جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ساعت ۱۱:۵۶
مسئول بسیج حقوقدانان خراسان شمالی:

کاپیتولاسیون نشان دهنده خوی استعماری آمریکا است

مسئول بسیج حقوقدانان خراسان شمالی با بیان اینکه تصویب طرح کاپیتولاسیون غرور ملی و احساسات ایرانیان را جریحه دار کرد، گفت: این طرح نشان دهنده خوی استعماری آمریکا است.
کاپیتولاسیون نشان دهنده خوی استعماری آمریکا است,

محمد خدابخش، مسئول بسیج حقوقدانان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، اظهارکرد: امام خمینی(ره) در چهارم آبان‌ماه سال ۱۳۴۳ در پی تصویب لایحه کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی، در سخنرانی خود که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در منزل ایشان برگزار شد به تشریح این لایحه ننگین پرداخت و تصویب آن را موجب از بین رفتن عزت و غیرت مردم مسلمان ایران دانست. ایشان بیانیه‌ای نیز در همان روز صادر فرمود و درآن بیانیه، قرارداد کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران اعلام کرد و از اقشار مختلف جامعه دعوت نمود تا با این حرکت ننگین رژیم پهلوی به مخالفت برخیزند.
وی افزود: ماجرای کاپیتولاسیون از این قرار بود که دولت آمریکا در سال ۱۳۴۳، حضور مستشاران و کارشناسان خود را که در بخش‌های وسیعی از صنایع نظامی و ارتش و شرکت نفت و دیگر مراکز مهم کشور حضور داشتند، مشروط به معافیت آنان از محاکمه در دادگاه‌های ایران کرد، شاه نیز این درخواست را پذیرفت و برای ماندگاری و قانونی شدن این موضوع که دیگر هیچ کس نتواند با آن به مخالفت برخیزد به حسنعلی منصور، نخست‌وزیر خود دستور داد آن را به صورت لایحه، تقدیم مجلس کند.

خدابخش گفت: این لایحه علیرغم مخالفت برخی از نمایندگان و نبود عده‌ای دیگر از آنان در مجلس، با فشار شدید دولت بر مجلس، به صورت مخفیانه به تصویب رسید و سعی شد که در فضای عمومی کشور پخش نشود تا کسی از این جنایت عظیم در حق ملت ایران، اطلاعی حاصل نکند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: تصویب این لایحه همان طور که امام خمینی(ره) خطر آن را به گوش ملت ایران رساند، غرور ملی و احساسات ایرانیان را جریحه دار ساخت و یادآور قراردادهای ننگین استعماری از جمله ترکمنچای علیه ملت ایران بود.

خدابخش تاکید کرد: نکته‌ای که لازم است بیان شود آنکه، قبل از انقلاب اسلامی، عده زیادی از نیروهای آمریکایی در قسمت‌های مختلف خصوصاً صنایع و معادن و شرکتهای وابسته به نفت و ارتش ایران حضور داشتند که از بالاترین حقوق و بهترین امکانات بهره مند بودند و با داشتن روحیه استعماری، سعی می‌کردند تخصص و دانش خود را در اختیار متخصصان ایرانی قرار ندهند تا همیشه ملت و دولت ایران به آنان وابسته باشند و لذا ایرانیان با آن استعداد ذاتی و توانایی‌هایی که داشتند به عنوان کارگرانی ساده در کنار آنان مشغول به کار بودند و حق دخالت در امور تخصصی را نداشتند.

وی گفت: دولت آمریکا در راستای روحیه استکباری خود، طرح مصونیت قضایی مستشاران خود در ایران را مطرح کرد که دولت ایران هم به صورت لایحه آن را به تصویب مجلس رساند در این طرح اگر نیروهای آمریکایی در ایران مرتکب جنایتی می‌شدند (مثلاً به ناموس ایرانی هتک حرمت می‌کردند و یا افعال دیگری چه به عمد و چه غیر عمد انجام می‌دادند) دستگاه‌های امنیتی و قضایی ایران حق رسیدگی به آن را نداشتند و پرونده را به دولت آمریکا ارجاع می‌دادند که در دستگاه‌های قضایی و امنیتی آن دولت بررسی شود.

وی ادامه داد: خروش امام خمینی(ره) علیه لایحه ننگین کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی که ظلم آشکار و تعدی به حقوق ملت ایران بود، موجب بیداری ملت و ایستادگی آنان در برابر این لایحه خیانت بار شد و امام خمینی در سخنرانی تاریخی خود به ملت ایران فرمودند، اگر یک آمریکایی، اگر یک آشپز آمریکایی، مرجع تقلید شما را وسط بازار ترور کند… دادگاه‌های ایران حق محاکمه ندارند… اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست خواهد شد.

مسئول بسیج حقوقدانان خراسان شمالی اظهارداشت: رژیم شاه بعد از این سخنرانی افشاگرانه امام خمینی که موجب بیداری مردم و توجه آنان به عمق فاجعه ذلت بار قرارداد ننگین کاپیتولاسیون شده بود، ایشان را به سرعت دستگیر و جهت جلوگیری از افشاگری‌های امام و مخالفت علماء و مردم از این لایحه، ایشان را به خارج از کشور تبعید کرد.

خدابخش کودتای ۲۸ مراد ماه سال ۱۳۳۲، تحقیر ملت ایران و تحمیل لایحه کاپیتولاسیون و تصویب مصونیت قضایی برای مستشاران خود، تحریم ایران و محاصره اقتصادی، تحریک و حمایت از صدام و آغاز جنگ هشت ساله علیه ملت ایران، حمایت و پشتیبانی از نیروهای ضد انقلاب، توقیف اموال و دارایی‌های ملت ایران، انهدام هواپیمای مسافربری ایران، تشدید پروژه ایران هراسی در بین کشورهای منطقه و مخالفت با استفادهٔ صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران از انرژی هسته‌ای را گوشه‌ای از جنایت‌های دولت آمریکا علیه مردم ایران برشمرد.

انتهای خبر/د

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک