یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ساعت ۱۳:۴۳
عصر اترک دستاوردهای بسیج خراسان شمالی را بررسی کرد؛

همتی جهادی که نشدنی‌ها را ممکن کرد

بسیج و بسیجی از زمان شکل‌گیری این سازمان در راستای پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم حضور داشته‌اند و تمام پروژه‌هایی که نشدنی بوده‌اند را با همتی جهادی به مرحله اجرا رسانده‌اند.
همتی جهادی که نشدنی‌ها را ممکن کرد ,

به گزارش عصر اترک، شکل‌گیری بسیج مستضعفان در یک‌روند تعاملی، مصداق بارز مشارکت‌دادن مردم در سطح عرصه‌های کلان و ملی به‌عنوان یک راهبرد مبتکرانه از سوی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که امام خمینی (ره) با راهبردهای مبتکرانه و با هوشمندی، ظرفیت‌های مردمی را تبدیل به سرمایه‌های اجتماعی کرد و با پشتوانه این سرمایه، شاخص‌های همدلی ملی را توسعه داد.

بسیج از مردم و برای مردم است و در هر عرصه‌ای که انقلاب و نظام تهدید شود و نیازمند کمک و تعامل باشد، حضور پیدا می‌کند.

بسیج علاوه بر ابعاد امنیتی و نظامی که در سپاه پاسداران بر عهده دارد، در بخش‌های مختلف جهادی، سازندگی، اقتصادی، کشاورزی و در بحران‌های طبیعی در کنار مردم و دولت بوده و از هیچ کمکی دریغ نکرده است و با حرکت‌ها و حضورهای جهادی گامی مؤثر در جهت پیشرفت نظام برداشته‌است.

 

استفاده از ظرفیت‌های بسیج در جهت کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها

مجتبی مداحی، مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: سازمان بسیج سازندگی در قالب سه قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی، قرارگاه اقتصاد مقاومتی و اشتغال و قرارگاه حرکت‌های جهادی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: در قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی کلیه پروژه‌های محرومیت‌زدایی، با اولویت آب شرب و کشاورزی، کمک به رفع نواقص در حوزه آب شرب، لایروبی قنات‌ها، اجرای کانال‌های بتنی انتقال آب، آب‌بندها، خرید لوله‌های پلی‌اتیلن کشاورزی، حفر چاه برای کشاورزی و آب شرب انجام می‌شود.

مداحی با اشاره به اینکه در ساخت مسکن برای نیازمندان در قالب تفاهم‌نامه‌هایی که سپاه خراسان شمالی با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان دارد، فعالیت می‌کند، گفت: علاوه‌برآن به‌صورت مشارکت‌درساخت و احداث نیز کمک می‌کند که گاهی این کمک‌ها در قالب ارائه مصالح ساختمانی است.

این مسئول ابراز داشت: علاوه بر این قرارگاه سازندگی در ساخت راه‌ها و پل‌های روستایی، زیرسازی جاده‌ها، تهیه قیر و آسفالت جاده‌های روستایی برخی موارد کار را به‌صورت کامل و برخی دیگر به‌صورت مشارکتی ارائه می‌دهد.

مداحی خاطرنشان کرد: اعتباراتی که برای بسیج سازندگی تخصیص پیدا می‌کند در دو بخش محرومیت‌زدایی و قرارگاه امام حسن (ع) است که به‌صورت مجزا هستند.

وی گفت: گاهی پیش‌بینی اعتبار برای یک پروژه در یک دستگاه دو میلیارد تومان برآورد می‌شود که با ورود و مشارکت بسیج سازندگی با ۵۰۰ میلیون تومان کار به اتمام می‌رسد، که این کار به معنای پایین آمدن کیفیت کار نیست، بلکه کار با نظارت کامل دستگاه مربوط از لحاظ مصالح استفاده شده و مراحل کار انجام می‌شود.

مداحی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، بسیج سازندگی بسیاری از هزینه‌ها شامل هزینه‌های پیمانکاری و عملیاتی را دریافت نمی‌کند که عامل باعث کمترشدن هزینه‌ها خواهد شد.

 

 

رفع مشکل آب شرب ۶۰ روستا طی سال جاری

این مسئول با تأکید بر این موضوع که اعتبارات دولتی پایین است و براین‌اساس پروژه‌ها با این اعتبارات هیچ پیشرفتی نخواهد داشت، گفت: یک پروزه زمانی که به پیمانکار واگذار می‌شود چندین برابر هزینه‌های بسیج هزینه دارد اما بسیجیان به‌صورت جهادی کار را انجام می‌دهند و مردم هم همراه می‌شوند و از این طریق رفع مشکلات و موانع موجود خواهد شد.

مداحی با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها متوقف شده‌اند و چندین سال است که به دلایل قانونی کار تعطیل شده، افزود: به طور مثال در حوزه آبرسانی روستای شیرویه در اسفراین با ورود اقدامات جهادی بسیج به‌صورت کامل آبرسانی انجام و این حرکت باعث مهاجرت معکوس به روستا شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۳ هزار و ۶۰۰ متر خط انتقال آب در روستای گلیجان شهرستان صفی‌آباد و مجتمع آبرسانی راوو در صفی‌آباد و احد در منطقه بام باعث شد که آب شرب ۲۱ روستا برقرار شود.

مداحی یادآور شد:برخی از این روستاها شبکه آبرسانی را داشتند؛ اما به دلیل کاهش آب، میزان آبی که قابلیت بهره‌برداری را داشت، بسیار کم بود و براین‌اساس با افزایش خط انتقال میزان استفاده بیشتر برای آنها فراهم شد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون برای رفع نواقص آب شرب ۶۰ روستا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک شده که ارائه خدمات در بخش‌های مختلف متفاوت بوده است.

 

بهره‌برداری از ۱۳ کیلومتر راه روستایی

این مسئول با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری که عنوان کردند در کشور ما استفاده‌نکردن از ظرفیت‌ها رتبه اول را داریم، گفت: این در حالی است که استفاده از ظرفیت‌ها در برنامه‌های بسیج به‌خوبی انجام می‌شود و اگر به این ظرفیت‌ها توجه شود، قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی سال جاری تاکنون ۵ کیلومتر جاده روستای دنج اسفراین به‌صورت کامل به اتمام رسید و در مرحله بهره‌برداری است، افزود: این در حالی است پیش‌بینی اعتبار برای ساخت این مسیر ۲۵ میلیارد تومان بوده؛ اما با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و کارهای جهادی تنها این مسافت راه با ۳ میلیارد تومان اعتبار به اتمام رسید.

 

 

این مسئول یادآور شد: در واقع با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود و جهادی کارهای بزرگی که متوقف شده‌اند و همه به دنبال مبالغ کلان برای به‌روزرسانی آن هستند، در مرحله بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مداحی اضافه کرد: براین‌اساس از ابتدای سال تاکنون در حوزه راهسازی دو پروژه که در مجموع ۱۳ کیلومتر راه روستایی بوده به بهره‌برداری رسیده و چندین پروژه دیگر در دست‌ساخت است.

 

پرداخت ۷۲ میلیارد تومان اعتبار برای اشتغال خانگی

وی گفت: همچنین در حوزه مسکن طی تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد امام خمینی (ره) استان داریم، یک هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی باید ساخته شود که تاکنون با همکاری مجموعه سپاه ۴۲۰ واحد تکمیل و به مددجویان تحویل داده شده است، همچنین غیر از این ۴۰ واحد در سطح استان توسط گروه‌های جهادی به‌صورت مستقل کار انجام شده است.

این مسئول افزود: علاوه بر این در حوزه قرارگاه اقتصاد مقاومتی و اشتغال در دو بخش ارائه تسهیلات اقتصاد مقاومتی در قالب مشاغل خانگی و صندوق‌های خرد خانگی کار انجام می‌شود.

وی بیان داشت: پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان در ۲۵۰ رسته شغلی است که طی سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع در نظر گرفته شد، اما باتوجه‌به مشکلات پرداختی بانک‌ها در کنار تشکیل پرونده‌هایی که صورت گرفت، تنها ۷۲ میلیارد تومان از این تسهیلات جذب شد و بانک‌ها همکاری نداشتند.

این مسئول گفت: طی سال جاری سهم پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ۱۳۰ میلیارد تومان است که تشکیل پرونده‌ها انجام شده و منتظر معرفی بانک هستیم؛ اما از ابتدای سال تاکنون هیچ پرداخت تسهیلاتی از سمت بانک‌ها انجام نشده است.

مداحی راه‌اندازی صندوق‌های خرد خانگی در پایگاه‌های بسیج را یکی دیگر از ظرفیت‌هایی خواند که با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه کار را به‌خوبی آغاز کرده و در حال ارتقا هستند.

 

 

فعالیت ۳ هزار گروه جهادی در خراسان شمالی

وی گفت: همچنین در حوزه حرکت‌های جهادی که بیشتر شامل فعالیت‌هایی می‌شود که در سطح کشور برای رفع محرومیت‌ها و کمک به بحران صورت می‌گیرد در استان خراسان شمالی طی سال گذشته ۲ هزار و ۴۴ گروه جهادی ثبت سامانه اطلس شدند و این تعداد طی سال جاری به ۳ هزار گروه جهادی رشد پیدا کرده اند.

این مسئول افزود: در استان خراسان شمالی سه قرارگاه پهنه‌ای در دستور کار بود که با حضور سردار زهرایی در استان و درخواست استان این تعداد به پنج مورد رسید که در شهرستان‌های بجنورد و مانه و سملقان یک قرارگاه، شیروان و فاروج یک قرارگاه، اسفراین و صفی‌آباد یک قرارگاه، گرمه و جاجرم یک مورد و رازو جرگلان تشکیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌ازای هر قرارگاه پهنه‌ای ساختمان مشخص شده و تجهیزات در اختیار آنها قرار خواهد گرفت که در موضوع بحران‌ها، سیل، آتش‌سوزی ورود کنند و در واقع این قرارگاه‌ها برای سازماندهی گروه‌های جهادی هستند که به‌صورت جزیره‌ای کار انجام نشود.

مسئول قرارگاه امام حسن (ع) در خراسان شمالی گفت: این قرارگاه پیش‌ازاین در موضوع آبرسانی وارد عمل شده بود؛ اما طی قرارداد امسال در ۱۳ بخش آبرسانی، آبخیزداری، مسکن محرومان، راه روستایی، پیشرفت منطقه‌ای، امنیت غذایی، اشتغال، علم و فناوری، مدارس روستایی، بهداشت و درمان، روستا و عشایر، آمایش شهرستان صورت‌جلسه شده است.

مداحی ادامه داد: این صورت‌جلسه بین استانداری خراسان شمالی و قرارگاه امام حسن (ع) با مدت‌زمان اجرای سه سال بسته شده که درعین‌حال یک قرارداد با جهاد کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان و منابع طبیعی با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بسته شده و قرارداد آبفا و عشایر آماده شده اما هنوز به امضا نرسیده است.

 

 

ارائه ۱۸ هزار خدمت بسیج جامعه پزشکی به مناطق محروم

مسعود شمشیریان، مسئول بسیج جامعه پزشکی خراسان‌شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون تیم پزشکی شهید رهنمون، تیم پزشکی تخصصی و فوق‌تخصص و تیم دندانپزشکی شامل کشیدن دندان، عصب‌کشی، ترمیم و جرم‌گیری به مناطق محروم خراسان شمالی اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی، تیم پزشکی شامل ۴۰ نیرو به کربلا به مدت ۱۰ روز و یک تیم درمانی به مرز مهران اعزام شدند که در این مدت بیش از ۲۰ هزار خدمت به زائران داشته‌اند.

شمشیریان اضافه کرد: براین‌اساس طبق آمارهای موجود تاکنون ۳۶ تیم عمومی و دندانپزشکی و ۴۳ تیم تخصصی به مناطق محروم خراسان شمالی اعزام و بیش از ۱۸ هزار خدمت ارائه شده است.

این مسئول بیان داشت: تیم‌های جهادی که از سمت این سازمان اعزام می‌شوند با هماهنگی‌هایی است که با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده تا بر اساس نیاز آن منطقه خدمات ارائه شود.

 

اجرای طرح ارتقا بهره‌وری محصولات راهبردی استان در ۵۰ هزار هکتار

زکریا محمد یاران، مسئول بسیج مهندسین کشاورزی سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: یکی از برنامه‌های محوری که توسط ستاد کل سپاه پاسداران به سپاه‌های استانی ابلاغ شده است برنامه طرح ارتقای بهره‌وری در محصولات راهبردی است.

وی ادامه داد: اجرای طرح ارتقا بهره‌وری محصولات در خراسان شمالی در سه محصول راهبردی گندم، جو و دانه‌های روغنی در حال اجراست که باهدف افزایش بهره‌وری با استفاده از ظرفیت مهندسان جوان کشاورزی انجام می‌شود.

محمد یاران اضافه کرد: این طرح در استان خراسان شمالی با حضور ۲۱۸ مربی در سطحی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار طرح اجرایی و اثربخشی داشته است.

این مسئول خاطرنشان کرد: باتوجه‌به اهمیت کشاورزی استان و مهم‌ترین مشکل کشاورزی استان، سنتی بودن آن است که باید در حوزه ورود علوم نوین به کشاورزی اقدام و پیگیری جدی صورت گیرد که تاکنون محقق نشده است.

 

 

طرح همگام با کشاورز گام موفقی در رشد کشاورزی استان

وی ابراز داشت: طرح همگام با کشاورز تنها راه‌حل موضوع با استفاده از شعار بسیج «کار برای مردم به‌وسیله مردم» است که توسط بسیج جامعه کشاورزی محقق شده و علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۲۲۰ مهندس کشاورزی و دامپروری باعث خدمات ترویجی و آموزشی شده است.

محمدیاران یادآور شد: باتوجه‌به اینکه کشاورزان استان جمعیت بالایی از استان را شامل می‌شوند، این اقدام در جهت رسیدن به نتیجه زمان برخواهد بود، اما امسال با کمک مهندسان این امر در ۵۰ هزار هکتار محقق شد.

این مسئول گفت: طی هفته بسیج اعزام گروه‌های جهادی تخصصی به روستاهای استان باهدف خدمات مشاوره‌ای، درمانی به کشاورزان و دامداران داده شد که با استفاده از ظرفیت ۵۰ گروه جهادی صورت گرفت.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک