شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ساعت ۰:۳۳
مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی:

مردم مراقب هاری گربه باشند

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌شمالی گفت: میزان ابتلای گربه به هاری در استان افزایش یافته که این امر ایجاب می‌کند تا شهروندان مراقب این بیماری باشند.
مردم مراقب هاری گربه باشند,

به گزارش عصراترک، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، فلوریا انفرادی اظهار کرد: هاری گربه در استان در سال‌های اخیر افزایش یافته است، در صورتی که مراقبت‌های لازم در جامعه در این باره نباشد، کنترل آن سخت‌تر خواهد شد.

وی افزود: مشاهده می‌شود افراد به گربه‌ها غذا می‌دهند و یا آن را نوازش می‌کنند، این امر که با چنگ زدن و یا حیوان گزیدگی همراه است که خطر ابتلا به هاری را بیشتر می‌کند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی گفت: فردی که دچار حیوان گزیدگی شد باید در کوتاهترین زمان به مراکز مراقبت و پیشگیری از هاری مراجعه کند تا خدمات لازم را دریافت کند، هر زمان مراجعه به مراکز درمانی دیرتر باشد، شانس ابتلا به هاری افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در صورت بروز علایم بیماری هاری مرگ بیمار قطعی است اظهار کرد: ۹۹ درصد از موارد ابتلا به هاری، منجر به مرگ انسان می‌شود از این رو با توجه به حساسیت موضوع، مراکز بهداشتی در استان در هر روز هفته به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمات رسانی به افراد هستند.

انفرادی با اشاره به اینکه حیوان گزیدگی در استان روند افزایشی دارد گفت: علت افزایش حیوان گزیدگی در استان، افزایش حیوانات ولگرد در شهر و روستاها است.

وی با بیان اینکه بیشترین موارد حیوان گزیدگی توسط سگ بوده است گفت: توصیه می‌شود افراد از نزدیک شدن به سگ‌ها بپرهیزند و از تحریک سگ‌ها و گربه‌ها خودداری کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: سال گذشته پنج هزار و ۲۰۰ نفر در استان که دچار حیوان گزیدگی شدند از خدمات رایگان بهره مند شدند.

براساس این گزارش بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری انتقال می‌یابد و ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

در صورت ابتلای انسان به بیماری بعد از طی دوره کمون (نهفتگی) علائم اولیه به صورت خستگی، بی‌اشتهایی، بی‌قراری، انداختن آب دهان، گاهی سوزش و خارش در محل گزیدگی بروز می‌کند.

در مرحله تحریک پذیری علائم بی‌قراری، خروج کف از دهان، احساس خستگی، ترس از نور و ریزش اشک از چشم بروز پیدا می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک‌های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العمل‌ها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نکشیده و در فواصل پیدایش آن‌ها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی‌حال می‌افتد.

بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس وارد مرحله اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی فوت می‌کند.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک