یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ساعت ۹:۱۸
در بررسی چرایی ۲۲ سال نیمه تمام ماندن سیمان سمنگان مشخص شد؛

اراده‌ای برای تعیین تکلیف سیمان سمنگان وجود ندارد 

کارخانه سیمان سمنگان که کلنگ آن از ۲۲ سال پیش بر زمین زده است همچنان بلاتکلیف است، هر چند مسئولان مرتبط بی‌پولی و پرداخت نشدن تسهیلات را عامل تاخیر می‌دانند اما آنچه از شواهد بر می‌آید این است که اراده‌ای در خراسان شمالی و رضوی برای تعیین تکلیف این پروژه مهم وجود ندارد.
اراده‌ای برای تعیین تکلیف سیمان سمنگان وجود ندارد ,

به گزارش عصراترک، هر ساله خراسان شمالی شاهد مهاجرت روز افزون قشرجوان و نیروی کارشهرستان مانه به شهرهای تهران، مشهد وشهرهای شمالی به علت نبود شغل یا به عبارتی نبود کارخانه‌ها و یا شرکت‌های بزرگ است.
ایجاد کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برای جبران این کمبودها یکی از سیاست‌های جلوگیری از مهاجرت جوانان شهرستان‌ها به مراکز بزرگ و صنعتی کشور است که سیمان سمنگان نیز جز این تصمیمات خوب دولت وقت بوده که از سال ۱۳۸۰ با گذشت ۲۲ سال از اعطای زمین کماکان به بهره برداری نرسیده است و خبری از ۷۰۰ نفر اشتغالی که باید می‌داشت، نیست.


سیمان سمنگان با ۲ دهه بلاتکلیفی
اجرای کارخانه سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان خراسان شمالی حدود ۲ دهه پیش در دستور کار قرار گرفت و جواز تأسیس این پروژه در سال ۸۰ صادر و آستان قدس رضوی سهام‌دار اصلی سیمان سمنگان معرفی شد و قرار بود این طرح در سال ۸۲ اجرایی شود و برای ۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم شغل ایجاد کند.
این طرح در ابتدا بیش از ۱۰۰ هکتار زمین در اختیار گرفت و چند معدن هم برای تهیه مواد اولیه ثبت شد و در برهه‌ای از زمان مزایده معادن هم مطرح شد؛ اما باتوجه‌به اهمیت موضوع تولید سیمان، شورای معادن استان آن را تصویب نکرد.
مسئولان در آن زمان اعلام کردند که آستان قدس رضوی برای تکمیل اجرای سیمان سمنگان نیازمند ۲۴٫۸ میلیون یور و تسهیلات ارزی و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ریالی بود که باید به صورت سندیکایی پرداخت می‌شد. قرار بود تسهیلات ریالی توسط بانک ملی و تسهیلات ارزی با عاملیت بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما این اعتبار پرداخت نشد.
پروژه‌ای که در سال ۸۲ بنا بود طی ۳ سال فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده و بخشی از نیاز سیمان استان را تأمین کند با وجود پیشرفت ۴۰ درصدی در ساختمان از سال ۹۲ متوقف شد که در سال‌های بعد پیگیری‌های زیادی برای احیای این طرح انجام شد.

 



فراوری گیاهان دارویی جایگزین سیمان
تسهیلاتی که قرار بود گره کور این پروژه را باز کند در نهایت پرداخت نشد و بعدها آستان قدس اعلام کرد که جهت سرمایه‌گذاری را تغییر داده و فراوری گیاهان دارویی را جایگزین تولید سیمان می‌کند، ولی این طرح نیز بنا به دلایل نامعلومی بی‌فرجام ماند و به سرنوشت سیمان دچار شد.  
رئیس وقت اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مشکل اصلی توقف طرح را پرداخت‌نشدن تسهیلات عنوان کرد و گفت که باتوجه‌به وضعیت فعلی تولید سیمان در کشور و تأمین‌نشدن منابع مالی طرح سیمان سمنگان، ادامه اجرای آن فاقد توجیه اقتصادی است و به همین دلیل آستان قدس رضوی، برای سرمایه‌گذاری در زمینه فراوری گیاهان دارویی اعلام آمادگی کرده است.

پای شستا در اجرای این طرح
سید محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در دی‌ماه سال گذشته در گفتگو با رسانه‌ها خبر از سرمایه‌گذاری شستا در این طرح صنعتی داد و گفت: باتوجه‌به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم، کارخانه‌های سیمان در اولویت بازار قرار دارند و راه‌اندازی این کارخانه صرفه اقتصادی خواهد داشت.
محمد پاکمهر با اشاره به ایجاد اشتغال برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در این پروژه افزود: تلاش‌های زیادی برای حضور سرمایه‌گذارهایی مانند بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم در این پروژه انجام‌شده اما متأسفانه به سرانجام نرسید و اکنون با شرکت سرمایه‌گذاری شستا صحبت شده است و باتوجه‌به پرداخت ۲۵ درصد نقدی به آستان قدس، امیدواریم این طرح بعد از سال‌ها احیاء شود.
اما هزارتوی راه‌اندازی این کارخانه مادر همچنان باقی ماند و حضور شستا هم گره این معما را باز نکرد.
ناصر فخر موحدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی در دی‌ماه ۱۴۰۱ به خبرنگاران اظهار کرد: پرداخت تسهیلات در سفر رئیس جمهور به استان برای احیای سیمان سمنگان در شهرستان مانه و سملقان مطرح شد و در این باره سرمایه گذار اعلام کرد که در صورتی که هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار قرار گیرد، این واحد صنعتی بزرگ احیاء می‌شود.
وی افزود: استانداری در مذاکره با ایمیدرو به‌عنوان سرمایه‌گذار این طرح درخواست تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومان است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید تجهیزات کارخانه سیمان سمنگان و ۲۰۰ میلیارد تومان هم از محل صندوق فعالیت‌های توسعه معدنی تحت پوشش ایمیدرو برای راه‌اندازی و تجهیز معادن درخواست شده است.
وی خاطرنشان کرد: پیگیرهستیم تا این تسهیلات دریافت شود تا به احیای سیمان سمنگان سرعت داده شود.

معرفی ۲ بانک عامل پرداخت تسهیلات
فخر موحدی در بخش دیگر سخنان خود گفت: سیمان سمنگان از طرح‌های قدیمی استان است و جواز تأسیس آن حدود ۲۰ سال پیش صادر شده است و در این زمینه، پنج معدن بزرگ برای فعالیت این واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه اجرای سیمان سمنگان اکنون ۴۰ درصد رشد فیزیکی دارد، گفت: در سفر دولت به استان، راه‌اندازی این واحد مطرح شد و رئیس‌جمهور برای پرداخت تسهیلات برای این پروژه تأکید کرد.
فخر موحدی گفت: سرمایه‌گذار این طرح اعلام کرد که برای راه‌اندازی این طرح نیاز به تأمین یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دارد و استان هم پیگیر است که این منابع از محل صندوق توسعه ملی در اختیار قرار گیرد.
وی گفت: با پیگیری‌های استان، ۲ بانک به‌عنوان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات مشخص شده است و قرار است این تسهیلات که ۷۰ درصد از آن به صورت ریالی و ۳۰ درصد به صورت ارزی است به وسیله بانک ملت و صادرات پرداخت شود.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: اکنون ۲ بانک به‌عنوان بانک عامل معرفی شد و در مکاتبه‌ای به صندوق توسعه ملی و نیز ریاست‌جمهوری اعلام شده است.

آستان قدس تکلیف خود دررابطه‌با سیمان سمنگان را مشخص کند
منوچهریوسفی، فرماندار شهرستان مانه در گفتگو با خبرنگار عصر اترک از مانه و سملقان در خصوص پروژه سیمان سمنگان اظهار کرد: ازآنجایی‌که این پروژه جزء پروژه‌های بزرگ شهرستان است با کمک و همکاری نمایندگان پیگیر جذب سرمایه‌گذار هستیم تا که این پروژه به جریان بیافتد.
یوسفی با بیان اینکه علت شروع نشدن کار مسائل مالی و بودجه و اعتبارت است، گفت: آستان قدس یا باید پروژه را تسریع کند یا اگر بحث سرمایه‌گذار دیگری هست به‌سرعت مشخص شود.
وی تصریح کرد: آستان قدس باید مشخص کند که کار را خودش انجام می‌دهد یا باید سرمایه‌گذار دیگری ورود کند که متأسفانه تاکنون اعلام نکرده است.

 

چشم انتظار تامین منابع مالی
علیرضاعباسی، رئیس هئیت مدیره سابق سیمان سمنگان درگفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: پروژه سیمان سمنگان ۱هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه سفر رئیس جمهور دارد که درستاد تسهیل استان مقرر شد بانک‌ها همکاری کنند و منابع مالی توسط بانک‌ها تامین شود.
وی افزود: بانک اعلام می‌کند که باید منابع مالی داشته باشید و حسابتان کارکرد خوبی داشته باشد تا بتوانیم به شما تسهیلات بدهیم.
عباسی تصریح کرد: منابع مالی تامین شود، آستان قدس به صورت فردی یا مشارکتی می‌تواند این کار را انجام شود.
وی با بیان اینکه نگهداری این پروژه‌ای که حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد امر بسیار مهمی است، افزود: آستان قدس حدود ۷۰۰ میلیارد از ابتدای امر در این پروژه هزینه کرده است و اکنون توانایی تامین آورده دیگری رانداریم.

شناسایی سرمایه گذار جدید
حسین حاجی بگلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: با توجه به اینکه مهلت مجوز تاسیس کارخانه پایان یافته بود دوباره این مجوز تمدید شده است.
حاجی بگلو با بیان اینکه این شرکت به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تا ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارند، اظهارکرد: این میزان تسهیلات در سفر رئیس جمهور ابلاغ شده است ولی در توان بانک‌های استان نیست و به دنبال تامین اعتبار هستند.
وی تصریح کرد: در شورای معادن به این شرکت مهلت دادیم که ظرف ۶ ماه معادن را از آنها می‌گیریم و امور اراضی و آب منطقه‌ای هم برای آنها مهلت تعیین کرده‌اند که در صورت عدم تکمیل پروژه، این امتیازات از آنها گرفته می‌شود.  
حاجی بگلو گفت: یک سرمایه گذار شناسایی کردیم و شرکت سیمان سمنگان نیز رغبت به حضور سرمایه گذار جدید دارند تا کار پیش رود.
وی با اشاره به مکاتبه استاندار با تولیت آستان قدس گفت: هنوز پاسخی از طرف آستان قدس در خصوص تعیین تکلیف این پروژه دریافت نشده است.

تهیه و تنظیم: زهرا صدیقی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک