جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۴۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ساعت ۱۷:۳۴
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی خبر داد:

درآمد خانوارهای شهری خراسان‌شمالی پایین‌تر از میانگین کشوری

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان‌شمالی گفت: متوسط درآمد سالیانه خانوار‌های شهری استان در سال ۱۴۰۱ یک میلیارد و ۲۴ میلیون و ۳۶۵ هزار ریال اعلام شد که این رقم ۳۹ درصد از میانگین کشوری کمتر است.
درآمد خانوارهای شهری خراسان‌شمالی پایین‌تر از میانگین کشوری,

 به گزارش عصراترک، به نقل از ایرنا اسماعیل براتی اظهار کرد: میزان درآمد خانوارهایی روستایی نیز در خراسان شمالی ۵۸۵ میلیون و ۹۰۸ هزار ریال است که این عدد در کشور ۹۸۶ میلیون و ۳۸۳ هزار ریال است.

به گفته وی؛ براساس آمارهای مرکز آمار ایران، متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری در کشور یک میلیارد و ۶۶۹ میلیون و ۶۴۱ هزار ریال است.

درآمد خانوار، ارزش ریالی کالا و خدماتی است که در برابر کار انجام شده، سرمایه به کار افتاده و یا از منابع دیگر( بازنشستگی، درآمد حاصل دارایی، دریافتی های انتقالی و یا نظایر آن) به مجموعه اعضای خانوار تعلق می گیرد.

وی افزود: همچنین متوسط هزینه خانوارهای شهری در استان ۸۷۱ میلیون و ۱۰۹ هزار ریال و این رقم در کشور یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۴۶۰ هزار ریال است.

براتی ادامه داد: متوسط هزینه خانوارهای روستایی استان نیز ۵۲۹ میلیون و ۱۱۰ هزار ریال و این عدد در کشور ۷۸۸ میلیون و ۵۹۴ هزار ریال است.

هزینه خانوار، ارزش ریالی کالا و خدماتی است که توسط خانوار برای خود، خانواده های دیگر، سازمان های دولتی و غیر دولتی صرف می شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی یادآور شد: محاسبه هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی خراسان شمالی با آمارگیری از یکهزار و ۴۱۰ خانوار انجام شده است.

براتی با بیان اینکه ضریب جینی نشان‌دهنده وضعیت نابرابری درآمد است، خاطرنشان کرد: ضریب جینی خانوارهای شهری کشور در سال ۱۴۰۱، سه هزار و ۰.۰۶۹۴ است و این عدد در خراسان شمالی سه هزار و ۰.۰۳۵۱ است.

وی ادامه داد: همچنین ضریب جینی خانوارهای روستایی استان نیز سه هزار و ۰.۰۲۲۹ است و این رقم در متوسط کشوری سه هزار و ۰.۰۶۴۳ است.

ضریب جینی عددی بین صفر و یک است که صفر به معنای توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت در جامعه و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع ثروت و یا درآمد در کشور است.

خراسان شمالی حدود ۴۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۱۱ هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داراست و اقتصاد این استان متکی بر صادرات پتروشیمی است و نیاز است تا دیگر بخش ها نیز تقویت شود.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۱.۱ درصد از جمعیت کشور را دارد و سهم استان از منابع و اعتبارات استانی در کشور ۲.۶ درصد است که این اعتبارات بیش از ۲ برابر نسبت جمعیتی جذب می شود.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک