جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۴۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۷ - ساعت ۱۲:۲۱
رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

پیشگیری از سکته مغزی با کسب آگاهی از سلامت فردی

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری از سکته‌های مغزی آگاهی داشتن از سلامتی خود است.
پیشگیری از سکته مغزی با کسب آگاهی از سلامت فردی,

به گزارش عصراترک به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی روح‌الله یزدانی با اشاره به فرارسیدن ۷ آبان، روز جهانی سکته مغزی افزود: افراد با مراجعه به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها و دریافت خدمت خطرسنجی که برای افراد بالای ۳۰ سال فعال است، می‌توانند از میزان سلامتی خود باخبر شوند.

یزدانی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی، خدمت خطر سنجی بیماری‌های قلبی عروقی در ۸۳ مرکز  جامع سلامت،۵۴ پایگاه و ۳۱۸ خانه بهداشت در جمعیت بالای ۳۰ سال با استفاده از ابزار اندازه‌گیری نمایه توده بدنی، فشارخون، کلسترول و قند خون و تکمیل پرسش‌نامه‌هایی دررابطه‌با سبک زندگی، تغذیه، فعالیت بدنی، مصرف دخانیات و الکل انجام می‌شود که نتیجه نهایی این خدمت، ارزیابی میزان خطر ده‌ساله سکته‌های قلبی و مغزی کشنده یا غیرکشنده است.

وی با بیان اینکه  افرادی که مورد ارزیابی قرار می‌گیرند به ۴ گروه تقسیم می‌شوند؛ عنوان کرد: خطر کمتر از 10درصد، خطر ۱۰ تا کمتر از ۲۰ درصد، خطر ۲۰ تا کمتر از 30درصد، خطر ۳۰ درصد و بالاتر که هرکدام از نتایج به‌دست‌آمده فوق دارای تفسیر مربوط به خود است.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: زمانی که نتیجه ارزیابی ۲۰ تا ۳۰ درصد محاسبه می‌شود، به این معناست که فرد در ۱۰ سال آینده به‌احتمال ۲۰-30درصد، دچار سکته قلبی یا مغزی کشنده یا غیرکشنده خواهد شد.

یزدانی خاطرنشان کرد: هدف مهم پس از تعیین خطر ۱۰ساله سکته‌های قلبی و مغزی، کاهش در میزان خطر است، این میزان با آموزش سبک صحیح زندگی و در صورت لزوم تجویز دارو حاصل می‌شود که برای دسترسی به این هدف افراد به کارشناس تغذیه و پزشک ارجاع و پیگیری توسط مراقب سلامت در راستای بهبودی انجام می‌شود.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه بیان کرد: سکته مغزی (stroke) یک عارضه ناگوار است که اغلب عوارض بسیار زیادی برای بیمار از خود به‌جای می‌گذارد و کیفیت زندگی فرد کاملاً تحت‌تأثیر این بیماری قرار می‌گیرد. این عارضه معمولاً بدون علائم مشهودی اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین دلیل مشخص نبودن علائم سکته مغزی شباهت نشانه‌های شروع آن با سایر بیماری‌هاست که فرد در لحظات ابتدایی که زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان است، متوجه آن‌ها نمی‌شود. این عارضه به شکل انحصاری مغز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل بعد از بروز آن بدن فرد با اختلالات شدیدی مواجه خواهد شد، بنابراین افراد برای تشخیص و پیشگیری و انجام خطر می‌توانید با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی به محل زندگی خود از این خدمات بهره‌مند شوند.

انتهای خبر/گ

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک