتشاشگران برخورد شود و البته در این بین هم افرادی بودند که فریب خورده و می‌توان با رافت اسلامی با آنها مواجه شد.

 

اعتراض یعنی بیان نقد و انتقاد در رعایت ادب و حقوق

امام جمعه شیروان مطرح کرد: اعتراض با اغتشاش متفاوت است. حق هر شهروند این است که اگر فسادی را دید و یا نقدی را داشت در سطح مدیران و مسئولان باید اعلام کند اتفاقاً این خودش سیره اهل بیت علیه‌السلام است در زمان امیرالمومنین، خود حضرت آنجایی که زمینه را فراهم می‌دید اعتراض خودش را بیان می‌کرد.

وی گفت: اصحاب حضرت این سیره را داشتند، اباذر شخصی بود که زبان تند و تیزی داشت و نسبت به فساد برخی از مدیران آن زمان سخن می‌گفت و گاهی توسط مدیران تبعید هم می‌شد. لذا اعتراض یعنی بیان نقد و انتقاد- البته در اعتراض اصولی هم وجود دارد و آن رعایت ادب، احترام و حق و حقوق است بنده اگر به مدیری هم اعتراض دارم باید منطقی و با ادب و احترام اعتراضم را بیان کنم تا به نتیجه برسد.

 

 فضای مجازی ما یک بستر آسیب پذیر است

حجت الاسلام تکمیلی اشاره کرد: همانطور که مشاهده کردیم این فتنه یکی از تفاوت‌هایش این بود که بر بستر فضای مجازی بود و بستر فضای‌مجازی ما یک بستر آسیب پذیر است. دشمن از خللی که در فضای‌مجازی وجود دارد از سفره‌هایی که وجود دارد بر علیه منافع ملی ما، امنیت ملی و فرهنگ ما اقدام می‌کند و علت آن هم مشخص است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیروان افزود: فضای‌مجازی که امروز رایج است و در اختیار ما قرار گرفته است ابزار دشمن است. گویا ما ابزاری را از دشمن به امانت گرفت‌ایم و با همان ابزار کار می‌کنیم و دشمن هرگاه اراده کند از همین ابزار بر علیه ما استفاده می‌کند، اینستاگرام، توییتر، واتس‌اَپ و تلگرام ابزاری هستند که ما هیچ‌گونه حق مالکیتی بر آن‌ها نداریم سرورهای آنها در اختیار دشمن است و آن‌طور که بخواهند افکار را مدیریت می‌کنند.

امام جمعه شیروان تصریح کرد: اینستاگرام آنقدر خباثت دارد که اگر کسی عکس سردار دلها را استوری کند پیج آن محدود می‌شود، اگر کسی نام شهید و شهادت را تکرار کند محدود می‌شود، اما اگر کسی کوکتل مولوتوف را آموزش دهد با آن کاری ندارد و این خیلی عجیب است. پس مشخص است که دست‌های خبیثی پشت این ابزارها وجود دارد و در این فضا ما موفق نخواهیم شد مگر بحث استقلال‌مان را که یکی از شعارهای انقلاب اسلامی است در فضای مجازی دنبال کنیم.

 

 باید فضای‌مجازی را بومی‌سازی کنیم

امام جمعه شیروان عنوان کرد: ما باید در فضای‌مجازی مستقل باشیم و روی پای خودمان بایستیم. اینجا لازم است عرض کنم که این وضعیتی که ما در فضای‌مجازی داریم که به تعبیر مقام معظم رهبری ولنگاری است، هیچ‌کدام از کشورهای دنیا ندارند حتی کشورهای اروپایی هم حاضر نیستند که اینطور اینترنت را در اختیار بقیه قرار بدهند لذا در دورانی که قرار داریم دوران اطلاعات است.

 

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک