دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۰۴ - ساعت ۷:۰
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خبر داد:

حفر چاه برای تامین آب شرب در خراسان شمالی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: به علت کاهش چشمگیر ذخایر آبی پشت سدهای استان، حفر چاه‌های آب برای تامین آب پایدار شهرهای استان در حال اجرا است.
حفر چاه برای تامین آب شرب در خراسان شمالی ,

رضا نعیمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی، طی چندین سال گذشته به علت تداوم کم بارشی‌ها و کاهش ذخیره آب در پشت سدهای شیرین دره، بیدواز و بارزو تامین آب پایدار شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از محل حفر چاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

نعیمی گفت: در همین راستا، برای شهر بجنورد حفر ۱۱ حلقه چاه واقع در مناطق پلنگ دره و کلاته نقی تعریف شد که تاکنون هفت حلقه چاه حفر شده است.
وی افزود: در حال حاضر اقدامات در زمینه بارگذاری خطوط انتقال آب از این هفت حلقه چاه حفر شده به شهر بجنورد همچنین احداث ایستگاه‌های پمپاژ آب و احداث مخازن ذخیره آب برای آن‌ها در حال اجرا است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین عنوان کرد: با توجه به اینکه حفر چهار حلقه چاه دیگر نیازمند تامین اعتبار است هنوز حفر آنها شروع نشده است.
وی با بیان اینکه در آینده با حفر کامل ۱۱ حلقه چاه یاد شده، روزانه ۳۸۰ لیتر بر ثانیه آب برای شهر بجنورد تامین خواهد شد، افزود: این ۱۱ حلقه چاه که در مدار بهره‌برداری قرار بگیرند جایگزین جبران تامین آب از سد شیرین دره خواهند شد.
نعیمی خاطرنشان کرد: البته روستاهایی که در شهرستان بجنورد دچار تنش آبی هستند نیز به شبکه انتقال آب این چاه ها متصل خواهند شد.
وی اعلام کرد: تا پایان سال جاری از ۱۱ حلقه چاه اشاره شده ۶ حلقه چاه وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.
این مسئول همچنین عنوان کرد: اعتبار برآورد شده بابت انجام تمامی اقدامات تامین آب پایدار برای شهر بجنورد از محل حفر ۱۱ حلقه چاه، تجهیز، احداث ایستگاه‌های پمپاژ آب و ایجاد مخازن ذخیره آب مبتنی بر فهرست بهای امسال ۶۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

حفر ۵ حلقه چاه آب برای شهر شیروان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه به شهر شیروان نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به کاهش قابل توجه آب در مخزن سد بارزو و ایجاد تنش آبی در این شهر حفر هشت حلقه چاه آب با آبدهی ۲۱۵ لیتر بر ثانیه در دستور کار قرار گرفت.
نعیمی گفت: تاکنون پنج حلقه چاه آب، حفر و بهره‌برداری شده است
وی افزود: سه حلقه چاه دیگر نیز حفر شده اند که به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شوند.
علاوه بر این، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان کرد: برای تامین آب پایدار شهر شیروان ایجاد یک مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی ذخیره آب نیز در حال اجرا است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای تامین آب پایدار شهر شیروان از محل اجرای حفر هشت حلقه چاه و ایجاد مخزن ذخیره آب ۱۰ هزار متر مکعبی ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار مبتنی بر فهرست بهای امسال صرف خواهد شد.

حفر ۶ حلقه چاه آب برای تامین آب پایدار شهر اسفراین 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره اقدامات تامین آب پایدار برای شهر اسفراین نیز اظهار کرد: با خشک شدن ذخیره آب سد بیدواز حفر سه حلقه چاه آب در منطقه حسن آباد و حفر پنج حلقه چاه آب در منطقه کبوتر خانه واقع در شهرستان اسفراین تعریف شد.
نعیمی گفت: تاکنون سه حلقه چاه آب در منطقه حسن آباد شهرستان اسفراین، حفر و وارد مدار شد.
وی افزود: از پنج حلقه چاهی که باید در منطقه کبوترخانه حفر می‌شدند، حفر یک حلقه چاه به پایان رسیده و وارد مدار بهره‌برداری شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین بیان کرد: دو حلقه دیگر نیز حفر شده که به زودی بهره‌برداری خواهند شد و دوحلقه دیگر نیز در دست حفاری هستند.
افزون بر این، وی تصریح کرد: برای شهر اسفراین باید به طول ۹ کیلومتر خط انتقال لوله آب، اجرایی و  همچنین یک مخزن ذخیره آب به ظرفیت پنج هزار متر مکعب نیز ایجاد شود.
نعیمی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری کامل از این اقدامات در دست اجرا، روستاهای مجاور شهر اسفراین از این انتقال آب بهره‌مند خواهند شد.
وی بیان کرد: برای انجام این اقدامات برای تامین آب پایدار شهر اسفراین مبتنی بر فهرست بهای امسال باید ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار صرف شود.
این مسئول اعلام کرد: محل تامین اعتبار این اقدامات اعلام شده در سه شهرستان بجنورد، اسفراین و شیروان ردیف اعتباری تنش آبی کشور، منابع داخلی وزارت نیرو و اعتبارات تملک و دارایی‌های عمومی است.

حفر چاه های آب در قره میدان

علاوه بر این، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی به شهرستان مانه و سملقان نیز اشاره و اعلام کرد: برای تامین آب پایدار و رفع تنش آبی سه شهر

آشخانه، قاضی، آوا همچنین ۱۷ روستای در مسیر سه حلقه چاه آبی در منطقه قره میدان حفر کرده ایم.
نعیمی افزود: حال باید به طول ۳۵ کیلومتر خطوط انتقال آب برای تامین آب این مناطق اجرایی شوند که بابت این اقدام باید تامین اعتبار انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: البته در این شهرستان یک حلقه چاه آب در منطقه زرد حفر شد و یک حلقه چاه آب دیگر نیز در منطقه چخماقلو در دست حفاری است.

 تقویت شبکه‌های آبرسانی شهرهای جنوب استان

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی درباره تامین آب شهر گرمه نیز بیان کرد: در حال حاضر برای تقویت شبکه آبرسانی این شهر ایجاد یک مخزن دو هزار متر مکعبی ذخیره آب، در حال اجرا است همچنین بازسازی خط انتقال آب منطقه کَرنَخ به طول چهار کیلومتر نیز در حال انجام است.
نعیمی در ادامه با اشاره به شهر جاجرم عنوان کرد: برای این شهر دو حلقه چاه آب حفر شده است.
وی افزود: در حال حاضر انتقال آب از تنگه گزی به شهر جاجرم به منظور تقویت شبکه آب این شهر در حال اجرا است.
این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز یک حلقه چاه برای تامین آب روستای کُتلی شهرستان جاجرم حفر، تجهیز و بهره‌برداری شد.
وی در ادامه بیان کرد: برای تامین آب پایدار شهر سنخواست نیز یک مخزن آب به ظرفیت ذخیره دو هزار متر مکعب ایجاد شده و آماده بهره برداری است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین به دو شهر فاروج و صفی آباد نیز اشاره و عنوان کرد: این دو شهر در سال گذشته دچار تنش آبی شده بودند که برای شهر فاروج حفر یک حلقه چاه در حال اجرا و ایجاد یک مخزن ذخیره آب به ظرفیت پنج هزار متر مکعب نیز در حال انجام است.
نعیمی افزود: برای شهر صفی آباد نیز یک حلقه چاه آب حفر، تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شد.
انتهای خبر /قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک