پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ساعت ۸:۳۱
گزارشی از بررسی تولید گوجه‌فرنگی و رب در خراسان شمالی؛

کدبانوگری با چاشنی ارزش‌افزوده

با برداشت گوجه‌فرنگی در خراسان شمالی، در تمام نقاط استان به‌خصوص در روستاها بازار آبگیری گوجه‌فرنگی داغ است و کمتر کوچه یا خیابانی است که بوی طبخ رب خانگی به مشام نرسد.
کدبانوگری با چاشنی ارزش‌افزوده ,

به گزارش عصر اترک، گوجه‌فرنگی یکی از محصولات زراعی در خراسان شمالی است که برداشت این محصول در استان از اواسط تابستان آغاز می‌شود و تا پاییز ادامه دارد.

بیشترین میزان گوجه‌فرنگی استان در شهرستان مانه و سملقان کشت و برداشت می‌شود و با روند روبه‌رشد برداشت این محصول در سایر شهرستان‌ها میزان تولید از میزان نیاز مصرف در داخل استان افزایش پیدا می‌کند.

 بنابراین نیاز است که در این حوزه اقدام خاصی در موضوع فراوری محصول و یا صادرات به خارج از استان انجام شود که کشاورز با ضرر مواجه نشود.

نکته قابل‌توجه بعدی این است که طی سال‌های اخیر قیمت محصول گوجه‌فرنگی تغییر خاصی نداشته است و در نهایت بین میانگین قیمتی ۵ تا ۱۰ هزار تومان متغیر بوده؛ اما قیمت هر قوطی رب تولیدی توسط کارخانه‌ها با رشد قابل‌توجهی در بازار مشاهده می‌شود که از ۴۵ تا ۸۰ هزار تومان نیز رسیده است.

اختلاف قیمت بالای گوجه‌فرنگی و هر قوطی رب باعث شده که مردم برای مصرف روزمره‌شان در کنار سختی‌هایی که تولید رب خانگی دارد، خودشان به‌صورت مستقیم گوجه‌فرنگی را تهیه و تولید رب خانگی را داشته باشند.

 

قیمت پایین گوجه‌فرنگی برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد

 رئوفی، یکی از تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی در مرکز خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: امسال تولید گوجه‌فرنگی خیلی خوب بوده است، اما هزینه‌های تولید، جمع‌آوری محصول به حدی است که با قیمتی که در بازار باید به فروش برسد، سود خاصی برای کشاورز نمی‌ماند.

وی ادامه داد: از طرفی کارخانه‌هایی رب که تقاضای خرید گوجه‌فرنگی را دارند، خیلی پایین‌تر از قیمت بازار است که هیچ صرفه اقتصادی برای ما ندارد.

محمد نژاد یکی دیگر از کشاورزان آشخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نظارت خاصی در بازار خریدوفروش محصولات کشاورزی انجام نمی‌گیرد و با جمع‌آوری محصولات دلالان که محصول را با قیمت کلی خریداری می‌کنند.

وی افزود: از طرفی محصول گوجه‌فرنگی طوری است که مدت نگهداری طولانی ندارد و بعد از برداشت باید به فروش برسد و همین موضوع باعث شده برای جلوگیری از تخریب باید با هر قیمتی شده بفروشیم.

 

 

۱۵۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی گوجه‌فرنگی کشت شد

حمید نامور، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: طی سال جاری در موضوع الگوی کشت سهمیه خراسان شمالی برای کشت گوجه‌فرنگی، ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان تعیین شده بود.

وی ادامه داد: باتوجه‌به شرایط اقلیمی و خشکسالی که شاهد بوده‌ایم، یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به کشت گوجه‌فرنگی اختصاص پیدا کرد که پیش‌بینی برداشت از هر یک هکتار ۴۵ تن گوجه‌فرنگی شد.

نامور با اشاره به اینکه هدف در تولید گوجه‌فرنگی افزایش بهره‌وری است، اضافه کرد: این در حالی است که در بسیاری از مناطق استان میزان تولید گوجه‌فرنگی بالاتر از میزان پیش‌بینی‌شده، بوده است.

وی با اشاره به اینکه کشت گوجه‌فرنگی در بیشتر شهرستان‌های خراسان شمالی انجام می‌شود، گفت: اما بیشترین میزان کشت گوجه‌فرنگی در استان به ترتیب در شهرستان‌های مانه و سملقان، شیروان و فاروج است.

نامور دررابطه‌با موضوع فراوری محصول گوجه‌فرنگی در استان توضیح داد: گوجه‌فرنگی‌هایی که به کارخانه‌های تولید رب تحویل داده می‌شود، محصول درجه سه و چهار است.

 

فعالیت چهار کارخانه فراوری رب در خراسان شمالی

وی با اشاره به اینکه اکنون گوجه‌فرنگی در بازارهای داخل استان عرضه می‌شود، افزود: قیمت کنونی این محصول در بازار مناسب است و گوجه‌فرنگی باکیفیت بالا و قیمت مناسب به‌صورت مستقیم در بازار دست مصرف‌کننده می‌رسد و گوجه‌فرنگی درجه سه و چهار به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شود که در حال حاضر عدد قابل‌توجهی نیست.

نامور بیان داشت: در استان خراسان شمالی چهار کارخانه فراوری رب گوجه‌فرنگی در شهرستان‌های مانه و سملقان، فاروج، اسفراین و شیروان فعالیت دارند.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: طی هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، درصورتی‌که قیمت گوجه‌فرنگی پایین‌تر از قیمت در بازار باشد، خرید توافقی آغاز می‌شود و به سایر استان‌ها نیز صادرات صورت بگیرد.

 

 

افزایش بهره‌وری بالا در تولید محصول هدف اصلی ماست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه قیمت فروش گوجه‌فرنگی برای تولیدکننده صرفه اقتصادی دارد، توضیح داد: قیمت مناسب است، اگر بالاتر نیز باشد جهاد کشاورزی حمایت می‌کند، اما برنامه ما براین‌اساس است که افزایش بهره‌وری را داشته باشیم که در موضوع کشت‌های مکانیزه به بالای ۷۰ تن در هر هکتار برسیم.

وی یادآور شد: این در حالی است که کشاورزان بیشتر به سمتی می‌روند که قیمت محصول بیشتر شود، درحالی‌که افزایش بهره‌وری باعث افزایش سودآوری برای تولیدکننده و قیمت مناسب عرضه برای مصرف‌کننده می‌تواند باشد.

 

میزان تولید گوجه‌فرنگی بیش از نیاز داخلی استان است

مجید صفری، دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: قیمت گوجه‌فرنگی در میدان بار به‌صورت عمده با قیمت مناسبی عرضه می‌شود و قیمت از ۵ هزار تومان تا ۷ هزار تومان تغییر است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌ازاین گوجه‌فرنگی از خارج استان تأمین می‌شده است، گفت: با آغاز برداشت این محصول در داخل خراسان شمالی میزان مصرف موردنیاز به‌صورت کامل در استان تأمین می‌شود.

صفری اضافه کرد: تولید گوجه‌فرنگی در داخل استان در حال حاضر مازاد بر مصرف است و بیشترین تولید از حومه‌های بجنورد، فاروج، مانه و سملقان انجام می‌شود.

 

 

عرضه روزانه ۴۰ تن گوجه‌فرنگی در بازار بجنورد

دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد ابراز داشت: به‌صورت روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ تن گوجه‌فرنگی در میدان بار مرکز استان عرضه و به فروش می‌رسد، میانگین قیمت در روزهای نخست بر پایه ۱۰ هزار تومان بود؛ اما با افزایش میزان برداشت گوجه‌فرنگی قیمت کاهش پیدا کرد و اکنون به پنج تا ۷ هزار تومان رسیده است.

وی بیان داشت: تولید گوجه‌فرنگی طی سال زراعی امسال رشد قابل‌توجهی داشته که مازاد بر نیاز مصرف‌کنندگان در داخل استان است، درحالی‌که صادرات خاصی به خارج استان انجام نمی‌شود و گاهی به‌صورت محدود این اتفاق می‌افتد.

صفری با اشاره به اینکه تعداد صنایع وابسته و موضوع فراوری محصول کشاورزی در استان محدود است، توضیح داد: حمایت خاصی در این حوزه انجام نمی‌شود، قیمت خریداری شده در برخی از کارخانه‌های تولید رب گوجه‌فرنگی به کیلویی دو هزار و ۸۰۰ تومان پیشنهاد شده که هزینه‌های تولید، جمع‌آوری و حمل محصول برای کشاورز را حاصل نمی‌کند.

 

قیمت پیشنهادی کارخانه رب برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد

این مسئول با اشاره به اینکه قیمت پیشنهادی کارخانه‌های فراوری گوجه‌فرنگی به هیچ صرفه اقتصادی برای تولیدکننده ندارد، گفت: این در حالی است که گوجه‌فرنگی با قیمت پایین از تولیدکننده خریداری و هر قوطی رب با حداقل قیمت ۴۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

صفری ابراز داشت: کارشناسان مسئول هیچ برآورد قیمتی خاصی برای کارخانه‌دار در نظر نمی‌گیرند که گوجه‌فرنگی با چه قیمت خریداری و رب با چه قیمتی باید در بازار عرضه شود که تولیدکننده و مصرف‌کننده متحمل ضرر نشوند.

وی گفت: قیمت تحویلی کارخانه‌دار از کشاورز برای محصول گوجه‌فرنگی به حدی پایین است که تولیدکننده ترجیح می‌دهد محصول را به‌صورت مستقیم به فروش برساند و به کارخانه نفروشد.

دبیر اتحادیه میوه و تره‌بار عمده بجنورد خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث شده که طی سال‌های اخیر خانواده‌ها تمایل پیدا کردند که در کنار سختی‌های تولید رب گوجه‌فرنگی به‌صورت خانگی این محصول را تولید کنند تا محصولی با قیمت مناسب و کیفیت قابل‌قبول را داشته باشند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای خبر/ ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک