پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ساعت ۸:۱
گزارش؛

مروری بر نقش‌آفرینی زنان خراسان شمالی در دفاع مقدس

زنان در دوره‌های مختلف از تاریخ پرحماسه ایران اسلامی نقش باشکوه و بی‌بدیلی در جامعه ایفا کرده‌اند. از جمله مقاطع تاریخی که زنان دوشادوش مردان در جامعه ما حضور داشتند انقلاب اسلامی و پس از آن هشت سال دفاع مقدس بود که با هم‌صدایی و همراهی مردان حماسه جاودان را آفریدند.
مروری بر نقش‌آفرینی زنان خراسان شمالی در دفاع مقدس,

به گزارش عصر اترک، زنان جمهوری اسلامی ایران همواره پا به همه عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، حماسی و تربیتی نهاده‌اند تا با رهنمودهای امام(ره) و مقام معظم رهبری، «مام» ایران باشند.
در این میان بودند بانوانی که در هشت سال دفاع مقدس دوشادوش مردان غیور این سرزمین پای‌کار انقلاب و دین ماندند و در شهرهای خودشان با فراهم‌کردن اقلام موردنیاز جبهه و رزمندگان، تا بیرون‌راندن دشمن متجاوز از مرزهای کشور، ایستادند و جنگیدند.
از مهم‌ترین جلوه‌های حضور بانوان ایرانی در دفاع مقدس نقش پشتیبانی و خدماتی آنان و فراهم‌آوردن تدارکات لازم برای رزمندگان در جبهه‌های جنگ بود. در آغازین روزهای تهاجم دشمن بعثی، بیشتر این خدمات به‌صورت خودجوش و کمتر سازمان‌یافته در مراکزی نظیر مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و غیره با مشارکت فعال بانوان صورت می‌گرفت. فعالیت زنان مسلمان در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ به موارد خاصی محدود نمی‌شد و آنها متناسب با توانایی‌هایشان فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دادند.

حضور روزانه ۱۵ نفر در حسینه‌ها برای پشتیبانی
به مناسبت هفته دفاع مقدس به سراغ خانم رنجبر، بانویی از تبار مانه و سملقان رفته‌ایم که در زمان جنگ تحمیلی از فعالان شهرستان در عرصه خدمت‌رسانی به جبهه بوده است.
کبری رنجبر، فعال عرصه فرهنگی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، از فعالیت‌های خودش در زمان دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس زنان محله را به فاطمیه دعوت می‌کردیم و باتوجه‌به علاقه، تخصص و تجربه افراد از آن‌ها برای تهیه اقلام موردنیاز جبهه کمک می‌گرفتیم.
وی افزود: برخی از بانوان را برای بافتن شال، کلاه و ژاکت برای رزمندگان آموزش داده بودیم و بقیه بانوان نیز در دریافت مواد غذایی و خشکبار مثل برنج و حبوبات از شهروندان و بسته‌بندی آنها کمک می‌کردند.
رنجبر ادامه داد: کار در فاطمیه بعضی مواقع حتی تا صبح طول می‌کشید، اما خسته نمی‌شدیم و دائم در حال جمع‌آوری کمک برای جبهه بودیم.
وی در پاسخ به این سؤال که روزانه چند نفر مثل شما برای کمک به جبهه در فاطمیه حضور پیدا می‌کردند؟ گفت: تعداد خانم‌هایی که در این فعالیت کمک می‌کردند زیاد بود؛ اما به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر یا بیشتر بودند که حضور پررنگ‌تری داشتند که برای انجام این کار بسیار ذوق و اشتیاق داشتند و خوشحال بودند که نقش کوچکی در دفاع بر عهده آن‌ها است.
رنجبر با بیان اینکه بانوان اصرار بر ایفای نقش در دفاع مقدس داشتند، خاطرنشان کرد: بانوان آن زمان اصرار داشتند که می‌خواهیم در دفاع مقدس نقشی داشته باشیم و از آن جایی که درس در مکتب اسلام و عاشورا خوانده بودند با اقتدا به حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س) و دیگر زنان آزاده این مکتب، همه خود را در اجر این طریق الهی و رهسپاری در راه دشوار دفاع مقدس سهیم می‌کردند.
رنجبر بانوان امروز را با بانوان دیروز مقایسه کرد و افزود: هنوز هم بانوانی هستند که مثل زنان آن زمان فکر کنند و دغدغه‌های آنان را داشته باشند، خدای‌نکرده اگر دوباره موقعیت گذشته پیش آید؛ همین زنان وارد عرصه می‌شوند.
وی در پایان گفت: از نسل جوان می‌خواهم که قدردان خون شهدا باشید؛ چون شهدا به‌خاطر امنیت و حفظ حجاب و ناموس شما رفتند و جان خود را فدا کردند. جوانان دوره ما این انقلاب را با چنگ‌ودندان نگه داشتند و به شما رسانده‌اند پس با عمل صحیح و کار برای انقلاب، قدردان خون شهدا و فداکاری‌های رزمندگان باشیم.
 


۷۰۰۰ شهیده خانم تأکیدی بر نقش پررنگ بانوان در دفاع مقدس است

پروین رنجبریان، مسئول بسیج بانوان پیش‌کسوت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک تصریح کرد: ۷ هزار شهیده خانم در کشور داریم که نشان‌دهنده این است که زنان در دفاع مقدس حضور پررنگ و نقش کلیدی در جنگ تحمیلی نابرابر داشتند، بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر زنان نبودند، سرانجام جنگ نامعلوم بود
وی ادامه داد: در زمان جنگ تنها گروه ۱۰ نفره خانم از خراسان شمالی بودیم که به اهواز اعزام شدیم و رزمنده‌ها با جراحت‌های شدیدی که داشتند فقط ذکر یا حسین، یا زهرا زیر لب زمزمه می‌کردند و تسکین‌دهنده دردشان بود.

رنجبریان با بیان اینکه تمام ۲۳ قشر کشور اعم از روحانیون، جوانان، دانشجویان و… در دفاع مقدس حضور داشتند، ادامه داد: حتی بانوان هم در عرصه‌هایی که می‌توانستند کشور را حمایت کنند حضور پررنگی در دفاع از میهن داشتند.

مسئول بسیج بانوان پیش‌کسوت خراسان شمالی تصریح کرد: ۷ هزار شهیده خانم در کشور داریم که نشان‌دهنده این است که زنان در دفاع مقدس حضور پررنگ و نقش کلیدی در جنگ تحمیلی نابرابر داشتند، بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اگر زنان نبودند، سرانجام جنگ نامعلوم بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دشمن شبانه‌روزی از طریق راه‌های مختلف از جمله جنگ سرد، نرم، ترکیبی در حال ضربه‌زدن به‌نظام اسلامی است که می‌طلبد با هوشیاری و ذکاوت آحاد جامعه از این موانع هم رد بشویم تا پرچم را به دست صاحب اصلی آن امام‌زمان(عج) برسانیم.

رنجبریان با بیان اینکه حرکت روزافزون مقاومت اسلامی در جهان برگرفته از حرکت انقلابی مردم ایران است، افزود: مردم مسلمان ایران هم این درس را از نهضت بزرگ عاشورا الگو گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در زمان جنگ تنها گروه ۱۰ نفره خانم از خراسان شمالی بودیم که به اهواز اعزام شدیم و رزمنده‌ها با جراحت‌های شدیدی که داشتند فقط ذکر یا حسین، یا زهرا زیر لب زمزمه می‌کردند و تسکین‌دهنده دردشان بود.

رنجبریان گفت: باید بتوانیم فرهنگ شهادت، جهاد فی سبیل لله، ایثار، پای آرمان‌ها ایستادن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم تا بتوانیم جلوی این خساست‌ها، توطئه‌های دشمنان بایستیم.

وی گفت: قشری که توانست جنگ را به پیروزی برساند جوانان بودند، شاید تجربه کمی داشتند؛ اما در کنار پیش‌کسوتان توانستند تجربیات را یاد بگیرند و در خط مقدم حضور داشته باشند.

رنجبریان ادامه داد: در جنگ نرم هم باید جوانان در خط مقدم حضور پیدا کنند تا باز هم به فضل خدای متعال بتوانیم بر دشمنان چیره بشویم.

وی خاطرنشان کرد: باید پیش‌کسوتان ما تجربیاتشان را از جنگ سرد در اختیار جوانان بگذارند و در قالب جهاد تبیین این شفاف‌سازی انجام شود که چه کسی جنگ را شروع کرد، چه افرادی به مقابله پرداختند و دشمن ما چه کشورهایی بودند.

 


 

آوردن جنگ زده‌ها به اسفراین

سامیه احمدزاده، بانوی اسفراینی که آن روزها دختری چهارده ساله و دانش آموزی دبیرستانی بود، یکی از بانوان اسفراینی است که در عرصه پشتیبانی از جبهه‌ها در اسفراین فعال بود.
احمدزاده گفت: در زمان نبرد، با تهیه و جمع‌آوری مواد غذایی، غذای گرم برای سربازان اسلام تهیه می‌کردیم و دوختن لباس‌های گرم فعالیت دیگری از زنان حاضر درپشت صحنه بود.
احمدزاده اظهار کرد: در ابتدای جنگ، جنگ زده‌های زیادی را به شهر آورده بودند و متأسفانه وضعیت بهداشتی خوبی نداشتیم ما نیز با جمع‌آوری کمک‌های مردمی اقدام به تهیه اقلام بهداشتی می‌کردیم.
وی در ادامه گفت: مردم از سراسر شهر برای کمک می‌آمدند، یکی اجاق خانه‌اش و دیگری فرش و دیگری تنها پتویش را برای کمک می‌آورد.
این فعال دوران دفاع مقدس به نقش بی‌بدیل زنان درزمان جنگ اشاره و خاطرنشان کرد: سخت‌ترین بار مسئولیت را در زمان نبرد مادران، خواهران و همسران سربازان به عهده داشتند چراکه در نبود مردان وظایف سنگینی را درجهت محافظت از زندگی به دوش می‌کشیدند.

تهیه و تنظیم: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک