شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۷۵۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۵ - ساعت ۱۹:۲

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

حضور سه پارالمپین ایرانی در رقابت‌های تیراندازی تپانچه، امید به کسب سکوهای سه‌گانه پاریس را برای کاروان ایران افزایش داده است.
بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد,

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، حضور سه تیرانداز ایرانی در فینال مسابقات پاراتیراندازی تپانچه بادی بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، امید را برای افتخارآفرینی بانوان ایرانی در پاریس افزایش داد. ایران در رقابت‌های تپانچه همواره از مدعیان جهانی و پارالمپیک بوده تا جایی که ساره جوانمردی موفق به کسب سه نشان طلا و یک برنز پارالمپیک در این رشته شده و عنوان ملکه تپانچه را در ورزش جهان به یدک می‌کشد.

البته اکنون دیگر جوانمردی بانوی بی‌رقیب ایرانی در این تیراندازی نیست. ملکه تپانچه در مسابقات جهانی کره‌جنوبی در سال ۲۰۲۲ قافیه را به نسرین شاهی و در بازی های پاراآسیایی هانگژو نیز مغلوب فائزه احمدی شد. نسرین شاهی در هانگژو به عنوان چهارم مسابقات بسنده کرد. حالا این سه بانوی ایرانی آماده حضور در پارالمپیک پاریس هستند و برای کسب نشان طلا رقابت سختی با هم دارند.

فائزه احمدی که دومین آوردگاه بین‌المللی خود را تجربه می‌کند در هانگژو بالاتر از جوانمردی ایستاد اما از رقابت با ملکه تپانچه به عنوان یک افتخار تاریخی یاد می‌کند. او در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در این خصوص، گفت: ۲۲ سال سن دارم و تا زمانی که توانایی و سنم اجازه دهد برای اعتلای نام ایران تلاش می‌کنم. امیدوارم بتوانم پا جای پای بزرگان این رشته بگذارم.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

متن کامل این گفت‌وگو در زیر آمده است؛

فائزه احمدی پدیده تیراندازی ایران شد آیا این اتفاق یکباره بود؟

من از ۶ سال پیش به رشته تیراندازی آمدم و با رویای قهرمانی گام در این کارزار گذاشتم. هیچ رشته دیگر را هم دنبال نکردم بلکه از ابتدا در رشته تیراندازی بودم. این دومین اعزام بین‌المللی من بود. در اعزام قبلی به کره جنوبی رفتم و توانستم ورودی بازی‌های پاراآسیایی را کسب کنم. در کره به فینال رسیدم. در هانگژو نیز در ۲ ماده ۵۰ متر و ۱۰ متر شرکت کردم که در ماده ۵۰ متر عنوان پنجم و در ماده ۱۰ متر نیز به عنوان نخست رسیدم و مدال طلا کسب کردم.

در فینال مسابقات تپانچه بادی زنان P۲ همه منتظر طلای ساره جوانمردی یا نسرین شاهی بودند اما شما موفق عمل کردید.

بله سه ایرانی در فینال این ماده حضور داشت و در نهایت من توانستم به عنوان نخست برسم. افتخار می‌کنم که در کنار ساره جوانمردی دختر طلایی ایران در پارالمپیک‌ها رقابت کردم. کسی انتظار مدال طلا از من نداشت و همه منتشر نقره یا برنز بودند اما خدا کمک کرد و توانستم به مدال طلا برسم. البته انتظار موجب بار روانی خواهد شد و من این بار را روی دوش خود نداشتم و این کارم را برای حضور در رقابت فینال آسان‌تر کرد. رقابت در کنار بزرگانی مانند ساره جوانمردی و نسرین شاهی موجب خواهد شد تا انگیزه بیشتری داشته باشم و ما مدعی حضور در سکوهای المپیکی باشیم.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

 نسرین شاهی دارنده مدال طلای جهان

یعنی هر سه بانوی ایرانی می‌توانند در پاریس حضور داشته باشند؟

بله ما هر سه نفر می‌توانیم سهمیه را کسب کنیم و در المپیک برای مدال رقابت داشته باشیم. پیش‌بینی مدال پارالمپیک سخت است اما من تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا بتوانم سهمی در موفقیت کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک داشته باشم. من با نگاه قهرمانی وارد ورزش شدم و امیدوارم در این راه بتوانم کمک کاروان ایران در ادوار بعدی باشم. نگاه قهرمانی یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های من بود و الان حس قشنگی دارم. البته مسیر قهرمانی انتها ندارد و باید همیشه آماده افتخارآفرینی باشیم.

قهرمانی موجب معروفیت شما هم شده است؟

من دانشجوی رشته روانشناسی هستم. اگر بگویم استادهایم از اعزام خبر نداشتند اغراق نیست. بعد از بازگشت و زمانی به کلاس رفتم در خصوص غیبت‌ها سوال کردند و من گفتم رفتم پاراآسیایی که موجب تعجب شد.

رشته شما مرتبط با فعالیت ورزشی هم هست؟

رواشناسی یک علم گسترده است و تصمیم دارم که در مقطع فوق لیسانس روانشناسی ورزش را ادامه بدهم این کار می‌تواند در موفقیت ورزشی در میادین بزرگ به من کمک کند.

مدال شما هم در جایگاه کاروان ایران نقش داشت.

این باعث افتخار است. همیشه دوست داشتم یک آدم مفید باشد و با قهرمانی بتوانم به کشورم کمک کنم. ۲۲ سال سن دارم و می‌توانم در آینده برای کشورم به میدان بروم البته تمام این احتمالات به شرایط جسمی، روحی و آمادگی من بستگی دارد.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

آیا موانعی هم در سر راه قهرمانی است؟

نمی‌شود موانع نامگذاری کرد بلکه باید تلاش کنم همیشه بهتر باشم. رقبایم در سطح جهانی و پارالمپیک هستند. مشکل تهیه فشنک و ابزار تیراندازی داریم امیدوارم مسوولان بتوانند برای ما امکانات را فراهم کنند. البته تا امروز اقدامات خوبی انجام شده که مدال‌های کنونی حاصل آن است. باید از کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون تشکر کنم که برای مهیا کردن شرایط قهرمانی چیزی کم نگذاشتند. ما نیاز به یک سری امکانات دیگر داریم اکنون انتظار از تیراندازی بالا رفته است.

نزدیک به یک و نیم میلیارد پاداش این قهرمانی است می‌توانید خیلی از مشکلات را با این پاداش حل کنید؟

ممنونم از مسئولان که نگاه ویژه به ورزش جانبازان و توانیابان دارند این پاداش می‌تواند انگیزه خوبی را ایجاد کند اما با شرایط اقتصادی نمی‌تواند زیاد باشد. پاداش پای سکوی برای مدال طلا ۵۰۰ و پاداش وزارت ورزش و جوانان ۹۰۰ میلیون تومان است. امیدوارم این پاداش کمی بیشتر شود.

نام فائزه احمدی در هانگژو برای بسیاری از کارشناسان ناآشنا بود و حتی برخی باور داشتند وی پیش از این در رشته مانند بدنسازی یا پاراوزنه‌برداری فعالیت داشته است. این حدس درسته؟

نه من از ۶ سال پیش در تیراندازی بودم و رشته دیگر دنبال نکردم چون برای رسیدن به قهرمانی باید تمرکز بر روی یک رشته داشت. شاخه به شاخه شدن در ورزش می‌تواند آسیب‌زا باشد، لذا من تمام تمرکزم بر روی رشته تیراندازی است. در کنار این مهم نیز درس و دانشگاه را دنبال می‌کنم.

علاقمند به رشته دیگر نیستی؟

فوتبال را دنبال می‌کنم و طرفدار تیم استقلال تهران هستم.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

دختران ایرانی در هانگژو افتخارات زیادی را کسب کردند نظر شما در این خصوص چه هست؟

۲ اتفاق مهم در کاروان فرزندان ایران رخ داد. نخستین اتفاق کسب چهار نشان طلای ملیحه صفایی در رشته شطرنج بود که وی را به پرافتخارترین ورزشکار کاوران تبدیل کرد. دومین اتفاق حضور یکی از نابغه‌های ورزش جهان با فرزندش در کاروان ایران بود. ساره جوانمردی پرچمدار کاروان ایران با فرزندش در هانگژو حضور داشت و به مدال هم رسید تا نشان دهد که دختران ایران هم قهرمانان خوبی در آوردگاه ورزشی هستند و هم از نقش مادر بودن غافل نیستند. برخلاف تمام تبلیغات انجام شده علیه جامع بانوان ایران من می‌گویم هر کسی تلاش کند هیچ مانعی پیش روی وی وجود ندارد و این مهم در هانگژو نمایان شد.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

نام فدراسیون به ورزش جانبازان و توان‌یابان تغییر کرد این عنوان چه تاثیری در روحیه معلولان می‌تواند داشته باشد؟

من و امثال من عنوان معلولیت را پذیرفتیم و اصلاح عنوان معلولیت می‌تواند برای بسیاری از کسانی که در خانه با مشکل جسمی و حرکتی مواجه هستند، می‌تواند مفید باشد و آنان ترغیب به حضور در ورزش شوند. ورود آنان به ورزش می‌تواند سرآغاز یک زندگی جدید با عناوین ارزشمند قهرمانی باشد. کشور ما در جنبش پارالمپیکی یکی از بهترین‌های دنیا است.

آیا قهرمانان بازی های پاراآسیایی می توانند یک نهضت یا جنبش برای خروج معلولان از انزوا ایجاد کنند؟

بله اما این نیاز به اراده قوی و حضور همه قهرمانان دارد. اگر تمام عزیزان پای کار بیایند می‌توانیم جامعه بزرگ معلولان را از کنج خانه خارج و به دنیای قهرمانی معرفی کنیم. رسانه ملی نیز می‌تواند در این خصوص تاثیر زیادی داشته باشد.

بانوی استقلالی وارث تاج‌وتخت ملکه تپانچه شد

 

انتهای خبر/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک